MENU

Ολική επαναφορά της επιβατικής κίνησης στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια – Τι κάνει η Ελλάδα

Πάνω από τα προπανδημικά επίπεδα σύμφωνα με τον ACI Europe

Τα προ πανδημίας επίπεδα, ξεπέρασε η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το α΄εξάμηνο του 2024, σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό οργανισμό εμπορικών αεροδρομίων ACI Europe.

Συγκεκριμένα η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 9% από έτος σε έτος, ξεπερνώντας την αντίστοιχη περίοδο του 2019 κατά 0,4%, επιβεβαιώνοντας τελικά την πλήρη ανάκαμψη για την εναέρια κυκλοφορία από τον Covid-19.

Όπως επισημαίνεται στην έκθεση της ACI Europe κινητήριος δύναμη της ενίσχυσης του όγκου επιβατών είναι η διεθνής κίνηση, η οποία κατέγραψε άνοδο κατά 10,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Η ευρωπαϊκή αγορά αεροδρομίων εμφανίζεται εξαιτερικά κατακερματισμένη ως προς την απόδοση της κυκλοφορίας – με μόνο το 53% εξ αυτών να έχουν ανακτήσει πλήρως τον όγκο επιβατών συγκριτικά με τον Ιούνιο του 2019.

Σύμφωνα με τον οργανισμό, αυτό αντικατοπτρίζει διαρθρωτικές αλλαγές τόσο στη ζήτηση όσο και στην προσφορά, με την κυκλοφορία αναψυχής και τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να ηγούνται της ανάπτυξης.

Τα αεροδρόμια στην ΕΕ, τη Νορβηγία, την Ισλανδία, την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο σημείωσαν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 9,5% το 1ο εξάμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Τα πέντε πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια της Ευρώπης υποδέχθηκαν συνολικά 174,6 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 8% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι και 2% πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Το Λονδίνο Χίθροου παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο με 39,8 εκατ. επιβάτες (7,4% υψηλότερο από το πρώτο εξάμηνο του 2023 και 2,8% περισσότερο από το πρώτο εξάμηνο του 2019).

Ακολούθησε αυτό της Κωνσταντινούπολης, η οποία διακίνησε 38,1 εκατ. επιβάτες (6,9% περισσότερο από το 2023 και 18% υψηλότερα από το 2019).

Του τουρκικού κόμβου έπεται το Paris CDG με 33,2 εκατ. επιβάτες, το Άμστερνταμ Σίπχολ με 31,8 εκατ. επιβάτες και το αεροδρόμιο της Μαδρίτης με 31,7 εκατ.

Τον Ιούνιο, οι καλύτερες επιδόσεις επιβατικής κίνησης σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Ιούνιος 2019) προήλθαν από αεροδρόμια που βασίζονται κυρίως στη ζήτηση αναψυχής και VFR:

  • Πολωνία (+24,5%),
  • Ελλάδα (+23,9%),
  • Μάλτα ( +19,1%),
  • Λουξεμβούργο (+16,9%),
  • Πορτογαλία (+14,2%)
  • Κροατία (+13,6%).

Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-26,4%), της Σλοβενίας (-21,5%), της Βουλγαρίας (-20,5%) και της Σουηδίας (-19,4%) παρέμειναν μακριά από την πλήρη ανάκαμψη.

Μεταξύ των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αγορών, τα αεροδρόμια της Ιταλίας (+13,1%) και της Ισπανίας (+8%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-1,1%), της Γαλλίας (-4 τοις εκατό) και της Γερμανίας ( -17 τοις εκατό).

Επιπλέον τα αεροδρόμια στο Ισραήλ (-33,4%) συνέχισαν να αναφέρουν απώλειες κυκλοφορίας λόγω της αστάθειας στην περιοχή.

Τα αεροδρόμια του ACI Europe που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση το α’ εξάμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο προ πανδημίας (α’ εξάμηνο 2019) είναι τα εξής:

  • Κύριοι κόμβοι: Istanbul IST (+18,1%), Rome FCO (+9,8%), Madrid MAD (+8,3%), Barcelona BCN (+5,1%), London LHR (+2,8%).
  • Μέγα-αεροδρόμια: Athens ATH (+24,5%), Istanbul SAW (+18,5%), Lisbon LIS (+14,4%), Palma de Mallorca PMI (+13,3%), Antalya AYT (+7,1%).
  • Μεγάλα: Sochi AER (+90,8%), Milan Bergamo BGY (+30,1%), Malaga AGP (+24,8%), Catania CTA (+22,9%), Alicante ALC (+21,8%).
  • Μεσαία: Tirana TIA (+239,3%), Samarkand SKD (+191,6%), Trapani TPS (+125,7%), Kutaisi KUT (+104%), Zadar ZAD (+93,9%).
  • Μικρά: Babimost IEG (+176,4%), Περούτζια (+129,9%), Pori POR (+115,2%), Βουκουρέστι BBU (+88,4%), La Gomera GMZ (+78%).

Σχετικά Άρθρα