Οι πωλήσεις των Tesla στο Ηνωμένο Βασίλειο σημείωσαν «ελεύθερη» πτώση, καθώς ο Elon Musk επέλεξε να εμπλακεί έντονα στην πολιτική σκηνή της χώρας, με αλλεπάλληλες επιθέσεις κατά του Πρωθυπουργού Sir Keir Starmer.
Σύμφωνα με στοιχεία από την Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), οι ταξινομήσεις νέων Tesla τον Ιανουάριο ανήλθαν σε 1.458 οχήματα, έναντι 1.581 τον ίδιο μήνα πέρυσι — σημειώνοντας πτώση 7,78%.
Η πτώση αυτή καταγράφεται παρά τη γενικότερη άνοδο στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Παρότι δεν υπάρχει επιβεβαιωμένη σύνδεση μεταξύ της μείωσης και της πολιτικής δραστηριότητας του Musk, παράγοντες όπως η διαθεσιμότητα οχημάτων, οι διαφημιστικές καμπάνιες και η τιμολόγηση παίζουν πάντα ρόλο στην αγορά αυτοκινήτων.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η πτώση του Ιανουαρίου ήρθε μετά από μια εντυπωσιακή αύξηση 57% στις ταξινομήσεις Tesla τον Δεκέμβριο, οι οποίες έφτασαν τα 8.645 οχήματα.
Η μείωση των πωλήσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο συνοδεύεται από αντίστοιχες πτώσεις σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες. Στη Γαλλία σημειώθηκε μείωση 63%, στη Σουηδία και τη Νορβηγία 44% και 38% αντίστοιχα, ενώ στην Ολλανδία οι πωλήσεις έπεσαν κατά 42%.
Ακόμη και στην Καλιφόρνια, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων των ΗΠΑ με περισσότερες από 1,7 εκατομμύρια ταξινομήσεις το 2024, οι πωλήσεις της Tesla μειώθηκαν κατά 12%.
Ο Musk έχει εμπλακεί ενεργά στην ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή, ζητώντας την παραίτηση του Sir Keir Starmer, επικρίνοντάς τον επανειλημμένα και προειδοποιώντας ότι το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται στα πρόθυρα “εμφυλίου πολέμου” λόγω των μεταναστευτικών και συνοριακών πολιτικών του.
Παράλληλα, έχει υποστηρίξει την ακροδεξιά γερμανική πολιτική οργάνωση Alternative für Deutschland και έχει διοριστεί από τον Donald Trump ως επικεφαλής ενός τμήματος κυβερνητικής αποτελεσματικότητας.
Το SMMT ανέφερε ότι οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Ιανουάριο ανήλθαν σε 139.345, σημειώνοντας μείωση 2,5% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, όταν οι πωλήσεις ανέρχονταν σε 142.876.
Η πτώση αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση κατά 15,3% των παραδόσεων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων. Αντίθετα, η ζήτηση για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξήθηκε κατά 41,6%, με αποτέλεσμα να κατέχουν πλέον μερίδιο αγοράς 21,3%.
Βάσει του κανονισμού για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών (Zev mandate), τουλάχιστον το 28% των νέων αυτοκινήτων που θα πωληθούν από κάθε κατασκευαστή στο Ηνωμένο Βασίλειο φέτος πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών, συνήθως αμιγώς ηλεκτρικά.
Η μη συμμόρφωση θα επιφέρει πρόστιμο ύψους 15.000 λιρών ανά αυτοκίνητο που υπερβαίνει το όριο.
Από την 1η Απριλίου, οι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να πληρώνουν VED για πρώτη φορά. Το ποσό για τους περισσότερους κατόχους θα ανέρχεται σε 195 λίρες ετησίως, ενώ για οχήματα με αρχική τιμή άνω των 40.000 λιρών το ποσό μπορεί να φτάσει έως και τις 620 λίρες λόγω επιπλέον επιβάρυνσης.
Η Υπουργός Μεταφορών Heidi Alexander πρόκειται να συναντηθεί με μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες την Τετάρτη για να συζητήσει ενδεχόμενες αλλαγές στο Zev mandate, συμπεριλαμβανομένων των ευκολότερων προϋποθέσεων για αποφυγή προστίμων από μη συμμορφούμενους κατασκευαστές.
Οι συζητήσεις θα περιλαμβάνουν επίσης την επικείμενη κατάργηση των νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2030.