Την υψηλότερη ιστορικά επίδοση τόσο σε επίπεδο επιβατικής κίνησης όσο και σε επίπεδο κύκλου εργασιών και κερδοφορίας, αν και από τις αρχές του τρέχοντος έτους ανέκυψαν σοβαρά προβλήματα και εμπόδια, κατάφερε να πετύχει η Aegean στο εννεάμηνο του 2024.
Παράλληλα πρόκειται και για τη δεύτερη ιστορικά υψηλότερη επίδοση σε κερδοφορία παρά τους σημαντικούς περιορισμούς που παρουσιάστηκαν αυτό το διάστημα με τη μεγαλύτερη πρόκληση να αφορά την ανάγκη πρόωρων ελέγχων στους κινητήρες GTF της Pratt & Whitney που καθήλωσε έως και 10 νέα αεροσκάφη, δηλαδή το 17% των Jets, περιόρισε τη δυνατότητα ανάπτυξης αλλά και την ωφέλεια κόστους (καύσιμα/συντήρηση/αριθμός θέσεων ανά πτήση) από τη χρήση τους.
Επιπλέον, η αναστολή από το τέλος Ιουλίου λόγω της γεωπολιτικής κρίσης της σύνδεσης με Τελ Αβίβ και Βηρυτό, δηλαδή έως και 11 πτήσεων καθημερινά από Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδο και Λάρνακα, προκάλεσε απώλεια 3,5 – 4% της κίνησης εξωτερικού κατά το 3ο τρίμηνο.
Παρόλα αυτά, η Aegean στο εννεάμηνο είχε ενοποιημένο κύκλο εργασιών που έφτασε τα 1,38 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Ο όμιλος προσέφερε 15,3 εκατομμύρια διαθέσιμες θέσεις και μετέφερε 12,6 εκατ. επιβάτες, 5% περισσότερους σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, εκ των οποίων 7,4 εκατ. επιβάτες από/προς προορισμούς του εξωτερικού.
Τα κέρδη ΕΒΙΤDA διαμορφώθηκαν σε 330 εκατ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 170,4 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους άγγιξαν τα 132 εκατ. ευρώ, 23% χαμηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Στο 84% η πληρότητα των πτήσεων
Σε επίπεδο επιβατικής κίνησης και παρά τους περιορισμούς, μόνο το 3ο τρίμηνο της χρονιάς η Aegean προσέφερε 6,3 εκατ. διαθέσιμες θέσεις, 2% περισσότερες από το ίδιο τρίμηνο του 2023, ενώ μετέφερε 5,3 εκατ. επιβάτες.
Η επιβατική κίνηση στο δίκτυο εσωτερικού κατέγραψε αύξηση 6%, ενώ η επιβατική κίνηση του δικτύου εξωτερικού σημείωσε κάμψη 3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023 ως απόρροια της έκτακτης αναστολής των πτήσεων σε Ισραήλ και Λίβανο.
Ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 83,9%.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας Δημήτρη Γερογιάννη, η Aegean στο τελευταίο τρίμηνο του έτους συνεχίζει τις παραλαβές επιπλέον νέων αεροσκαφών και στηρίζει τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου προσβλέποντας ήδη από τον Οκτώβριο/Νοέμβριο του 2024 και πάλι σε θετική αναπτυξιακή δυναμική επιβατών και κύκλου εργασιών.
Για το τέταρτο τρίμηνο η Aegean θα προσφέρει 4,5 εκατ. θέσεις, δηλαδή 7% περισσότερες από πέρυσι αυξάνοντας συχνότητες και θέσεις σε δρομολόγια εσωτερικού και εξωτερικού από/προς Λονδίνο, Κωνσταντινούπολη, Λάρνακα, Βενετία, Βερολίνο, Ντουμπάι, Νάπολη, Τίρανα, Βελιγράδι και Σόφια αλλά και σε νέα δρομολόγια όπως Αθήνα – Αμπού Ντάμπι και Θεσσαλονίκη – Άμστερνταμ.
Ο κ. Γερογιάννης έκανε λόγο για «ικανοποιητικά αποτελέσματα που είναι συγκρίσιμα με τις ισχυρότερες εταιρίες του κλάδου», ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στην ολοκλήρωση και έναρξη λειτουργίας του Κέντρου Εκπαίδευσης και Συντήρησης στον ΔΑΑ, αλλά και το πρώτο επιχειρηματικό βήμα εκτός Ελλάδας με τη μειοψηφική επένδυση και αρχή συνεργασίας με την ισπανική low cost αεροπορική εταιρία Volotea.
Διεύρυνση τουριστικής περιόδου και προορισμών
Η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, αλλά και η συνεχής αύξηση προορισμών και συχνοτήτων αποτελούν δύο από τους βασικούς παράγοντες που έχουν καταστήσει την εταιρία, που γιορτάζει τα 25 χρόνια παρουσίας της στο αεροπορικό γίγνεσθαι, εξαιρετικά ανθεκτική στις προκλήσεις.
Χτίζοντας ήδη τα επόμενα βήματα για την ανάπτυξή της σε συνάρτηση με την ανάπτυξη και του ελληνικού brand name, εστιάζει σε κομβικές κινήσεις, οι οποίες σύμφωνα με όσα είπε ο αναπληρωτής CEO Μιχάλης Κουβελιώτης σε συνέδριο του τμήματος Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, συμπυκνώνονται στα εξής:
· Τη διαρκή διεύρυνση του δικτύου και την προσφορά απευθείας συνδέσεων με δημοφιλείς, αλλά και όχι τόσο δημοφιλείς προορισμούς ώστε να υπάρχει χωρική διεύρυνση,
· την επένδυση σε χωρητικότητα στα άκρα της τουριστικής περιόδου (όπως τη φετινή χρονιά που αυξήθηκε η χωρητικότητα +9% στο Q1, +10% στο Q2 και + 5% στο Q3) για να υπάρχει χρονική διεύρυνση της τουριστικής κίνησης.
· Την ανάπτυξη ειδικών προγραμμάτων χειμερινού τουρισμού, όπως αυτό που έτρεξε πέρυσι στη Ρόδο, σε συνεργασία με tour operator για πτήσεις charter όλο το χρόνο από μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για ειδικά κοινά.
· Τον σχεδιασμό πτήσεων και προσφορών από και προς συγκεκριμένα αεροδρόμια, όπως αυτό που εφαρμόστηκε στο αεροδρόμιο της Σητείας και υπερδιπλασιάστηκε η επισκεψιμότητά του.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι και η συμμετοχή της Aegean στη Marketing Greece και άλλες συμμαχίες και συμπράξεις με τοπικούς φορείς για την προώθηση του τουρισμό όλο το χρόνο.
«Η ανάπτυξη συνεργειών με τους τοπικούς φορείς και την τοπική αυτοδιοίκηση, το στοχευμένο μάρκετινγκ και η διαχείριση των προορισμών για την άμβλυνση της εποχικότητας και κυρίως οι επενδύσεις στις υποδομές, όχι μόνο για τους τουρίστες, αλλά και για τους μόνιμους κατοίκους, αποτελούν για εμάς το επίκεντρο των δράσεων που πρέπει όλοι μαζί να δώσουμε προτεραιότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κουβελιώτης.
Ο ίδιος υπενθύμισε ότι η εταιρία στην 25ετή πορεία της ήρθε αντιμέτωπη με μια δεκαετή οικονομική κρίση, με την επίθεση της 11/9 που άλλαξε πολλά στα αεροπορικά δεδομένα, με πολλαπλές γεωπολιτικές κρίσεις έως και πολέμους στην ευρύτερη γειτονιά μας, εκρήξεις ηφαιστείου που σκόρπισε σκόνη σε όλο τον εναέριο χώρο της Ευρώπης, έντονα κλιματικά φαινόμενα και φυσικά την πανδημία του covid, η οποία σχεδόν εκμηδένισε τη δραστηριότητά της.