Οι ερευνητές αεροπορικών ατυχημάτων προσπαθούν να προσδιορίσουν τι προκάλεσε την πτήση της Jeju Air να προσγειωθεί με την κοιλιά, χωρίς να έχει κατεβάσει τον μηχανισμό προσγείωσης, στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan, στη νοτιοδυτική Νότια Κορέα.
Η συντριβή του αεροσκάφους, που τυλίχθηκε στις φλόγες, άφησε πίσω της 179 νεκρούς από τους 181 επιβαίνοντες, αποτελώντας τη χειρότερη αεροπορική τραγωδία της χώρας εδώ και δεκαετίες.
Ο υπηρεσιακός πρόεδρος της Νότιας Κορέας, Choi Sang-mok, διέταξε επείγοντα έλεγχο όλων των Boeing 737-800 που χρησιμοποιούν οι νοτιοκορεατικές αεροπορικές εταιρείες, μετά τη συντριβή της πτήσης 7C2216 της Jeju Air.
Το Boeing 737-800 είναι ένα από τα πιο διαδεδομένα επιβατικά αεροσκάφη παγκοσμίως, με ισχυρό ιστορικό ασφάλειας.
Προηγήθηκε του Boeing 737 Max, το οποίο ενεπλάκη σε δύο θανατηφόρες συντριβές το 2018 και το 2019, με τραγικό απολογισμό 346 θύματα, και το οποίο παρέμεινε καθηλωμένο για σχεδόν δύο χρόνια λόγω προβλημάτων στο σύστημα πτήσης, όπως αναμεταδίδει το CNBC.
Σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Cirium, υπάρχουν περίπου 4.400 αεροσκάφη 737-800 σε λειτουργία σε όλο τον κόσμο, τα οποία αποτελούν περίπου το 17% του παγκόσμιου στόλου των εμπορικών αεροπλάνων.
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος που συνετρίβη παραδόθηκε στη Jeju Air το 2017, αφού είχε χρησιμοποιηθεί προηγουμένως από την ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair.
Σύμφωνα με το Flightradar24, είχε ηλικία 15 ετών, ενώ η μέση ηλικία του στόλου 737-800 παγκοσμίως είναι 13 χρόνια.
Αεροναυπηγικοί εμπειρογνώμονες θεωρούν απίθανο να βρεθεί σχεδιαστικό πρόβλημα σε ένα αεροσκάφος με τόσο μακρόχρονη και επιτυχημένη πορεία.
«Η πιθανότητα να εντοπιστεί πρόβλημα σχεδίασης σε αυτό το στάδιο είναι σχεδόν ανύπαρκτη», δήλωσε ο Richard Aboulafia, διευθυντής της AeroDynamic Advisory, μιας εταιρείας συμβούλων στον χώρο της αεροναυπηγικής.
Παρόλα αυτά, η πλήρης έρευνα μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από έναν χρόνο, ενώ η ασυνήθιστη φύση του δυστυχήματος έχει εγείρει πολλά ερωτήματα.
Ένα από τα πιο βασικά είναι γιατί δεν ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός προσγείωσης. Ακόμα και σε περίπτωση υδραυλικής βλάβης, οι πιλότοι του Boeing 737-800 έχουν τη δυνατότητα να τον κατεβάσουν χειροκίνητα.
Μια θεωρία που εξετάζεται είναι η πιθανότητα σύγκρουσης με πουλιά, η οποία θα μπορούσε να έχει προκαλέσει βλάβη σε τουλάχιστον έναν, αν όχι και στους δύο κινητήρες του αεροσκάφους.
«Αν συνέβη αυτό στο ύψος που βρίσκονταν, οι πιλότοι ενδεχομένως να μην είχαν αρκετό χρόνο για να ακολουθήσουν τις διαδικασίες έκτακτης ανάγκης», εξηγεί ο Jeff Guzzetti, πρώην ερευνητής αεροπορικής ασφάλειας της NTSB και της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA).
Ο Guzzetti σημείωσε επίσης ότι αν το αεροσκάφος δεν είχε χτυπήσει σε χωμάτινο ύψωμα και έναν σκληρό τοίχο στο τέλος του διαδρόμου προσγείωσης, το ατύχημα ενδέχεται να είχε λιγότερες ανθρώπινες απώλειες.
Στην περιοχή αυτή βρισκόταν μια εγκατάσταση εντοπισμού, που χρησιμοποιείται για την καθοδήγηση των αεροσκαφών κατά την προσγείωση.
Η Εθνική Επιτροπή Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ ηγείται της ομάδας ερευνών από την Αμερική, στην οποία συμμετέχουν επίσης εκπρόσωποι της Boeing και της FAA, καθώς το αεροσκάφος κατασκευάστηκε και πιστοποιήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Σύμφωνα με διεθνή πρωτόκολλα, η χώρα όπου συνέβη το ατύχημα –στην προκειμένη περίπτωση η Νότια Κορέα– θα έχει τον γενικό έλεγχο της έρευνας.
Οι μετοχές της Boeing υποχώρησαν περισσότερο από 4% το πρωί της Δευτέρας, μετά την ανακοίνωση των τοπικών αρχών για ελέγχους σε όλα τα Boeing 737-800 που χρησιμοποιούν οι νοτιοκορεατικές αεροπορικές εταιρείες.
Ωστόσο, ανέκαμψαν ελαφρώς, κλείνοντας τη μέρα με πτώση 2,3%.