Σημαντική ήταν η αύξηση της επιβατικής κίνησης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας, τα οποία βλέπουν το κοινό να επιστρέφει σιγά σιγά στα προ πανδημίας επίπεδα, με την τάση ωστόσο να μην αποτυπώνεται και στα οικονομικά τους αποτελέσματα.
Όπως μαρτυρούν οι οικονομικές καταστάσεις της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) για το 2023, η αύξηση της επιβατικής κίνησης τόνωσε τον κύκλο εργασιών της που εμφανίζεται αυξημένος κατά 10,1% στα 112,24 εκατ. ευρώ, έναντι 101,9 εκατ. ευρώ το 2022, ωστόσο δε στάθηκε ικανή να αλλάξει το συνολικό αποτέλεσμα της εταιρείας, το οποίο μετά από φόρους ήταν ζημιογόνο κατά 14,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, την περασμένη χρονιά, τα έσοδα από εισιτήρια παρουσίασαν αύξηση κατά 19,16% και τα έσοδα από κάρτες κατά 12,99%, ενώ τα έσοδα από Υπουργεία παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με το έτος 2022.
Όσον αφορά την κρατική επιχορήγηση, αυτή ανήλθε σε 121,44 εκατ. έναντι 150,5 εκατ. ευρώ το 2022. Όπως επισημαίνεται, η μείωσή της κατά 19,31% αποδίδεται στη διακοπή της επιχορήγησης δαπανών Covid 19 ύψους 9,11 εκατ. ευρώ, στην έκτακτη επιχορήγηση ενεργειακής κρίσης ύψους 4,3 εκατ. ευρώ καθώς και στην επιχορήγηση που καταβλήθηκε για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της προς τη ΔΕΗ που ανήλθε σε σχεδόν 3 εκατ. ευρώ.
Συνολικά η τακτική επιχορήγηση έτους 2023 ανήλθε στα 104 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία κατά τη διάρκεια του 2023 έλαβε ειδική επιχορήγηση, για τις νέες προσλήψεις ύψους 7,77 εκατ. ευρώ, για τη μίσθωση λεωφορείων 9,29 εκατ. ευρώ και έκτακτη επιχορήγηση λόγω της ενεργειακής κρίσης ύψους 370 χιλ. ευρώ.
Κατά τη διάρκεια της χρονιάς δαπανήθηκαν 9,29 εκατ. ευρώ για τις μισθώσεις 293 οχημάτων μέσω leasing, στις οποίες η εταιρεία είχε προβεί σταδιακά από το 2021. Τα οχήματα είχαν μέσο ηλικίας τα 11 έτη.
Ζημιογόνος και η λειτουργία μετρό, ηλεκτρικού και προαστιακού
Αρνητικό ήταν το αποτέλεσμα και για τη ΣΤΑΣΥ, η οποία εμφάνισε 17,6 εκατ. ευρώ ζημίες, παρά το γεγονός ότι ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 129,44 εκατ. ευρώ έναντι 110,39 εκατ. ευρώ κατά το προηγούμενο έτος, σημειώνοντας μία αύξηση της τάξεως του 17,26%.
Θετικά αποτιμάται, πάντως, το γεγονός ότι ο κόσμος επιστρέφει και στα μέσα σταθερής τροχιάς με αποτέλεσμα το έτος 2023 σε σχέση με το 2022 να παρατηρείται αύξηση εσόδων κύριας δραστηριότητας πώλησης κομίστρου, παροχής συγκοινωνιακού έργου, εσόδων χώρων στάθμευσης σε ποσοστό 17,26%. Όπως άλλωστε είχε επισημάνει πρόσφατα και ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς η αύξηση του αριθμού των χρηστών συνεχίζεται και το 2024 και στο οκτάμηνο προσεγγίζει το 10%.
Ωστόσο έντονο ήταν το αποτύπωμα της μείωσης επιχορηγήσεων σε ποσοστό 45,86% και των συνολικών εσόδων μετά τις επιχορηγήσεις 8% καθώς επίσης και της αύξησης στα λειτουργικά έξοδα 1,12% και στις συνολικές δαπάνες εκμετάλλευσης κατά 1,41%
Σχεδόν το 70% των εσόδων της εταιρείας, πάντως, προήλθε από τις πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών και από τα έσοδα εκμετάλλευσης των πάρκινγκ, ενώ εντυπωσιακή ήταν η αύξηση των εσόδων από τα πρόστιμα που έφτασε τα 2,42 εκατ. ευρώ έναντι 1,67 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία πωλήσεων της ΣΤΑ.ΣΥ., τα συνολικά έσοδα από εισιτήρια, χρονικές και ετήσιες κάρτες, ανήλθαν στα 80,08 εκατ. ευρώ έναντι των 65,97 εκατ. ευρώ του 2022 και τα τιμολογημένα έσοδα από συμβάσεις με το ελληνικό δημόσιο για τις μετακινήσεις των ειδικών ωφελούμενων κατηγοριών στα 41,99 εκατ. ευρώ, έναντι των 41,82 εκατ. ευρώ του 2022.
Ανοδικά κινήθηκε το γενικό σύνολο των εξόδων προσωπικού κατά 5,63% ή 4,47 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022, γεγονός το οποίο αποδίδεται στην αύξηση των τακτικών αποδοχών και νυχτερινών – Κυριακών – αργιών με την πρόσληψη 219 μακροχρόνια ανέργων, στις προσλήψεις 61 οδηγών και τεχνιτών, 27 σταθμαρχών – εκδοτών αλλά και στην αύξηση των υπερωριών και δεδουλευμένων ρεπό, κατά 30,08%, ως απόρροια της μείωσης του τακτικού προσωπικού κατά 117 άτομα εντός του 2022 με συνταξιοδοτήσεις και κινητικότητα και κατά 68 άτομα εντός του 2023 κυρίως λόγω συνταξιοδοτήσεων και της αύξησης του ελέγχου για εισιτηριοδιαφυγή νέων σταθμών.