Τα σχέδια του Αμερικανού προέδρου Donald Trump για την επιβολή δασμών αναμένεται να οδηγήσουν σε αυξημένες τιμές αυτοκινήτων για τους Αμερικανούς καταναλωτές και να πλήξουν τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, μία από τις ισχυρότερες στον κόσμο, προειδοποίησε σχετικά, ενώ οι μετοχές των εταιρειών κατασκευής οχημάτων υποχώρησαν λόγω της πιθανότητας αυξημένων αμερικανικών δασμών στις εισαγωγές.
Η Hildegard Müller, πρόεδρος της γερμανικής ένωσης αυτοκινήτων (VDA), δήλωσε κατά την ετήσια συνέντευξη Τύπου ότι οι δασμοί που προτείνει ο Trump θα αυξήσουν τον πληθωρισμό στις Ηνωμένες Πολιτείες.
«Ο Donald Trump υποσχέθηκε στην προεκλογική του εκστρατεία να μειώσει τον πληθωρισμό», ανέφερε η Müller. «Υπό αυτή την έννοια, ελπίζουμε σε περαιτέρω συζητήσεις για το θέμα».
Ο Trump, ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντά του μόλις χθες, δεν έχει εφαρμόσει ακόμα τους εξαγγελθέντες δασμούς, αλλά άφησε να εννοηθεί ότι δασμοί ύψους 25% στον Καναδά και το Μεξικό ενδέχεται να τεθούν σε ισχύ την 1η Φεβρουαρίου.
Η απειλή δασμών χρησιμοποιείται από τον Trump ως μοχλός πίεσης, προκειμένου οι αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πολλές διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν αυτοκίνητα στο Μεξικό για πώληση στις ΗΠΑ, καθώς η χώρα αποτελεί κρίσιμο μέρος της εφοδιαστικής αλυσίδας για την αμερικανική παραγωγή οχημάτων.
Μεγάλοι προμηθευτές, όπως οι Bosch και Continental, εξετάζουν πώς να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους για να περιορίσουν τις συνέπειες. Παρόλα αυτά, οι δασμοί στις εισαγωγές αυτοκινήτων από το Μεξικό θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές τους στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα.
Στην Ασία, οι μετοχές εταιρειών όπως οι Honda, Mazda, Hyundai και Kia, οι οποίες διαθέτουν παραγωγικές μονάδες στο Μεξικό, έχουν επηρεαστεί αρνητικά.
Στην Ευρώπη, οι μετοχές της Volkswagen και της Stellantis, που είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένες λόγω της παραγωγής τους στο Μεξικό, σημείωσαν πτώση 0,8% και 1,3%, αντίστοιχα.
Η Volkswagen, η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως, εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με τον αρνητικό οικονομικό αντίκτυπο που ενδέχεται να έχουν οι δασμοί στους Αμερικανούς καταναλωτές και τη διεθνή βιομηχανία αυτοκινήτου.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την ομάδα του Trump προκειμένου να αποτρέψουν την επιβολή δασμών.
Ο πρόεδρος της Stellantis, John Elkann, πέρασε τέσσερις ημέρες στην Ουάσινγκτον σε συναντήσεις με τον Trump και ανώτατους αξιωματούχους της κυβέρνησής του, σύμφωνα με πηγή της εταιρείας. Ο Elkann, που ηγείται επίσης των εταιρειών Chrysler και Jeep, ήταν παρών στους εορτασμούς για την ορκωμοσία του νέου προέδρου.
Η Volkswagen και οι γερμανικοί ανταγωνιστές της, όπως η Mercedes-Benz και η BMW, έχουν εργοστάσια σε πολιτείες που ψήφισαν τον Trump, ενώ έχουν τονίσει την αφοσίωσή τους στην αμερικανική παραγωγή.
Η Müller της VDA υπογράμμισε ότι αυτή η επένδυση στην αμερικανική οικονομία «θα πρέπει να ληφθεί υπόψη» σε όποιες συζητήσεις για δασμούς.
«Προσφέρουμε πολλές θέσεις εργασίας στις Ηνωμένες Πολιτείες και διατηρούμε ένα λειτουργικό δίκτυο παραγωγής που συμβάλλει στην ανάπτυξη και την ευημερία της χώρας», δήλωσε. «Αν επιβληθούν δασμοί, πρέπει να βρούμε τρόπο να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά».