Τόσο η BYD όσο και η Tesla ανακοίνωσαν, επιβεβαιώνοντας τις προβλέψεις, ότι η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα επιβραδυνθεί στις διεθνείς αγορές.
Η Κίνα, η μεγαλύτερη αγορά EV στον κόσμο, δεν έχει μείνει ανεπηρέαστη από τις γενικότερες συνθήκες που επικρατούν στον κλάδο.
Η Ένωση Επιβατηγών Αυτοκινήτων της χώρας αναμένει ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων θα αυξηθούν κατά 25%, στα 11 εκατομμύρια, φέτος, ανέφερε το Bloomberg. Αυτή είναι μια υγιής άνοδος, αλλά εξακολουθεί να είναι πολύ χαμηλότερη από τον περσινό ρυθμό αύξησης της τάξης του 36%.
Οποιαδήποτε σημάδια εξασθένησης της ζήτησης στην Κίνα αποτελούν “κόκκινο πανί” για την Tesla, η οποία ήδη αγωνίζεται να συμβαδίσει με τις επιθετικές μειώσεις τιμών των εγχώριων ανταγωνιστών της.
“Νομίζω ότι ένα μεγάλο μέρος της αστοχίας των παραδόσεων της Tesla το πρώτο τρίμηνο προήλθε από την Κίνα”, δήλωσε στο Business Insider ο κ. Seth Goldstein, στρατηγικός αναλυτής μετοχών της Morningstar. “Υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός τιμών και βλέπουμε τους καταναλωτές να πηγαίνουν σε άλλες μάρκες με φθηνότερες προσφορές”, πρόσθεσε.
Η Tesla αδυνατεί να ακολουθήσει τη μείωση τιμών
Η Tesla έριξε τις τιμές των μοντέλων της Models 3, S, X και Y στην Κίνα, πέρυσι, σε μια προσπάθεια να ανταγωνιστεί τους εγχώριους ανταγωνιστές, συμπεριλαμβανομένης της ηγέτιδας της αγοράς, BYD, η οποία πωλεί πολύ φθηνότερα οχήματα, όπως το Seagull των 11.000 δολαρίων.
Οι περικοπές βοήθησαν την Tesla να καταγράψει αριθμούς ρεκόρ παραδόσεων και διατήρησε την τιμή της μετοχής της σε υψηλά επίπεδα – αλλά έχασε τον τίτλο της ως η κορυφαία πωλήτρια EV στον κόσμο από την BYD το 2023.
Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Elon Musk φαίνεται να έχει υποχωρήσει από τη στρατηγική των μειώσεων τιμών φέτος. Ο Goldstein δήλωσε ότι αυτό είναι ένα σημάδι πως η Tesla γνωρίζει ότι δεν μπορεί να κερδίσει τον πόλεμο τιμών και να παραμείνει κερδοφόρα.
Η διατήρηση των σταθερών τιμών στην Κίνα φαίνεται να έχει γυρίσει μπούμερανγκ. Η Tesla έχασε τις προβλέψεις της Wall Street για τις παραδόσεις – και το Bloomberg εκτίμησε ότι το μερίδιο αγοράς της στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου είχε μειωθεί στο 7% από περίπου 11% στις αρχές του 2023.
Κακά νέα για την BYD
Οι Αμερικανοί αποφεύγουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω ανησυχιών σχετικά με τη φόρτιση και την εμφάνιση φθηνότερων υβριδικών – αλλά οι λόγοι για την επιβράδυνση στην Κίνα είναι πιο περίπλοκοι.
Υπάρχουν πολλοί δημόσιοι σταθμοί φόρτισης – περίπου 2,7 εκατομμύρια στο τέλος του 2023, σύμφωνα με την China Electric Vehicle Charging Infrastructure Promotion Alliance. Και οι μεσαίες επιλογές hatchback που προσφέρει η BYD είναι μερικά από τα πιο επιτυχημένα αυτοκίνητα της Κίνας.
Ωστόσο, ορισμένοι επίδοξοι αγοραστές βρήκαν ενοχλητικές τις συνεχείς μειώσεις τιμών των κινεζικών εταιρειών. Η BYD μείωσε το κόστος ενός μοντέλου κατά συνολικά 15.000 γιουάν, ή περίπου 2.100 δολάρια, μέσα σε λίγους μήνες πέρυσι, μειώνοντας την αξία του στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων και κάνοντας τους ανθρώπους πιο διστακτικούς να το αγοράσουν.
Η οικονομία της Κίνας έχει επίσης δυσκολευτεί μετά το τέλος της πανδημίας, με τις αποπληθωριστικές πιέσεις και την κρίση στην αγορά ακινήτων να τροφοδοτούν τη μείωση των καταναλωτικών δαπανών.
Η Tesla κατασκευάζει το Model 3 και το Model Y στο εργοστάσιό της στη Σαγκάη. Το Bloomberg ανέφερε ότι πρόσφατα μείωσε την παραγωγή σε πέντε ημέρες την εβδομάδα από 6 ½ ημέρες, σε ένδειξη της φθίνουσας ζήτησης για τα αυτοκίνητά της στην Κίνα.