Είναι ευρέως γνωστό πως ένα αυτοκίνητο χάνει την εμπορική αξία του από τη στιγμή που θα κυκλοφορήσει στον δρόμο, στην περίπτωση, όμως, των ηλεκτρικών οχημάτων, η απώλεια αυτή είναι δυσανάλογη με την αντίστοιχη των συμβατικών.
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της iSeeCars, η μέση τιμή ενός μεταχειρισμένου EV, ηλικίας 1 έως 5 χρόνων στις ΗΠΑ υποχώρησε κατά 31,8% τους τελευταίους 12 μήνες, πτώση που ισοδυναμεί με απώλεια αξίας 14.418 δολ. Αντίστοιχα, η μέση τιμή για ένα παλαιότερο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μειώθηκε μόλις κατά 3,6%.
Ενώ οι χαμηλότερες τιμές των μεταχειρισμένων EV θα μπορούσαν να τα κάνουν πιο δημοφιλή για ορισμένους αγοραστές, εντούτοις φαίνεται ότι στην πραγματικότητα πλήττουν τη ζήτηση για νέα ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με τον κ. Karl Brauer, εκτελεστικό αναλυτή της iSeeCars.
Μιλώντας στην εκπομπή “Street Signs Asia” του CNBC ο κ. David Kuo, χρηματιστηριακός αναλυτής και συνιδρυτής της Smart Investor, δήλωσε ότι η αδυναμία των EVs να διατηρήσουν την αξία τους τον έχει αποτρέψει από το να επενδύσει στην αγορά τους.
Γιατί οι τιμές των μεταχειρισμένων EV “πέφτουν“
Σύμφωνα με τον Kuo, τα EVs είναι ανάλογα με άλλα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, όπως οι φορητοί υπολογιστές και τα κινητά τηλέφωνα, καθώς τείνουν να χάνουν γρήγορα την αξία τους μετά την πώλησή τους.
Οι γνώστες του κλάδου έχουν επίσης επισημάνει τα προβλήματα μεταπώλησης των EV. Μιλώντας στο Bloomberg στα τέλη του περασμένου έτους. Εκπρόσωποι της VW και της Toyota δήλωσαν ότι η απόσβεση πλήττει την αξία των ηλεκτρικών οχημάτων τους.
Ο Kuo υποστήριξε, επίσης, ότι το λογισμικό και οι υπολογιστικές δυνατότητες των μεταχειρισμένων EV μπορεί να είναι ξεπερασμένα και ασύμβατα με τις ενημερώσεις μέχρι τη στιγμή που θα πωληθούν ή και πριν από αυτό.
Δυσμενείς συνθήκες της αγοράς
Παρά το προφανές πρόβλημα της απόσβεσης των ηλεκτρικών οχημάτων, οι αιτίες του μπορεί να έχουν να κάνουν λιγότερο με την ίδια την τεχνολογία και περισσότερο με τις συνθήκες της αγοράς.
Σύμφωνα με το iSeeCars, οι δραματικές μειώσεις στις τιμές των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ έχουν προέλθει σε μεγάλο βαθμό από τις επιθετικές μειώσεις τιμών της Tesla
εν μέσω ενός ευρύτερου πολέμου τιμών στον κλάδο EVs.
Η Tesla είναι ο κυρίαρχος πωλητής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και ως αποτέλεσμα των χαμηλότερων τιμών για τα νέα EV της, οι αγοραστές είναι λιγότερο πιθανό να διασκεδάσουν τα ίδια επίπεδα τιμών για τα μεταχειρισμένα εναλλακτικά οχήματα.
“Εάν ο Elon Musk συνεχίσει να μειώνει τις τιμές της Tesla σε μια προσπάθεια να τονώσει τις πωλήσεις, θα συνεχίσει να τραβάει ολόκληρη την αγορά προς τα κάτω, όπως έκανε τους τελευταίους 15 μήνες”, τόνισε ο Brauer της iSeeCars.
Ο πόλεμος τιμών μεταξύ της Tesla και των κινεζικών ανταγωνιστών έχει δείξει ελάχιστα σημάδια ύφεσης.
Επιπλέον, η αυξημένη παραγωγή EVs σε σχέση με τη ζήτηση έχει δημιουργήσει υπερβολική προσφορά, καθιστώντας απίθανη την ανάκαμψη των τιμών των νέων και μεταχειρισμένων EVs βραχυπρόθεσμα, σύμφωνα με τον Brauer.
Ωστόσο, αυτό που αποτελεί ένα διαρκές πρόβλημα για την αγορά EV, μπορεί να αποτελέσει “ευλογία” για τα υβριδικά οχήματα, η ζήτηση για τα οποία καταγράφει άνοδο στις αγορές νέων και μεταχειρισμένων οχημάτων.
Η μέση τιμή των μεταχειρισμένων υβριδικών οχημάτων μειώθηκε μόνο κατά 6,5% ή 2.135 δολάρια πέρυσι.