(UPD – 11.05): Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε τη χρηματοδότηση για την ανακαίνιση 14 συρμών της Γραμμής 1 του Μετρό, που εκτείνεται από τον Πειραιά μέχρι την Κηφισιά, ύστερα από ενέργειες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Το συνολικό επιλέξιμο κόστος για το έργο ανέρχεται σε 12,3 εκατ. ευρώ, από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη», του Ταμείου Συνοχής.
Πρόκειται για σημαντική επένδυση με στόχο την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, στο πλαίσιο ενός καινοτόμου έργου κυκλικής οικονομίας, που συνδυάζει την ανανέωση των συρμών, με την παράλληλη ανακύκλωση των υπαρχόντων υλικών. Με το συγκεκριμένο έργο αναμένονται σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, εξοικονόμηση ενέργειας και πιο αξιόπιστες δημόσιες συγκοινωνίες για τον πολίτη.
Εκτιμάται ότι ο εκσυγχρονισμός θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής των τρένων κατά περίπου 25 χρόνια, ενώ η υψηλότερη άνεση και η βελτιωμένη αξιοπιστία θα κάνουν τα τρένα πιο ελκυστικά για τους επιβάτες, κάτι που θα οδηγήσει στην εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων.
Η Αθήνα μπορεί να προσβλέπει σε λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση και χαμηλότερα επίπεδα θορύβου χάρη στα εκσυγχρονισμένα τρένα και την αναβάθμιση δύο υποσταθμών ανάκτησης ενέργειας, καθώς και χάρη στην εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από το ηλεκτρικό φρενάρισμα, τεχνολογίες που θα μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας κατά 15%.
Σημειώνεται ότι με το συγκεκριμένο πρόγραμμα ανοίγει ο δρόμος για περαιτέρω επενδύσεις από την περίοδο χρηματοδότησης 2021–2027, γεγονός που σημαίνει ότι η συνολική επένδυση για αυτό το έργο θα ανέλθει σε περισσότερα από 94 εκατομμύρια ευρώ.
Χθες (9/4) το energodromio.gr έγραφε:
Θα ξεπεράσει τα 10 εκατ. ευρώ η επένδυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το Ταμείο Συνοχής για την ανακαίνιση 14 συρμών της γραμμής 1 της Αθήνας που εκτείνεται από την περιοχή του Πειραιά προς την Κηφισιά.
Η επένδυση ξεκινά τον πρώτο έργο «κυκλικής οικονομίας» στην Αθήνα, δίνοντας νέα ζωή σε ξεπερασμένα τρένα και διασφαλίζοντας την ανακύκλωση των υπαρχόντων υλικών, παρέχοντας παράλληλα στους πολίτες πιο αξιόπιστες δημόσιες συγκοινωνίες και επενδύοντας στην πράσινη κινητικότητα στην πόλη, αναφέρει η Επιτροπή. Εκτιμάται ότι ο εκσυγχρονισμός θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής των τρένων κατά περίπου 25 χρόνια.
Εξοικονόμηση ενέργειας και περιβαλλοντικά οφέλη
H Κομισιόν σημειώνει ότι η μεγαλύτερη άνεση και η βελτιωμένη αξιοπιστία θα κάνουν τα τρένα πιο ελκυστικά για τους επιβάτες και προσθέτει ότι το έργο θα έχει μεταξύ άλλων πολλά περιβαλλοντικά οφέλη και εξοικονόμηση ενέργειας: η Αθήνα μπορεί να προσβλέπει σε λιγότερη ατμοσφαιρική ρύπανση και χαμηλότερα επίπεδα θορύβου χάρη στα εκσυγχρονισμένα τρένα και την αναβάθμιση δύο υποσταθμών έλξης ανάκτησης ενέργειας καθώς και την εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από το ηλεκτρικό φρενάρισμα θα μειώσει την κατανάλωση ενέργειας κατά 15%.
Αυτή η πρώτη υιοθέτηση της περιόδου χρηματοδότησης 2014-2020 ανοίγει το δρόμο για περαιτέρω επένδυση από την περίοδο χρηματοδότησης 2021-2027, πράγμα που σημαίνει ότι η συνολική επένδυση για το έργο θα ανέλθει σε περισσότερα από 94 εκατομμύρια ευρώ.
Τον Οκτώβριο του 2022 εγκαινιάστηκε η επέκταση της γραμμής 3 του μετρό στο λιμάνι του Πειραιά, έχοντας λάβει οικονομική στήριξη 470 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Συνοχής.