Με νέα συμβασιοποιημένα έργα ύψους 438,5 εκατ. €, ολοκληρώνεται η αναβάθμιση 370 χλμ. γραμμών σε σύνολο 920 χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου. Αφορούν πρωτίστως σε εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και ETCS, τα οποία είναι συμβατά με τα πρότυπα διαλειτουργικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων.
Τα έργα αυτά θα αλλάξουν την εικόνα του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, όπως τονίστηκε στη συνάντηση που είχε ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ν. Ταχιάος, με κορυφαία στελέχη του ΕΡΓΟΣΕ.
Βασικό αντικείμενο της συνάντησης, ήταν η πορεία εξέλιξης των έργων που υλοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, από την Πάτρα μέχρι τον Προμαχώνα και την Ειδομένη, αλλά και αυτών που σχεδιάζει για την επέκταση του δικτύου, με απόλυτη προσήλωση στους όρους ασφάλειας των μεταφορών.
Η υλοποίηση αυτών των έργων, που ολοκληρώνουν τον σχεδιασμό για τον εκσυγχρονισμό του βασικού σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ/Π, αποτελεί προτεραιότητα στρατηγικής σημασίας για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την ΕΡΓΟΣΕ.
Πρόκειται για τα εξής στον κύριο άξονα:
Παράλληλα όμως, συνεχίζεται και η υλοποίηση όλων των υπολοίπων συμβασιοποιημένων έργων για τοπικές αναβαθμίσεις στο σιδηροδρομικό άξονα ΠΑΘΕ/Π, όπως η εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης στην προαστιακή γραμμή Ισθμού – Λουτρακίου, η νέα σιδηροδρομική στάση στον Νέο Παντελεήμονα Πιερίας, η νέα σιδηροδρομική στάση στο Κρυονέρι Αττικής και η κατασκευή Άνω Διάβασης στην περιοχή Σ.Σ. Δομοκού.
Στο πλαίσιο, δε, αναβάθμισης του ελληνικού σιδηρόδρομου, η ΕΡΓΟΣΕ ολοκλήρωσε ήδη τα τεύχη δημοπράτησης για ένα πολύ σημαντικό σιδηροδρομικό έργο, που αφορά στην ολοκλήρωση εγκατάστασης του συστήματος ραδιοκάλυψης GSM-R σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕ/Π (Πάτρα –Αθήνα-Θεσσαλονίκη- Ειδομένη/ Προμαχώνας)
Συγκεκριμένα, το προς δημοπράτηση έργο, αφορά την εγκατάσταση GSM-R στα υπολειπόμενα τμήματα: Κιάτο – Ρίο, Τιθορέα – Δομοκός, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και στους κύριους κλάδους του ΠΑΘΕ/Π: Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα και Λάρισα – Βόλος.
Με την ολοκλήρωση του έργου αυτού, θα δημιουργηθεί ένα λειτουργικό και ενιαίο σύστημα επικοινωνίας κατά μήκος του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη- Προμαχώνας, που θα είναι απολύτως συμβατό με τα πρότυπα διαλειτουργικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων.
Όλα τα έργα που υλοποιεί σήμερα η ΕΡΓΟΣΕ, συγχρηματοδοτούνται από πόρους της Ε.Ε. Ο κ. Ταχιάος ενημερώθηκε επίσης και για τα έργα διασύνδεσης κύριων λιμένων της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Προτεραιότητα στην παρούσα φάση έχει δοθεί στη διενέργεια μειοδοτικού διαγωνισμού για την κατασκευή νέας μονής γραμμής (υποδομή, επιδομή και σταθμοί), στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες και σύνδεση με τον νέο εμπορευματικό Λιμένα Καβάλας. Ολοκληρώθηκαν επιτυχώς όλες οι απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου το έργο να μπορεί να δημοπρατηθεί με μειοδοτικό διαγωνισμό, ενώ συντάχθηκαν και τα τεύχη δημοπράτησης. Για το εν λόγω έργο έχει ήδη εξασφαλισθεί χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility 2021-2027 (CEF 2), η δε δημοσίευση του διαγωνισμού προγραμματίζεται εντός του Ιουλίου 2024.
Η σιδηροδρομική σύνδεση με τον 6 ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης και η ανάπτυξη Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης, περιλαμβάνονται στα προς χρηματοδότηση έργα από το ΕΣΠΑ 2021-2027 στο Πρόγραμμα ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ. Η διαδικασία διαγωνισμού με Ανταγωνιστικό Διάλογο είναι σε εξέλιξη, με την αξιολόγηση εναλλακτικών λύσεων να αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2024, οπότε και ζητηθεί να υποβληθούν και οι οικονομικές προσφορές των υποψηφίων, ώστε να αναδειχθεί ο ανάδοχος του έργου.
Πέραν αυτού, έχει υποβληθεί φάκελος με την ελληνική πρόταση χρηματοδότησης σιδηροδρομικών έργων από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility 2021-2027 (CEF 2) για το έργο αναβάθμισης του σιδηροδρομικού άξονα Αλεξανδρούπολη – Πύθιο (σύνορα με Τουρκία) και Πύθιο – Ορμένιο (σύνορα με Βουλγαρία) και τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ρίο – Νέος λιμένας Πατρών. Αναμένονται τα αποτελέσματα αξιολόγησης από τις υπηρεσίες της Ε.Ε. εντός του τρέχοντος μηνός. Στην περιοχή της Αττικής, εξετάζονται οι νέες προαστιακές συνδέσεις με του Λιμένες Ραφήνας και Λαυρίου.
Ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος δήλωσε: «Η μεταρρύθμιση στον χώρο του σιδηροδρόμου αποτελεί προτεραιότητα για την Κυβέρνηση, μία αλληλουχία δράσεων που πλέον, μετά τον περυσινό τραγικό Φεβρουάριο, εξελίσσεται με απόλυτη διαφάνεια και υπό καθεστώς διαρκούς δημόσιας λογοδοσίας. Τα «μέτωπα» που έχουν ανοίξει με τα εν εξελίξει σιδηροδρομικά έργα υποδομής αποτελούν μια πολύ μεγάλη πρόκληση για το Υπουργείο μας.
Πρόκειται για έργα που έχουν σχεδιαστεί με απόλυτο γνώμονα την ασφάλεια των μετακινούμενων και που πρέπει ως τέτοια να γίνουν πραγματικότητα. Με μεθοδικές και συντονισμένες ενέργειες, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η ΕΡΓΟΣΕ υλοποιούμε έργα που θα αναμορφώσουν και θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά το σιδηροδρομικό δίκτυο σε ολόκληρη την Ελλάδα και παράλληλα, θα έχουν μεγάλο, θετικό αντίκτυπο και στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας και κυρίως, θα αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη του κόσμου προς τους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Αρωγός στην υλοποίηση του σχεδιασμού μας, η Ευρωπαϊκή Ένωση που με τη χρηματοδοτική της συμβολή συντελεί στην ταχεία εξέλιξη των εργασιών και στον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου. Οι πολίτες στον συντομότερο δυνατό χρόνο, θα απολαμβάνουν οφέλη σιδηροδρομικών υποδομών ευρωπαϊκών προδιαγραφών».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστος Παληός, δήλωσε κατά τη διάρκεια της συνάντησης: «Με πρωταρχικό στόχο τον εκσυγχρονισμό του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου και την ασφάλεια των μεταφορών, η ΕΡΓΟΣΕ συνεχίζει με αμείωτη ένταση την υλοποίηση των έργων που αναβαθμίζουν τις σιδηροδρομικές υποδομές της χώρας.
Ολοκληρώνουμε χωρίς καθυστερήσεις όλα τα έργα που εντάσσονται στον ευρύτερο σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ποιοτική αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μετακινήσεων».