MENU

Με καθυστερήσεις και πρόστιμα η υλοποίηση της σύμβασης για την ανάταξη των 14 συρμών του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου

Ο πρώτος ανακατασκευασμένος συρμός θα φτάσει στην Ελλάδα στις αρχές Σεπτεμβρίου, ενώ θα έπρεπε να έχει ήδη έρθει από τον Φεβρουάριο

Ανακατασκευή και πληρωμή μετά… προστίμου!

Κάπως έτσι θα προχωρήσει η σύμβαση, την οποία έχει υπογράψει η ΣΤΑΣΥ με την ισπανική C.A.F. για την ανακατασκευή 14 συρμών της Γραμμής 1, δηλαδή του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου.

Έως σήμερα η καθυστέρηση ξεπερνά τους 7 μήνες, ενώ εκτιμάται ότι μέχρι την παράδοση του συνόλου των συρμών ανακαινισμένων, ο συνολικός χρόνος παράδοσης θα έχει αυξηθεί τουλάχιστον κατά ένα χρόνο.

Ως αποτέλεσμα κάθε πληρωμή της αναδόχου θα συνοδεύεται από την επιβολή του αντίστοιχου προστίμου, όπως ορίζεται στις ρήτρες που έχουν συμπεριληφθεί στη σύμβαση μεταξύ των δύο πλευρών.

Μόλις πριν λίγες ημέρες η ΣΤΑΣΥ επέβαλε στην εταιρία το δεύτερο πρόστιμο κατά σειρά που ανέρχεται σε ποσό ύψους 46.000 ευρώ. Παράλληλα το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας ενέκρινε την παράταση της τμηματικής προθεσμίας παράδοσης του πρώτου συρμού 8ης παραλαβής κατά 216 ημέρες.

Έτσι, πλέον και επισήμως ανακοινώνεται ότι ο πρώτος ανακατασκευασμένος συρμός θα φτάσει στην Ελλάδα στις 5 Σεπτεμβρίου 2025, ενώ θα έπρεπε να βρίσκεται ήδη εδώ από τον Φεβρουάριο. Αντ’ αυτού έχει έρθει μόνο το πρότυπο βαγόνι.

Μετά την παραλαβή του πρότυπου ολόκληρου συρμού, που «χτίζεται» σε συνεργαζόμενο με την ισπανική εταιρία εργοστάσιο στον Βόλο, θα απαιτηθεί πιλοτική δοκιμαστική περίοδος διάρκειας δύο μηνών.

Η ανακατασκευή των υπολοίπων θα συνεχιστεί στο συνεργαζόμενο εργοστάσιο στον Βόλο μόνον εφόσον δεν εντοπιστούν προβλήματα στις δοκιμές. Σε διαφορετική περίπτωση, η καθυστέρηση στη σύμβαση θα μεγαλώσει.

Εάν όλα πάνε καλά, από τον Νοέμβριο του 2025 και μετά η ισπανική εταιρία έχει δεσμευτεί να παραδίδει έτοιμο έναν συρμό το μήνα, καθώς θα έχουν οριστικοποιηθεί οι προδιαγραφές και η ανακατασκευή θα προχωρήσει σε όλους με τον ίδιο τρόπο.

Η προοπτική αυτή, πάντως, φαντάζει αρκετά αισιόδοξη δεδομένης της πορείας του συγκεκριμένου διαγωνισμού.

Αλλά ακόμα και εάν τηρηθεί αυτό το χρονοδιάγραμμα θα είναι τελικώς μόλις δύο οι συρμοί που θα παραδοθούν εντός του 2025 (αν όχι μόνο ο πιλοτικός), με την πλειονότητά τους να παραδίδεται το 2026 και το σύνολό τους να επανεντάσσεται στον στόλο της ΣΤΑΣΥ στις αρχές του 2027.

Υπενθυμίζεται ότι οι εν λόγω συρμοί κινούνται στις ράγες του ηλεκτρικού από τη δεκαετία του ΄80, ενώ οι μισοί από τους 14 είχαν τεθεί εκτός λειτουργίας.

Στόχος της σύμβασης είναι να δοθεί «ζωή» άλλων 25 ετών λειτουργίας στους συγκεκριμένους συρμούς.

Η σύμβαση της ανακατασκευής υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2022 και είχε αρχικό προϋπολογισμό 65,49 εκατ. ευρώ με την ανάδοχο εταιρία να απαιτεί στη συνέχεια αναπροσαρμογή του τιμήματος κατά 6,22 εκατ. ευρώ (+9,5%), λόγω των συνεπειών του Covid και της ενεργειακής κρίσης.

Προμήθεια 15 νέων συρμών για χρήση στις γραμμές του Μετρό

Κι αν ύστερα από τις τόσες δυσκολίες, η σύμβαση ανακατασκευής των συρμών του ηλεκτρικού φαίνεται να μπαίνει σε έναν προγραμματισμό, δεν συμβαίνει το ίδιο με τις ανάγκες των Γραμμών 2 και 3, οι οποίες αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο, με τον αριθμό των συρμών όμως να παραμένει στατικός.

Με την ολοκλήρωση της ανακατασκευής των συρμών της Γραμμής 1 θα επιστρέψουν στις υπόλοιπες δύο Γραμμές του Μετρό οι τέσσερις συρμοί που έχουν δοθεί «δανεικοί» στον ηλεκτρικό προκειμένου να βγαίνει το πρόγραμμα των δρομολογίων. Έτσι, η Γραμμή 1 θα μπορεί να κινείται το 2027 με 31 συρμούς αντί για 22 που δρομολογεί σήμερα.

Μεγαλύτερος γρίφος είναι η κατάσταση στη Γραμμή 3, στην οποία η επιστροφή των τεσσάρων συρμών δεν θα λύσει το πρόβλημα μιας και αυτοί δε θα μπορούν να προσεγγίσουν το Αεροδρόμιο.

Όπως αναμένεται να ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη εντός του μήνα στο πλαίσιο της δημοσιοποίησης ενός ολιστικού σχεδίου για τη βελτίωση των συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, η Ελληνικό Μετρό θα προχωρήσει στην προμήθεια 15 καινούριων συρμών, με τμήμα της χρηματοδότησης να έχει εξασφαλιστεί.

Εξ αυτών, οι επτά συρμοί θα μπορούν να εξυπηρετούν το Αεροδρόμιο καθώς θα είναι διρευματικοί με δυνατότητα κίνησης τόσο σε υπόγειο όσο και σε υπέργειο δίκτυο, ενώ οι υπόλοιποι οκτώ θα είναι κανονικοί για το υπόλοιπο δίκτυο.

Για να ενσωματωθούν στον στόλο όμως θα πρέπει να περάσουν περίπου πέντε χρόνια από τώρα, γεγονός που μεταθέτει την άφιξη των πρώτων νέων συρμών το νωρίτερο το 2029 με πιθανότερο ενδεχόμενο το σύνολο να φτάνει τελικώς το 2030.

Στόχος της κυβέρνησης είναι ο αριθμός των συρμών στις Γραμμές 2 και 3 να φτάσει τους 79 συνυπολογίζοντας την επιστροφή των τεσσάρων δανεικών από τον ηλεκτρικό, αλλά και την ανάταξη άλλων συρμών κυρίως πρώτης γενιάς που είναι παροπλισμένοι.

Ταυτόχρονα η ΣΤΑΣΥ αναμένει και τις αποφάσεις για την εγκατάσταση κλιματισμού στους συρμούς της σειράς 1 που δεν διέθεταν εκ κατασκευής, δραστηριότητα που αναμένεται να προχωρήσει συνδυαστικά με τον εκσυγχρονισμό τους, χωρίς όμως ακόμα να έχει δοθεί το σήμα εκκίνησης ούτε γι’ αυτό.

Σύμφωνα με τα όσα είχε αναφέρει σε πρόσφατες δηλώσεις του ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, στη Γραμμή 3 εκτελούνται 412 δρομολόγια με τη χρονοαπόσταση να είναι στα 4 λεπτά στις ώρες αιχμής και στα πέντε λεπτά τις υπόλοιπες, ενώ από το 2019 έως σήμερα έχουν προστεθεί επτά συρμοί στη δρομολόγηση (25 από 18). Ωστόσο η αύξηση της επιβατικής κίνησης είναι συνεχής.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Ιανουάριο του 2025 μετακινήθηκαν με τα μέσα σταθερής τροχιάς 500.000 άτομα περισσότερα σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 και πλέον οι δυνατότητες είναι περιορισμένες. Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ εκτιμά ότι η σημερινή επιβατική κίνηση καλύπτεται με 28 συρμούς.

Με την ανάταξη των συρμών πρώτης γενιάς που φτάνουν την 25ετία φιλοδοξεί το 2026 να αυξήσει τα δρομολόγια κατά 70 – 80, μειώνοντας τη χρονοαπόσταση στα 3,5 λεπτά στη Γραμμή 3 και στα 4 λεπτά στη Γραμμή 2.

Σχετικά Άρθρα