Με κάμερες σε οδικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αλλά και οχήματα έκτακτης ανάγκης θα ενισχύσει το δίκτυο των 1.388 καμερών που έχει ήδη ανακοινώσει η Πολιτεία με στόχο να καταγράφει τις τροχονομικές παραβάσεις και να αυξήσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας.
Το… μυστικό των πρόσθετων καμερών επί οχημάτων κρυβόταν στις διατάξεις του αναθεωρημένου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση το βράδυ της περασμένης Παρασκευής χωρίς ωστόσο να έχει συγκεντρώσει ακόμα σχόλια δεδομένου και του τριημέρου που ακολούθησε.
Οπως αναφέρεται στο άρθρο 100, η διαπίστωση παραβάσεων μπορεί να γίνεται με τεχνικά ή ηλεκτρονικά μέσα, τα οποία δύνανται να τοποθετούνται και σε οχήματα έκτακτης ανάγκης και δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς επιβατών και επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται μόνον εφόσον υπάρχει σχετική προειδοποίηση προς το κοινό με σταθερές ή κινητές πινακίδες για την ύπαρξη και λειτουργία τους.
Με τις συγκεκριμένες κάμερες πρακτικά θα επιτηρείται κυρίως και καθόλη τη διάρκεια του 24ώρου η κίνηση στις λεωφορειολωρίδες με στόχο να …εξοστρακιστούν τα οχήματα που εισέρχονται παρανόμως και να αυξηθεί η ταχύτητα κίνησης των ΜΜΜ σε αυτές. Ωστόσο παράλληλα οι κάμερες θα μπορούν να καταγράφουν και άλλου τύπου παραβάσεις του ΚΟΚ, όπως για παράδειγμα τη μη χρήση κράνους των οδηγών και επιβατών δικύκλων.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται το είδος των οχημάτων, ο τρόπος της τοποθέτησής τους σε σταθερά ή μη σημεία, οι τεχνικές προδιαγραφές αυτών των μέσων, η λειτουργία τους για τη διαπίστωση των παραβάσεων, τα σχετικά με την αξιολόγηση των στοιχείων που συλλέγονται από αυτά και τη βεβαίωση των παραβάσεων, τα σχετικά με τους περιορισμούς που επιβάλλονται στη χρήση τους για τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων όσων υπόκεινται στη δράση τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
Το σύστημα θα συμπληρώσει το δίκτυο των 1.388 καμερών που θα τοποθετηθούν σε κομβικά σημεία και θα λαμβάνουν υλικό 24 ώρες το 24ωρο. Πρόκειται για τις 388 κάμερες που έχει ανακοινώσει ότι θα εγκαταστήσει η Περιφέρεια Αττικής και τις 1.000 κάμερες που θα προστεθούν από τον διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί με στόχο η σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο να έχει υπογραφεί μέχρι τα μέσα του 2025.
Τα σχετικά τεύχη διακηρύξεων ωριμάζει την περίοδο αυτή η Κοινωνία της Πληροφορίας ώστε από αυτά να προκύψει και ο συνολικός προυπολογισμός της δράσης. Σήμερα στο λεκανοπέδιο λειτουργούν μερικές δεκάδες κάμερες, ορισμένες εκ των οποίων είναι παλαιάς τεχνολογίας, ενώ δε διαθέτουν και ενεργή σύμβαση συντήρησής τους.
Με το νέο σύστημα θα διασυνδεθούν και οι υφιστάμενες 12 σταθερές κάμερες ταχύτητας του ΟΑΣΑ, οι 17 κάμερες ταχύτητας της Αττικής Οδού και οι 388 της Περιφέρειας Αττικής που θα τοποθετηθούν σε 92 κόμβους καταγράφοντας τις παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη.
Μελλοντικά, οι κάμερες του ΟΑΣΑ θα αυξηθούν σε 39, ενώ θα τοποθετηθούν και 1.316 κάμερες ελέγχου παραβάσεων και ασφαλείας σε 708 σημεία της Αττικής.
Οι κάμερες θα καταγράφουν παραβάσεις, ορίου ταχύτητας, ερυθρού σηματοδότη, διάβασης πεζών, μη χρήσης κράνους, χρήσης κινητού τηλεφώνου, μη χρήση ζώνης, ενώ μέσω των πινακίδων θα ελεγχεται και εάν το όχημα έχει περάσει εμπρόθεσμα ΚΤΕΟ, είναι ασφαλισμένο ή έχει δηλωθεί ακινησία γι΄αυτό.
Οι κάμερες θα συνδεθούν με ειδικό πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα υποστηρίζει τα εξής:
Αυτόματα θα γίνεται και η ενημέρωση του Συστηματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ), του γνωστού point system, ενώ και η αφαίρεση του διπλώματος – εφόσον αυτό προκύπτει από την παράβαση – θα γίνεται ηλεκτρονικά.
Η διαγωνιστική διαδικασία για το πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα συνοδεύει το σύστημα των καμερών θα υλοποιηθεί το καλοκαίρι του 2025 και ο ενδεικτικός προυπολογισμός ανέρχεται σε περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ.
Έγκριση από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων
Για την εφαρμογή του συστήματος των καμερών έχει ανάψει ήδη το πράσινο φως η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, εκτιμώντας ότι η σχετική μελέτη αντιμετωπίζει σε ικανοποιητικό βαθμό τους κινδύνους οι οποίοι δημιουργούνται για τα προστατευόμενα έννομα συμφέροντα των υποκειμένων των δεδομένων. Παρέχει όμως και συμβουλές σε συγκεκριμένα ζητήματα ώστε το σύστημα επιτήρησης να καταστεί πιο ασφαλές.
Συγκριμένα, η Αρχή συστήνει: