MENU

Με κάμερες στα λεωφορεία θα επιτηρούνται οι λεωφορειολωρίδες και θα καταγράφονται παραβάσεις του ΚΟΚ

Βασική επιδίωξη είναι να μένουν ελεύθερες οι λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας των ΜΜΜ και να αυξηθεί η ταχύτητα με την οποία κινούνται

Με κάμερες σε οδικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αλλά και οχήματα έκτακτης ανάγκης θα ενισχύσει το δίκτυο των 1.388 καμερών που έχει ήδη ανακοινώσει η Πολιτεία με στόχο να καταγράφει τις τροχονομικές παραβάσεις και να αυξήσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας.

Το… μυστικό των πρόσθετων καμερών επί οχημάτων κρυβόταν στις διατάξεις του αναθεωρημένου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση το βράδυ της περασμένης Παρασκευής χωρίς ωστόσο να έχει συγκεντρώσει ακόμα σχόλια δεδομένου και του τριημέρου που ακολούθησε.

Οπως αναφέρεται στο άρθρο 100, η διαπίστωση παραβάσεων μπορεί να γίνεται με τεχνικά ή ηλεκτρονικά μέσα, τα οποία δύνανται να τοποθετούνται και σε οχήματα έκτακτης ανάγκης και δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς επιβατών και επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται μόνον εφόσον υπάρχει σχετική προειδοποίηση προς το κοινό με σταθερές ή κινητές πινακίδες για την ύπαρξη και λειτουργία τους.

Με τις συγκεκριμένες κάμερες πρακτικά θα επιτηρείται κυρίως και καθόλη τη διάρκεια του 24ώρου η κίνηση στις λεωφορειολωρίδες με στόχο να …εξοστρακιστούν τα οχήματα που εισέρχονται παρανόμως και να αυξηθεί η ταχύτητα κίνησης των ΜΜΜ σε αυτές. Ωστόσο παράλληλα οι κάμερες θα μπορούν να καταγράφουν και άλλου τύπου παραβάσεις του ΚΟΚ, όπως για παράδειγμα τη μη χρήση κράνους των οδηγών και επιβατών δικύκλων.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται το είδος των οχημάτων, ο τρόπος της τοποθέτησής τους σε σταθερά ή μη σημεία, οι τεχνικές προδιαγραφές αυτών των μέσων, η λειτουργία τους για τη διαπίστωση των παραβάσεων, τα σχετικά με την αξιολόγηση των στοιχείων που συλλέγονται από αυτά και τη βεβαίωση των παραβάσεων, τα σχετικά με τους περιορισμούς που επιβάλλονται στη χρήση τους για τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων όσων υπόκεινται στη δράση τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.

Το σύστημα θα συμπληρώσει το δίκτυο των 1.388 καμερών που θα τοποθετηθούν σε κομβικά σημεία και θα λαμβάνουν υλικό 24 ώρες το 24ωρο. Πρόκειται για τις 388 κάμερες που έχει ανακοινώσει ότι θα εγκαταστήσει η Περιφέρεια Αττικής και τις 1.000 κάμερες που θα προστεθούν από τον διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί με στόχο η σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο να έχει υπογραφεί μέχρι τα μέσα του 2025.

Τα σχετικά τεύχη διακηρύξεων ωριμάζει την περίοδο αυτή η Κοινωνία της Πληροφορίας ώστε από αυτά να προκύψει και ο συνολικός προυπολογισμός της δράσης. Σήμερα στο λεκανοπέδιο λειτουργούν μερικές δεκάδες κάμερες, ορισμένες εκ των οποίων είναι παλαιάς τεχνολογίας, ενώ δε διαθέτουν και ενεργή σύμβαση συντήρησής τους.

Με το νέο σύστημα θα διασυνδεθούν και οι υφιστάμενες 12 σταθερές κάμερες ταχύτητας του ΟΑΣΑ, οι 17 κάμερες ταχύτητας της Αττικής Οδού και οι 388 της Περιφέρειας Αττικής που θα τοποθετηθούν σε 92 κόμβους καταγράφοντας τις παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη.

Μελλοντικά, οι κάμερες του ΟΑΣΑ θα αυξηθούν σε 39, ενώ θα τοποθετηθούν και 1.316 κάμερες ελέγχου παραβάσεων και ασφαλείας σε 708 σημεία της Αττικής.

Οι κάμερες θα καταγράφουν παραβάσεις, ορίου ταχύτητας, ερυθρού σηματοδότη, διάβασης πεζών, μη χρήσης κράνους, χρήσης κινητού τηλεφώνου, μη χρήση ζώνης, ενώ μέσω των πινακίδων θα ελεγχεται και εάν το όχημα έχει περάσει εμπρόθεσμα ΚΤΕΟ, είναι ασφαλισμένο ή έχει δηλωθεί ακινησία γι΄αυτό.

Οι κάμερες θα συνδεθούν με ειδικό πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα υποστηρίζει τα εξής:

  • Συλλογή όλων των δεδομένων από τις κάμερες και τα τάμπλετ των αστυνομικών και μεταφορά δεδομένων.
  • Αξιολόγηση των δεδομένων από το γραφείο υποστήριξης και άμεση και εύκολη ψηφιακή βεβαίωση παραβάσεων αππό την Τροχαία.
  • Επίδοση της βεβαίωσης παράβασης ψηφιακά μέσω της θυρίδας του gov.gr ή με sms/viber ή μέσω ταχυδρομικής επιστολής σε περίπτωση μη ύπαρξης τηλεφώνου επικοινωνίας.
  • Ηλεκτρονική ένσταση κατά της βεβαίωσης παράβασης (ψηφιακό ραντεβού και τηλεδιάσκεψη για την ακρόαση).
  • Σύστημα ηλεκτρονικής πληρωμής της κλήσης.
  • Εκκαθάριση πληρωμών.

Αυτόματα θα γίνεται και η ενημέρωση του Συστηματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ), του γνωστού point system, ενώ και η αφαίρεση του διπλώματος – εφόσον αυτό προκύπτει από την παράβαση – θα γίνεται ηλεκτρονικά.

Η διαγωνιστική διαδικασία για το πληροφοριακό σύστημα, το οποίο θα συνοδεύει το σύστημα των καμερών θα υλοποιηθεί το καλοκαίρι του 2025 και ο ενδεικτικός προυπολογισμός ανέρχεται σε περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ.

Έγκριση από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων

Για την εφαρμογή του συστήματος των καμερών έχει ανάψει ήδη το πράσινο φως η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, εκτιμώντας ότι η σχετική μελέτη αντιμετωπίζει σε ικανοποιητικό βαθμό τους κινδύνους οι οποίοι δημιουργούνται για τα προστατευόμενα έννομα συμφέροντα των υποκειμένων των δεδομένων. Παρέχει όμως και συμβουλές σε συγκεκριμένα ζητήματα ώστε το σύστημα επιτήρησης να καταστεί πιο ασφαλές.

Συγκριμένα, η Αρχή συστήνει:

  • Ενίσχυση της διαφάνειας με χρήση πολυεπίπεδης παροχής πληροφόρησης και αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών απεικόνισης των επιτηρούμενων χώρων και παράλληλα ανάρτηση του πλήρους κειμένου της απόφασης εγκατάστασης των συστημάτων. Η Αρχή θεωρεί ότι η εν λόγω πληροφόρηση πρέπει να παρέχεται σε κάθε φυσικό πρόσωπο που προτίθεται να κινηθεί στην περιοχή που βρίσκεται στην εμβέλεια του συστήματος επιτήρησης. Παράλληλα συστήνει να γίνει αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογιών απεικόνισης των επιτηρούμενων χώρων (όπως ενδεικτικά σε εφαρμογή διαδικτυακών χαρτών), η οποία εξασφαλίζει ευκολία πρόσβασης τόσο από σταθερές όσο και από κινητές συσκευές (ιδίως έξυπνα τηλέφωνα) και με βάση τα ισχύοντα πρότυπα προσβασιμότητας. Σκόπιμο κρίνει επίσης, οι εν λόγω πληροφορίες να παρέχονται ως ανοιχτά δεδομένα για την αξιοποίηση από τρίτες εφαρμογές σημειώνοντας ότι δεν είναι απαραίτητο να προσδιορίζεται η ακριβής θέση μιας κάμερας, αλλά να προκύπτει ο επιτηρούμενος χώρος. Περαιτέρω θεωρεί απαραίτητο η ενημέρωση να συνοδεύεται και από σύνδεσμο στο πλήρες κείμενο της απόφασης εγκατάστασης των συστημάτων ώστε, επιπλέον, να διασφαλίζεται το δικαίωμα δικαστικής προσφυγής.
  • Παροχή επαρκών πόρων στον Υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων της ΕΛ.ΑΣ. Η Αρχή θεωρεί εξαιρετικά δυσχερές (και, ενδεχομένως, πρακτικά αδύνατο) για ένα μόνο πρόσωπο να ασκεί τις αρμοδιότητές του για το σύνολο των υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ., συμπεριλαμβανομένων των αρμοδιοτήτων του σε σχέση με το μεγάλης κλίμακας εξεταζόμενο σύστημα.
  • Ορισμό ελάχιστων προδιαγραφών συσκευών λήψης εικόνας/ήχου. Η Αρχή συστήνει να προσδιοριστούν συγκεκριμένες ελάχιστες προδιαγραφές των συσκευών (π.χ. λειτουργίες απόκρυψης περιοχών, θόλωσης, ασφαλούς μετάδοσης, αυθεντικοποίησης, επαναφοράς εστίασης, κ.α.) οι οποίες να επικαιροποιούνται σε τακτά διαστήματα και ανάλογα με τις διαθέσιμες τεχνολογίες και το κόστος εφαρμογής τους.
  • Συγκεκριμενοποίηση της διαδικασίας ανωνυμοποίησης κατά τη χρήση δεδομένων για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Η Αρχή τονίζει ότι η διαδικασία ανωνυμοποίησης πρέπει να υλοποιείται με συγκεκριμένες προδιαγραφές, ώστε να εξασφαλίζεται ότι δεν είναι δυνατή η εκ των υστέρων ταυτοποίηση προσώπων, λόγω π.χ. σωματωμετρικών χαρακτηριστικών ή ενδυμασίας. Εξάλλου, η συνάφεια του επιμέρους αυτού σκοπού με τον αρχικό σκοπό συναρτάται, μεταξύ άλλων, και από την ύπαρξη κατάλληλων εγγυήσεων, τονίζει στη γνωμοδότησή της.

Σχετικά Άρθρα