MENU

Με διαγωνισμούς – γέφυρες προσπαθεί ο ΟΑΣΑ να μην ξεμείνει από δημόσιες συγκοινωνίες η Δυτική Αττική

Οι συμβάσεις μπορούν, ωστόσο, να λυθούν νωρίτερα στην περίπτωση που φτάσουν τα λεωφορεία που υπολείπονται για την εκτέλεση των δρομολογίων

Αργά, αλλά προφανώς όχι τόσο… σταθερά φτάνουν τα λεωφορεία που θα καλύψουν τα δρομολόγια της Δυτικής Αττικής στο πλαίσιο της μεγάλης σύμβασης που έχει υπογράψει ο ΟΑΣΑ για την παραχώρηση 63 λεωφορειακών γραμμών σε ιδιώτες της «Κοινοπραξίας Συγκοινωνιών Αττικής», προϋπολογισμού 435 εκατ. ευρώ έως το 2032.

Η σύμβαση θα έπρεπε να υλοποιείται στο σύνολό της ήδη από τα τέλη του 2024, αλλά όπως όλα δείχνουν θα φτάσουμε τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι του 2025.

Αποτέλεσμα είναι ο Οργανισμός να καταφεύγει συνεχώς σε νέες εμβαλωματικές συμβάσεις – γέφυρες, κόστους εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να καλύψει το κενό και να μην μείνουν ολόκληρες περιοχές χωρίς συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση.

Μετά το σερί των απευθείας αναθέσεων, πλέον ο ΟΑΣΑ προκήρυξε διαγωνισμό για την παροχή συγκοινωνιακού έργου στη Δυτική Αττική για διάστημα τριών μηνών, καθώς το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν θα ενέκρινε περαιτέρω αναθέσεις.

Για τον σκοπό αυτό ο Οργανισμός είχε ήδη δεσμεύσει από τα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου ποσό ύψους 5,219 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ για το έτος 2025 με στόχο να εξασφαλιστεί η συνέχιση του παρεχόμενου έργου από την υφιστάμενη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ στη Δυτική Αττική.

Τότε έλειπαν περί τα 70 οχήματα από τα συνολικά 211 που όφειλε να προμηθευτεί η κοινοπραξία «Συγκοινωνίες Α.Ε.», τα οποία αναμενόταν να δρομολογηθούν τον Απρίλιο του 2025.

Αλλά και αυτό το χρονοδιάγραμμα φαίνεται πως τελικά δεν θα τηρηθεί. Έτσι ο ΟΑΣΑ προκήρυξε διαγωνισμό δεδομένου ότι και την Άνοιξη εκτιμάται πως δεν θα έχουν φτάσει περίπου 30 από τα προβλεπόμενα οχήματα.

Ο νέος διαγωνισμός ύψους 1,56 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), διαδέχεται τις συμβάσεις για την εκτέλεση έργου περιαστικών γραμμών με 215 οχήματα, που υπεγράφησαν στα τέλη Απριλίου 2024 με τα ΚΤΕΛ Κορινθίας αρχικά για οκτώ μήνες. Ακολούθησε η παράτασή τους για άλλους τέσσερις μήνες έως και τον προσεχή Απρίλιο, ενώ πλέον αναζητείται λύση για 13 γραμμές για το διάστημα από 29 Απριλίου μέχρι και τις 29 Ιουλίου 2025.

Για τη λειτουργία των γραμμών αυτών προγραμματίζονται 571 δρομολόγια (κατά τις τυπικές καθημερινές ημέρες) και απαιτούνται 30 οχήματα των 12 μέτρων. Το σύνολο των οχηματοχιλιομέτρων που θα εκτελούνται κατά την συνολική διάρκεια της σύμβασης θα είναι 674.091,26.

Υποχρεώσεις του αναδόχου

Ο ανάδοχος θα πρέπει να προβεί στην προμήθεια ή μίσθωση λεωφορείων αστικού τύπου, χαμηλού δαπέδου, ντιζελοκίνητων, έως και 20ετίας (κατηγορίας EURO IV ή νεότερης τεχνολογίας).

Συγκεκριμένα θα διαθέσει κανονικά (διαξονικά) λεωφορεία, μήκους περίπου 12 μέτρων, μεταφορικής ικανότητας μέχρι περίπου 90 επιβατών (καθήμενοι και όρθιοι), με τρεις πόρτες και μηχανική ράμπα για ΑΜΕΑ.

Επιπλέον οφείλει να διαμορφώσει τα οχήματα σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΟΑΣΑ και να εγκαταστήσει με δική του ευθύνη και δαπάνες τον εξοπλισμό της πλήρους λειτουργίας των συστημάτων τηλεματικής και αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ).

Στην ευθύνη του ανήκει και η πλήρης συντήρηση (τακτική, προληπτική, έκτακτη) περιλαμβανομένων των υλικών και της εργασίας.

Παράλληλα πρέπει να διαθέτει το απαραίτητο προσωπικό σε οδηγούς για την στελέχωση των βαρδιών, ο οποίος δεν μπορεί να είναι μικρότερος από 2,7 οδηγούς ανά όχημα, ενώ υποχρεούται να εξασφαλίσει ικανό αριθμό εφεδρικών λεωφορείων αναγκαίων για την διασφάλιση της διαθεσιμότητας των οχημάτων ανεξαρτήτως πιθανών βλαβών ή συντηρήσεων.

Η προκήρυξη ορίζει ότι η σύμβαση μπορεί να λυθεί νωρίτερα στην περίπτωση που φτάσουν τα λεωφορεία που υπολείπονται από την πολυετή σύμβαση βάσει της οποίας η κοινοπραξία Συγκοινωνίες Α.Ε. ανέλαβε έναντι 435 εκατ. ευρώ για οκτώ χρόνια την εκτέλεση δρομολογίων σε:

· 25 γραμμές της Ανατολικής Αττικής εκτελώντας 1.188 δρομολόγια με 96 οχήματα, 30 εκ των οποίων αρθρωτά και 5 midi.

· 38 γραμμές της Δυτικής Αττικής εκτελώντας 1.757 δρομολόγια από 115 οχήματα, 3 εκ των οποίων midi.

Την Τετάρτη, πάντως, ξεκίνησαν δρομολόγια άλλα 28 δεκαοκτάμετρα λεωφορεία φυσικού αερίου από τη μεγάλη προμήθεια του 2021, αθροίζοντας συνολικά 405 νέα οχήματα, ενώ ακόμη 100 καινούργια ηλεκτρικά οχήματα έχουν φτάσει στο αμαξοστάσιο μέσω της συμφωνίας με την Εθνική Leasing.

Υπενθυμίζεται ότι σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός για 125 επιπλέον καινούρια ηλεκτρικά οχήματα με χρηματοδότηση 88,35 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης με στόχο να έχουν παραληφθεί έως τα μέσα του 2026.

Έλλειψη οδηγών

Και ενώ τα καινούρια λεωφορεία έρχονται σιγά – σιγά, το ζήτημα της έλλειψης οδηγών δε φαίνεται να λύνεται. Μπορεί ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος να έκανε λόγο για την έλευση 600 οδηγών έως τον Ιούνιο, αλλά η πρόσληψή τους αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση.

Από τους 300 του τρέχοντος διαγωνισμού, σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία προχωρά για 220, ενώ οι υπόλοιποι έκαναν χρήση της 20ήμερης προθεσμίας για να το σκεφτούν με κάποιους να μην εμφανίζονται καν στη συνέντευξη. Εντός μικρού διαστήματος, πάντως, αναμένεται να εκκινήσει η διαδικασία και για τους υπόλοιπους 300.

Βασική αιτία για την απροθυμία των υποψηφίων να πιάσουν τελικά το τιμόνι της ΟΣΥ είναι η μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας τους στον ιδιωτικό τομέα σε μισθολογικούς όρους, παρότι αυτή τους ζητήθηκε στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

Οι 13 γραμμές, στις οποίες θα δρομολογηθούν τα οχήματα του νέου διαγωνισμού του ΟΑΣΑ είναι οι εξής:

· 537 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΒΑΡΥΜΠΟΜΠΗ

· 712 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΕΡΓ. ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΕΣ – Α. ΛΙΟΣΙΑ (ΠΑΝΟΡΑΜΑ)

· 728 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΑΓ. ΠΕΤΡΟΣ – ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ – ΠΛΑΤΩΝΑΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)

· 412 ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΩΣΟΣ – ΑΘΗΝΑ

· 752 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ – ΑΓ. ΠΕΤΡΟΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)

· 709 ΤΟΠΙΚΟ ΔΡΟΣΟΥΠΟΛΗΣ (ΚΥΚΛΙΚΗ)

· 723 ΦΥΛΗ – ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ (ΚΥΚΛΙΚΗ)

· 734 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΝΟΣ. ΑΓ. ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ

· 735 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΖΕΦΥΡΙ – ΣΤ. ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΩΝ (ΚΥΚΛΙΚΗ)

· 878 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΕΛΕΥΣΙΝΑ

· 879 ΑΧΑΡΝΑΙ – ΘΡΙΑΣΙΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ – ΕΛΕΥΣΙΝΑ

· 749 ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΓΕΝΝΗΜΑΤΑ – ΣΤ. ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ (ΚΥΚΛΙΚΗ)

· 805 ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ – ΝΕΟΚΤΙΣΤΑ

· 855 ΨΑΡΙ – ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ – ΛΟΦΟΣ ΚΥΡΙΛΛΟΥ

Σχετικά Άρθρα