Σε… λίφτινγκ σε σταθμούς και γραμμές προχωρά η ΣΤΑΣΥ με μικρότερες και μεγαλύτερες εργολαβίες επιχειρώντας να αναβαθμίσει την ασφάλεια αλλά και σε ένα βαθμό και την εμπειρία της μετακίνησης δεδομένου ότι εξαιτίας των μεγάλων ελλείψεων σε τροχαίο υλικό είναι λίγα αυτά που μπορεί να κάνει αναφορικά με την πύκνωση των δρομολογίων και την ταχύτητα των μετακινήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία έχει ήδη προχωρήσει στη διακήρυξη του διαγωνισμού για την αλλαγή σιδηροτροχιών σε μήκος 32 χλμ στις Γραμμές 2 και 3 όπου και είχαν παρατηρηθεί σημαντικές φθορές, ενώ παράλληλα προχωρά στη συντήρηση των θόλων συγκεκριμένων σταθμών του μετρό, αλλά και των συστημάτων σηματοδότησης της Γραμμής 1.
Την ίδια στιγμή ανασχεδίασε τα δρομολόγια στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό κάνοντας χρήση των αναλυτικών πλέον δεδομένων από τις επικυρώσεις κομίστρου που έχει στη διάθεσή της.
Με βάση τα δεδομένα αυτά, μετατοπίστηκαν οι χρονικές ζώνες επιβατικής αιχμής τις καθημερινές πρωινές ώρες σε μια προσπάθεια αποσυμφόρησης των Γραμμών και επίτευξης συχνότητας δρομολογίων 4,5 λεπτών στη Γραμμή 2 και 4 λεπτών στη Γραμμή 3 και τις απογευματινές ώρες έως τις 10 το βράδυ με κλιμακωτές χρονοαποστάσεις.
Για το Σαββατοκύριακο μειώθηκαν οι χρονοαποστάσεις κλιμακωτά από τις 5 το απόγευμα έως τις 10 το βράδυ. Η πολύπαθη και μεγαλύτερη σε μήκος και αριθμό σταθμών Γραμμή 3 του Μετρό, ενισχύθηκε με έναν επιπλέον συρμό τις πρωινές ώρες αιχμής, οπότε και σημειώνεται η πιο αυξημένη επιβατική κίνηση.
Ωστόσο όσο κι αν επιχειρούν να βελτιώσουν τα πράγματα, οι λύσεις αυτές, η κατάσταση ειδικά στη Γραμμή 3 είναι οριακή εδώ και καιρό καθώς μόνιμη λύση του προβλήματος θα αποτελούσε μόνο η προμήθεια νέων συρμών. Νεότερα όμως γι’ αυτό δεν υπάρχουν ακόμα με το υπουργείο να βρίσκεται σε αναζήτηση των απαραίτητων κονδυλίων για την αγορά των 15 καινούργιων συρμών που έχει αποφασιστεί και την Ελληνικό Μετρό να μην έχει προχωρήσει τον σχετικό διαγωνισμό.
Υπενθυμίζεται ότι οι επτά από αυτούς τους συρμούς θα είναι διρευματικοί, ώστε να μπορούν να κινούνται και στο ανοιχτό τμήμα του δικτύου και να προσεγγίζουν το Αεροδρόμιο.
Δεδομένης της μεγάλης καταπόνησης του τροχαίου υλικού της ΣΤΑΣΥ, το οποίο δεν έχει ανανεωθεί μετά το 2012 οπότε έγιναν και οι τελευταίες προσθήκες συρμών, η προσθήκη ενός συρμού στα δρομολόγιά της θεωρείται μάλλον αδύνατο να επιφέρει θεαματικά αποτελέσματα στη Γραμμή 3.
Φθορές και νερά βροχής στους σταθμούς του μετρό
Στο μεταξύ των δημοφιλέστερο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς των Αθηναίων ετοιμάζεται να γιορτάσει τα 25α του γενέθλια, γεγονός που σημαίνει ότι είναι ορατά πλέον τα σημάδια του χρόνου και στους σταθμούς και τις εγκαταστάσεις της ΣΤΑΣΥ, καθώς η δεκαετία της οικονομικής κρίσης προκάλεσε τεράστια υποχρηματοδότηση στον κλάδο.
Η ΣΤΑΣΥ, πάντως, προχωρά σε ορισμένες απαραίτητες κινήσεις αναβάθμισης καθώς, όπως έχουν παρατηρήσει ήδη και οι επιβάτες σε κάποιους σταθμούς είχαν αρχίσει να μπαίνουν ακόμα και τα νερά της βροχής.
Για το λόγο αυτό η εταιρία προκήρυξε διαγωνισμό με αντικείμενο τις εργασίες στεγανοποίησης των γυάλινων πυραµίδων / θόλων και στεγάστρων που είναι εγκατεστηµένα σε σταθµούς των γραμμών 2 και 3 όπως επίσης και των γυάλινων στεγάστρων στις δύο εισόδους των σταθµών Νομισματοκοπείο και Αγία Παρασκευή, µε στόχο την επιδιόρθωση των υφιστάµενων διαρροών και την ενίσχυση της αντοχής τους στις ακραίες καιρικές συνθήκες.
Η συνολική εκτιµώµενη αξία της σύµβασης ανέρχεται στο ποσό των 192.200 ευρώ συµπεριλαµβανοµένου του ΦΠΑ και η διάρκειά της ορίστηκε σε τρεις μήνες από την υπογραφή της.
Αναλυτικά οι εργασίες στεγανοποίησης θα υλοποιηθούν στους γυάλινους θόλους που είναι εγκατεστηµένα στους σταθµούς Περιστέρι – Αιγάλεω – Κεραμεικός – Δουκίσσης Πλακεντίας – Νομισματοκοπείο – Πανεπιστήμιο – Άγιος Δημήτριος και στις δύο εισόδους του σταθµού Νομισματοκοπείο και Αγία Παρασκευή.
Για την αντιµετώπιση του προβλήµατος των διαρροών στις εν λόγω κατασκευές προβλέπονται µια σειρά από εξειδικευµένες εργασίες που περιλαµβάνουν καθαρισµό µε υψηλή πίεση νερού, αποξήλωση της παλαιάς στεγανοποίησης και εφαρµογή νέου υλικού µε µεγάλη αντοχή στις καιρικές συνθήκες καθώς και αντικατάσταση µέχρι δύο υαλοπινάκων σε κάθε γυάλινη πυραµίδα ή στέγαστρο σε περίπτωση που απαιτηθεί.
Οι εργασίες θα υλοποιούνται ανά σταθµό και µόνο µετά την ολοκλήρωση τους θα γίνεται η έναρξη εργασιών στον επόµενο με προτεραιότητα στο θόλο του σταθµού Περιστέρι και στη συνέχεια στην πυραµίδα και στα στέγαστρα του σταθµού Νοµισµατοκοπείο, ενώ συνολικά θα στεγανοποιηθούν επιφάνειες 1.156,13 τετραγωνικών μέτρων.
Και μπορεί λόγω εποχής ο μεγαλύτερος «πονοκέφαλος» να αφορά τα νερά της βροχής, ωστόσο δε φαίνεται να λύνεται και το ζήτημα της τοποθέτησης κλιματισμού στους 24 από τους συνολικά 80 συρμούς του μετρό, οι οποίοι δε διέθεταν τέτοιο σύστημα εκ κατασκευής με αποτέλεσμα σχεδόν να παροπλίζονται τους θερμούς μήνες και ώρες, οι οποίες ολοένα και αυξάνονται.
Η χρηματοδότηση για το έργο η αξία του οποίου εκτιμάται σε 265.000 – 275.000 ευρώ ανά όχημα, με το συνολικό κόστος να φτάνει τα 39,6 εκατ. ευρώ, ακόμα αναζητείται και ακόμα και αν βρεθεί θα απαιτηθεί διάστημα έως και 1,5 έτους για την εγκατάσταση.
«Αγκομαχά» ο ηλεκτρικός
Μεγάλες είναι οι ελλείψεις συρμών και στη Γραμμή 1 (πρώην ηλεκτρικός), ενώ καθυστερήσεις έχει γράψει και η εργολαβία της αναβάθμισης των 14 συρμών που η «ηλικία» τους έχει φτάσει τα 40 έτη με τον πρώτο συρμό – πιλότο για το έργο της αναβάθμισης να αναμένεται τελικά στο τέλος του χρόνου ύστερα από αρκετές αναθεωρήσεις του χρόνου παράδοσής του.
Στο μεταξύ η ΣΤΑΣΥ επιχειρεί να βελτιώσει την εικόνα και την ασφάλεια των σταθμών.
Πρόσφατα ενέκρινε χρηματοδότηση ύψους 312.875 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για το έτος 2025, προκειμένου να γίνει διαγωνισμός για την εφαρμογή αντιολισθητικής προστασίας δαπέδων και κλιμάκων στους σταθμούς του ηλεκτρικού.
Εκτός αυτού του διαγωνισμού, για τη Γραμμή 1 «τρέχει» επίσης και διαγωνισμός για την παροχή υπηρεσιών συντήρησης εξοπλισμού της σηματοδότησης.
Αντικείμενο της σύμβασης είναι η παροχή υπηρεσιών ελέγχου, προληπτικής συντήρησης, αποκατάστασης βλαβών και εν γένει εργασιών επί του εξοπλισμού σηματοδότησης τόσο στην τροχιά (επί ή πλησίον αυτής) όσο και στα τεχνικά δωμάτια των σταθμών της Γραμμής 1.
Η συνολική εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 136.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, ενώ η διάρκειά της έχει οριστεί σε ένα έτος από την υπογραφή της.