Το 2025 αναμένεται να είναι η χρονιά που θα αναδιαμορφώσει ριζικά τον χάρτη της αυτοκίνησης. Η υποτονική ζήτηση στην αγορά λόγω της οικονομικής κρίσης, η αδυναμία πρόσβασης σε προσιτά ηλεκτρικά οχήματα, και η επέλαση των Κινέζων κατασκευαστών ασκούν πρωτοφανή πίεση στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Μια έκθεση της Gartner, που παρουσιάστηκε από το Reuters, ρίχνει φως στις εξελίξεις: δεκάδες εργοστάσια σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική κινδυνεύουν με… λουκέτο μέσα στο 2025, καθώς ο κλάδος παλεύει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.
Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και ο σκληρός ανταγωνισμός τιμών ωθούν πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες σε αναδιάρθρωση. Η Gartner προβλέπει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μειώσουν την παραγωγική τους δυναμικότητα στις δύο ηπείρους, καθώς έρχονται αντιμέτωπες με περιορισμούς στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, δασμούς και την αυξανόμενη κυριαρχία των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) της Κίνας, που ξεχωρίζουν για την υπεροχή τους στο λογισμικό και την ηλεκτροκίνηση.
«Το κλείσιμο ή η πώληση εργοστασίων είναι πιο πιθανό σε χώρες υψηλού κόστους», δήλωσε στο Reuters ο Pedro Pacheco, αντιπρόεδρος αναλυτής της Gartner. «Η κατάσταση μοιάζει με χύτρα ταχύτητας: η πίεση αυξάνεται και θα οδηγήσει σε πιο ρεαλιστικές αποφάσεις», πρόσθεσε.
Οι κινεζικές μάρκες πιθανόν να αποκτήσουν εργοστάσια σε Ευρώπη ή να ανοίξουν νέα σε χώρες χαμηλότερου κόστους και ελεύθερου εμπορίου, όπως το Μαρόκο ή η Τουρκία, σύμφωνα με την Gartner.
Ο Στέφαν Χάρτουνγκ, Διευθύνων Σύμβουλος της γερμανικής Bosch, προειδοποίησε για τους κινδύνους από τους κανόνες εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Ε.Ε. για το 2025 και ζήτησε να μην επιβάλλονται πρόστιμα σε εταιρείες που δεν επιτυγχάνουν τους στόχους.
Παράλληλα, ο Luc Chatel, πρόεδρος του γαλλικού λόμπι αυτοκινήτων PFA, τόνισε ότι η Ευρώπη δεν είναι πλέον σε καλό δρόμο για την επίτευξη των στόχων για τα EV έως το 2030 και το 2035. «Υπάρχει κίνδυνος να μειώσουμε τις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μόνο για να αυξήσουμε τεχνητά τις πωλήσεις EV», δήλωσε στο Reuters.
Παρά τις προκλήσεις, η Gartner εκτιμά ότι οι αποστολές ηλεκτρικών λεωφορείων, αυτοκινήτων, φορτηγών και βαρέων οχημάτων θα αυξηθούν κατά 17% το 2025. Περισσότερο από το 50% των μοντέλων οχημάτων που θα κυκλοφορούν στην αγορά το 2030 θα είναι ηλεκτρικά.
Για να επιτύχουν τη μετάβαση, οι παραδοσιακοί κατασκευαστές μπορούν να αποκτήσουν λογισμικό από εταιρείες EV, να ενισχύσουν τα κέντρα έρευνας και ανάπτυξης ή να συνεργαστούν με εταιρείες τεχνολογίας για τη δημιουργία κοινοπραξιών EV, πρόσθεσε ο Pacheco.
Η Gartner, με έδρα το Στάμφορντ του Κονέκτικατ, διεξάγει τεχνολογική έρευνα και παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε μεγάλες εταιρείες, κρατικούς φορείς και επενδυτές. Με περισσότερους από 15.000 υπαλλήλους σε πάνω από 100 χώρες, είναι μέλος του S&P 500.