Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν κατακόρυφα φέτος, με αιχμή του δόρατος την ανάπτυξη στην Κίνα και την ισχυρή ζήτηση για υβριδικά οχήματα, σύμφωνα με έκθεση της Counterpoint Research.
Οι πωλήσεις μονάδων ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων των πλήρως ηλεκτροκίνητων οχημάτων με μπαταρία (BEV) και των υβριδικών, αυξήθηκαν κατά 18% τους πρώτους τρεις μήνες του 2024, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Οι πωλήσεις των υβριδικών οχημάτων, τα οποία διαθέτουν τόσο ηλεκτρικούς κινητήρες όσο και κινητήρες εσωτερικής καύσης, ξεπέρασαν κατά πολύ εκείνες των εναλλακτικών οχημάτων με πλήρη μπαταρία, σημειώνοντας αύξηση 46% σε ετήσια βάση. Την ίδια στιγμή οι πωλήσεις των BEV αυξήθηκαν κατά 7%.
«Το φθηνότερο αρχικό κόστος των υβριδικών σε σύγκριση με τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία και η ασφάλεια της εμβέλειας ήταν από τους κύριους λόγους για την υψηλή ζήτηση τους», δήλωσε ο αναλυτής της έρευνας της Counterpoint κ. Abhik Mukherjee.
Τα στοιχεία ακολουθούν πρόσφατες αναφορές που δείχνουν ότι η υιοθέτηση υβριδικών οχημάτων ξεπερνά πλέον εκείνη των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων εν μέσω ανησυχιών για τις αδύναμες τιμές μεταπώλησης των πρώτων και την πιθανότητα η τρέχουσα τεχνολογία BEV να καταστεί σύντομα παρωχημένη.
Η Κίνα διευρύνει το προβάδισμα
Οι κινεζικές εταιρείες έχουν επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από την αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα, ιδίως οι εταιρείες που πωλούν τόσο BEV όσο και υβριδικά.
Σύμφωνα με την Counterpoint, οι πωλήσεις EV στην Κίνα σημείωσαν άλμα 28% το πρώτο τρίμηνο του 2024, εν μέσω ενός συνεχιζόμενου πολέμου τιμών που έχει μειώσει το κόστος για τους καταναλωτές.
Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής EV της χώρας, BYD, είδε τις πωλήσεις υβριδικών οχημάτων να αυξάνονται κατά 7% τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τρίτο της παγκόσμιας αγοράς υβριδικών, ακολουθούμενη από τις Geely Holdings και Li Auto.
Οι πωλήσεις EV στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν οι δεύτερες υψηλότερες παγκοσμίως, ενώ ακολούθησε η Ευρώπη. Μολονότι οι συνολικές πωλήσεις EV στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 2%, εκείνες των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία μειώθηκαν κατά 3% στο τρίμηνο.
Η Tesla, η κορυφαία κατασκευάστρια εταιρεία EV στις ΗΠΑ, κατέγραψε πτώση των πωλήσεων κατά 9% σε ετήσια βάση το πρώτο τρίμηνο, αν και παρέμεινε στην πρώτη θέση παγκοσμίως στις πωλήσεις BEV, για το ίδιο διάστημα, κατέχοντας μερίδιο αγοράς 19%. Η BYD και η Volkswagen είχαν μερίδιο 15% και 6% αντίστοιχα.
Μεταξύ των τριών κορυφαίων κατασκευαστών BEV μόνο η BYD σημείωσε ανάπτυξη, με τις πωλήσεις να σημειώνουν άλμα 13%, ενώ οι πωλήσεις της Tesla και της Volkswagen μειώθηκαν κατά 9% και 4% αντίστοιχα, σύμφωνα με την έκθεση.
Οι ισχυρές επιδόσεις της BYD έρχονται καθώς η εταιρεία επεκτείνεται επιθετικά σε παγκόσμιο επίπεδο. Εξήγαγε σχεδόν 100.000 EV το περασμένο τρίμηνο, σημειώνοντας αύξηση 152% σε ετήσια βάση, κυρίως λόγω των αποστολών στη νοτιοανατολική Ασία.
Η κ. Liz Lee, αναπληρώτρια διευθύντρια της Counterpoint, δήλωσε ότι οι αξιοσημείωτες εξαγωγές της BYD αναδεικνύουν την αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση για EVs, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών, με την αγορά έτοιμη για σημαντική ανάπτυξη.
Δημοσκόπηση της Gallup τον Απρίλιο διαπίστωσε ότι λιγότεροι από τους μισούς ενήλικες των ΗΠΑ, συγκεκριμένα 44%, δήλωσαν ότι σκέφτονται σοβαρά ή θα μπορούσαν να σκεφτούν να αγοράσουν ένα EV, από 55% το 2023. Εν τω μεταξύ, το ποσοστό εκείνων που δεν σκοπεύουν να αγοράσουν ένα EV αυξήθηκε σε 48% από 41%.
Στα αρνητικά στοιχεία για την αγορά περιλαμβάνεται και η ενίσχυση των μέτρων προστατευτισμού το 2024, καθώς τόσο η ΕΕ όσο και οι ΗΠΑ φέρονται να σχεδιάζουν την επιβολή νέων δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα.