Κορυφώνεται η ανησυχία για την ασφάλεια στα μέσα σταθερής τροχιάς, μετά την σημερινή (02/01) καταγγελία των εργαζόμενων της ΣΤΑΣΥ με αφορμή σοβαρά περιστατικά που συνέβησαν στη Γραμμή 1 του Μετρό.
Το πρώτο περιστατικό σημειώθηκε στις 30 Δεκεμβρίου, όταν συρμός στο σταθμό του Μοσχάτου άρχισε να βγάζει καπνούς, προκαλώντας αναστάτωση σε επιβάτες και εργαζομένους.
Το δεύτερο, μόλις δυο ημέρες αργότερα, ανήμερα την Πρωτοχρονιά, ήταν ακόμα πιο σοβαρό: οι πόρτες ενός συρμού άνοιξαν εν κινήσει, χωρίς χειρισμό, μεταξύ των σταθμών Άνω Πατήσια και Περισσός. Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι το άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό αντέδρασε έγκαιρα και αποσόβησε τα χειρότερα.
Ωστόσο, όπως τονίζουν οι εργαζόμενοι, τα προβλήματα αυτά δεν είναι μεμονωμένα, αλλά αποτέλεσμα ενός απαρχαιωμένου συστήματος που λειτουργεί υπό πίεση.
Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ του energodromio.gr, με τους συρμούς του μετρό να μετρούν περισσότερα από 25 χρόνια λειτουργίας, οι βλάβες είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, η υποδομή και ο εξοπλισμός της Γραμμής 1 έχουν φτάσει στα όριά τους.
Πολλά ανταλλακτικά δεν είναι πλέον διαθέσιμα λόγω παλαιότητας, ενώ η έλλειψη προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες συντήρησης και λειτουργίας καθιστά ακόμα πιο δύσκολη τη διαχείριση των προβλημάτων. Παράλληλα, τα ίδια τα μέσα είναι ανεπαρκή για να καλύψουν τη ζήτηση, καθώς η περιορισμένη διαθεσιμότητα συρμών δημιουργεί κενά στα δρομολόγια.
Οι εργαζόμενοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, αναφέροντας ότι οι συνθήκες αυτές όχι μόνο δυσκολεύουν το έργο τους, αλλά θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια τόσο των επιβατών όσο και των ίδιων. Η καθημερινή τους προσπάθεια, όπως δηλώνουν, μοιάζει με αγώνα δρόμου για να εξασφαλίσουν τις ελάχιστες προϋποθέσεις ασφαλούς συγκοινωνίας.
Η κατάσταση στη Γραμμή 1 αντανακλά ένα ευρύτερο πρόβλημα στα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας. Η ανακαίνιση των 14 συρμών, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026, δεν επαρκεί για να καλύψει τις άμεσες ανάγκες, ενώ η αντικατάσταση των παλαιότερων συρμών δεν έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Εν τω μεταξύ, τα προβλήματα συνεχίζουν να συσσωρεύονται. Η συντήρηση των ανελκυστήρων και των κυλιόμενων σκαλών σε σταθμούς είναι ελλιπής, με αποτέλεσμα αυξανόμενες βλάβες, ενώ οι εγκαταστάσεις γενικά απαιτούν εκτεταμένες ανακαινίσεις. Όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα σύστημα που εξυπηρετεί εκατομμύρια επιβάτες κάθε μήνα.
Οι εργαζόμενοι προειδοποιούν ότι η κατάσταση δεν είναι βιώσιμη. Ζητούν άμεσες λύσεις από τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπογραμμίζοντας ότι η ασφάλεια πρέπει να είναι η απόλυτη προτεραιότητα.
Το 2025 ξεκινά με ένα σαφές μήνυμα από το προσωπικό: χωρίς σοβαρές επενδύσεις και σχεδιασμό, τα μέσα σταθερής τροχιάς κινδυνεύουν να παραδοθούν στη φθορά, αφήνοντας εκτεθειμένους τόσο τους εργαζομένους όσο και το επιβατικό κοινό.