MENU

Ηλεκτροσόκ στην αγορά EV — Ο Trump κόβει την επιδότηση των 7.500 δολαρίων

Δασμοί, εσωτερική παραγωγή μπαταριών και ενίσχυση της εθνικής άμυνας στις βασικές του προτεραιότητες

Με τον Donald Trump να προετοιμάζεται για την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο, οι προοπτικές για τον τομέα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων (EVs) στην Αμερική φαίνονται πιο αβέβαιες από ποτέ.

Η στρατηγική που σχεδιάζει φαίνεται ότι θα ανατρέψει τις πολιτικές που υιοθέτησε ο Joe Biden για τη μετάβαση σε μια «πράσινη» οικονομία, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές τόσο στην εγχώρια παραγωγή όσο και στις διεθνείς σχέσεις.

Σύμφωνα με το Reuters, η ομάδα μετάβασης του Trump αναγνωρίζει μεν τον κρίσιμο ρόλο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην παγκόσμια αγορά, ωστόσο αποκαλύπτει μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση από αυτήν του Biden.

Η νέα στρατηγική περιλαμβάνει:

  • Κατάργηση των κρατικών επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και τη δημιουργία σταθμών φόρτισης
  • Επαναφορά δασμών σε υλικά μπαταριών, με στόχο την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και την προστασία των αμερικανικών θέσεων στην αγορά
  • Ανατροπή της φορολογικής έκπτωσης των 7.500 δολαρίων για την αγορά EVs, μια κίνηση που ενδέχεται να πλήξει τη ζήτηση

Η στρατηγική αυτή, με την οποία επιδιώκεται η αποκοπή από τις εξαρτήσεις από την Κίνα, είναι σαφώς προσανατολισμένη στην ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας και στη δημιουργία μιας ανεξάρτητης αμερικανικής βιομηχανίας. Παρ’ όλα αυτά, η εφαρμογή αυτών των αλλαγών ενδέχεται να προκαλέσει σημαντική αναστάτωση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς το κόστος των αυτοκινήτων θα μπορούσε να εκτοξευτεί.

Βασικό “θύμα” αυτών των αλλαγών ενδέχεται να είναι η εταιρεία Tesla του Elon Musk, κυρίαρχου κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ.

Ωστόσο, ο Musk, ο οποίος δαπάνησε περισσότερα από 250 εκατ. δολάρια για να βοηθήσει την εκλογή του Trump, δήλωσε ότι η απώλεια των επιδοτήσεων θα βλάψει περισσότερο τους ανταγωνιστές παρά την δική του εταιρεία.

Δασμοί και στρατηγική εφοδιαστικής αλυσίδας

Ένα από τα κύρια σημεία της στρατηγικής Trump είναι η επιδότηση δασμών στις εισαγωγές υλικών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή μπαταριών και σταθμών φόρτισης. Με αυτή την κίνηση, η κυβέρνηση Trump επιδιώκει να ενισχύσει τη δική της παραγωγή, ενώ παράλληλα να περιορίσει την εξάρτηση από τις χώρες που ελέγχουν τα κρίσιμα μεταλλεύματα, όπως η Κίνα.

Αυτή η στρατηγική περιλαμβάνει:

  • Διαπραγμάτευση εξαιρέσεων για τους συμμάχους των ΗΠΑ, με στόχο την προστασία των στρατηγικών συμφερόντων
  • Κατάργηση των περιβαλλοντικών ελέγχων που αφορούν την κατασκευή υποδομών φόρτισης και την ανακύκλωση μπαταριών, προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να μειωθούν τα κόστη παραγωγής

Η πρόθεση του Trump να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή σε κρίσιμα υλικά και τεχνολογίες προβάλλεται ως απόλυτη προτεραιότητα για την εθνική ασφάλεια. Ωστόσο, η εφαρμογή των δασμών ενδέχεται να αυξήσει τις τιμές των προϊόντων και να προκαλέσει αναταράξεις στην παγκόσμια αγορά, με ιδιαίτερη έμφαση στην Ασία, τη μεγαλύτερη παραγωγική δύναμη.

Η στρατηγική του Trump φαντάζει ως μια αντίδραση στις πολιτικές του Biden, ο οποίος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της πράσινης μετάβασης μέσω φορολογικών κινήτρων και ενίσχυσης των ηλεκτρικών οχημάτων. Ο Trump, αντίθετα, επιθυμεί να ανακατευθύνει τα χρήματα που προορίζονταν για την υποδομή των EVs σε στρατηγικές που ενισχύουν την εθνική άμυνα, καθώς θεωρεί ότι η ασφάλεια των ΗΠΑ εξαρτάται από την ανεξαρτησία της από τη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα.

Επιπτώσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία και το περιβάλλον

Οι αλλαγές στην πολιτική των εκπομπών ρύπων και στην υποστήριξη των ηλεκτρικών οχημάτων θα έχουν σημαντικές συνέπειες τόσο για την αμερικανική αγορά αυτοκινήτου όσο και για το περιβάλλον.

Η ομάδα μετάβασης του Trump προτείνει την επιστροφή στα πρότυπα του 2019 γεγονός που θα οδηγούσε σε 25% περισσότερες εκπομπές ανά χιλιόμετρο και 15% χαμηλότερη μέση οικονομία καυσίμου σε σύγκριση με τα όρια που θα ισχύσουν το 2025.

Επιπλέον, προτείνεται η απαγόρευση της Καλιφόρνια να θέτει αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών ρύπων, τα οποία έχουν ήδη υιοθετήσει περισσότερες από δώδεκα πολιτείες των ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, ο Donald Trump είχε εμποδίσει την Καλιφόρνια να επιβάλλει αυστηρότερα όρια, μια πολιτική που ανέτρεψε ο Joe Biden.

Η Καλιφόρνια έχει ζητήσει από την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) νέα εξαίρεση για την εφαρμογή αυστηρότερων απαιτήσεων από το 2026, οι οποίες προβλέπουν ότι μέχρι το 2035 όλα τα οχήματα θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά, plug-in υβριδικά ή υδρογονοκίνητα. Παρ’ όλα αυτά, η EPA δεν έχει εγκρίνει ακόμα το αίτημα.

Πολλές από τις προτάσεις της ομάδας μετάβασης στοχεύουν στην ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής μπαταριών, κυρίως για σκοπούς εθνικής άμυνας, αλλά και στην προστασία των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων αυτών που παράγουν ηλεκτρικά οχήματα.

Οι βασικές προτάσεις περιλαμβάνουν:

  • Επιβολή δασμών στις εισαγωγές της εφοδιαστικής αλυσίδας ηλεκτρικών οχημάτων, όπως μπαταρίες, κρίσιμα ορυκτά και εξαρτήματα φόρτισης. Σύμφωνα με το έγγραφο που είδε το Reuters, η κυβέρνηση πρέπει να χρησιμοποιήσει τους δασμούς του Άρθρου 32, που στοχεύουν σε απειλές για την εθνική ασφάλεια, για τον περιορισμό των εισαγωγών αυτών των προϊόντων. Η κυβέρνηση Biden είχε ήδη αυξήσει πρόσφατα τους δασμούς σε κινεζικές εισαγωγές προϊόντων όπως μπαταρίες ιόντων λιθίου, γραφίτη και “permanent magnets” που χρησιμοποιούνται σε κινητήρες EV και στρατιωτικές εφαρμογές.
  • Παράκαμψη περιβαλλοντικών ελέγχων για την επιτάχυνση ομοσπονδιακά χρηματοδοτούμενων έργων υποδομής EV, όπως ανακύκλωση μπαταριών, κατασκευή σταθμών φόρτισης και επεξεργασία κρίσιμων ορυκτών
  • Επέκταση των περιορισμών στις εξαγωγές τεχνολογίας μπαταριών EV προς αντίπαλα έθνη
  • Υποστήριξη των εξαγωγών μπαταριών EV που παράγονται στις ΗΠΑ μέσω της μέσω της Τράπεζας Εξαγωγών-Εισαγωγών των Ηνωμένων Πολιτειών
  • Χρήση των δασμών ως εργαλείο διαπραγμάτευσης για το άνοιγμα ξένων αγορών στις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων
  • Κατάργηση των απαιτήσεων για αγορά EV από ομοσπονδιακές υπηρεσίες. Η πολιτική του Joe Biden απαιτούσε όλες οι ομοσπονδιακές αγορές αυτοκινήτων και μικρών φορτηγών να είναι μηδενικών εκπομπών έως το 2027
  • Τερματισμό των προγραμμάτων του Πενταγώνου για την αγορά ή ανάπτυξη ηλεκτρικών στρατιωτικών οχημάτων

Με αυτές τις αλλαγές, η μεταβατική ομάδα του Trump προδιαγράφει μια ριζική αλλαγή πορείας από την πολιτική της κυβέρνησης Biden, η οποία είχε θέσει ως προτεραιότητα τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα και την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Σχετικά Άρθρα