Από την 1η Φεβρουαρίου, οποιοσδήποτε οδηγεί ηλεκτρικό πατίνι σε πεζοδρόμιο ή χωρίς κράνος στη Βαρκελώνη θα αντιμετωπίζει πρόστιμο έως και €500, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να περιοριστεί η… αντικοινωνική συμπεριφορά, που συνδέεται με την εκρηκτική αύξηση της χρήσης τους στην πόλη.
Σε μια επίπεδη πόλη, με περισσότερα από 250 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, 2.500 ώρες ηλιοφάνειας και μόλις 55 βροχερές μέρες το χρόνο, τα ηλεκτρικά πατίνια μοιάζουν ιδανική επιλογή. Σύμφωνα με στοιχεία του Δήμου, από την πανδημία και μετά, η χρήση τους αυξήθηκε τέσσερις φορές γρηγορότερα από εκείνη των ποδηλάτων, όπως αναμεταδίδει η βρετανική εφημερίδα Guardian.
Σήμερα, υπολογίζεται ότι τα πατίνια αντιπροσωπεύουν περίπου 44.000 μετακινήσεις την ημέρα, μια τεράστια αύξηση σε σύγκριση με το σχεδόν μηδενικό νούμερο πριν από πέντε χρόνια. Σημειωτέον, το 31% των χρηστών πατινιών είναι γυναίκες, έναντι μόλις 19% για τα ποδήλατα.
Πατίνια για… τσαντάκηδες
Όμως, τα ηλεκτρικά πατίνια δεν έφεραν μόνο οφέλη αλλά και προβλήματα. Με μέγιστη ταχύτητα περίπου 40χλμ/ώρα, είναι σαφώς πιο γρήγορα (και επικίνδυνα) από τα ποδήλατα, ενώ αποτελούν το αγαπημένο «όχημα διαφυγής» για κλέφτες τσαντών και κινητών τηλεφώνων στη Βαρκελώνη.
Με βάση τον νέο κανονισμό, η ταχύτητα των πατινιών περιορίζεται στα 25χλμ/ώρα. Σύμφωνα με τον Adrià Gomila, υπεύθυνο για την κινητικότητα, αν ένα πατίνι ξεπεράσει αυτή την ταχύτητα, θεωρείται πλέον μοτοσυκλέτα και απαιτείται άδεια οδήγησης.
«Αυτά τα μέτρα στοχεύουν στην αλλαγή συμπεριφοράς ορισμένων χρηστών, στη βελτίωση της ασφάλειας και στην προαγωγή του κοινού οφέλους», δήλωσε ο Gomila.
Παρόλο που το πρόγραμμα ενοικίασης ποδηλάτων στη Βαρκελώνη σημείωσε τεράστια επιτυχία, ο Δήμος απαγόρευσε τα ενοικιαζόμενα πατίνια το 2023, την ίδια χρονιά που και το Παρίσι προχώρησε σε αντίστοιχη απαγόρευση. Στην ακμή τους, υπήρχαν 15.000 ενοικιαζόμενα πατίνια στη γαλλική πρωτεύουσα.
Τα πατίνια έχουν επίσης απαγορευτεί από τα μέσα μαζικής μεταφοράς, μετά από περιστατικό το 2022, όπου ένα από αυτά πήρε φωτιά μέσα σε τρένο.
Οι τελευταίοι περιορισμοί έρχονται να προστεθούν σε προηγούμενες προσπάθειες περιορισμού ξεναγήσεων με Segway και παραδοσιακών αμαξών ρίκσο (ποδηλάτων-ταξί), μετά από παράπονα κατοίκων. Σήμερα, τα ρίκσο έχουν εξαφανιστεί τελείως.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η Βαρκελώνη διαθέτει 270.000 μοτοσυκλέτες, τον υψηλότερο αριθμό ανά κάτοικο σε οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή πόλη. Παρότι για δεκαετίες το πρόβλημα της στάθμευσης μοτοσυκλετών σε πεζοδρόμια παραμένει άλυτο, ο νέος κανονισμός προτιμά αυτή τη λύση αντί για στάθμευση στο δρόμο.