Το παράλληλο παρκάρισμα (parallel parking) ήταν ανέκαθεν μια από τις μεγαλύτερες «δοκιμασίες» για κάθε οδηγό. Κάποιοι τα καταφέρνουν από τη φύση τους, ενώ άλλοι… καταλήγουν να πουλάνε ζάντες γεμάτες γρατζουνιές στο Facebook Marketplace.
Πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν λειτουργία αυτόματου παρκαρίσματος, αλλά κανένα δεν το κάνει τόσο εντυπωσιακά όσο το Denza Z9 GT.
Πρόκειται για ένα κομψό ηλεκτρικό SUV από την premium σειρά της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας BYD. Το Z9 GT διαθέτει μπαταρία 100 kWh, τρεις ηλεκτροκινητήρες και σχεδόν 1.000 ίππους. Όμως αυτό που πραγματικά κλέβει την παράσταση είναι η επαναστατική του δυνατότητα: το απόλυτο παράλληλο παρκάρισμα.
Δεν μιλάμε για τη συνηθισμένη διαδικασία που περιλαμβάνει αβέβαιες ελιγμούς εμπρός και πίσω με την ελπίδα να «χωρέσετε» ανάμεσα στα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Το Z9 GT εκτελεί μια εντυπωσιακή μανούβρα που θυμίζει… moonwalk του Michael Jackson, παρκάροντας άψογα στη θέση του.
Το μυστικό βρίσκεται στους τρεις ηλεκτροκινητήρες: ένας οδηγεί τους μπροστινούς τροχούς και δύο τους πίσω. Χάρη στον σύγχρονο σχεδιασμό και τη χρήση εξελιγμένου λογισμικού, οι κινητήρες αυτοί μπορούν να λειτουργούν ανεξάρτητα. Αυτή είναι η «μυστική συνταγή» του Denza.
Όταν έρθει η στιγμή να παρκάρετε, ο οδηγός του Z9 GT τραβά το όχημα με τη «μούρη» μπροστά προς το κενό. Στη συνέχεια, μέσω της οθόνης του infotainment, μπορεί να επιλέξει έναν από τους τροχούς και να «σχεδιάσει» μια γραμμή που θα κατευθύνει το όχημα στο παρκάρισμα.
Οι ηλεκτροκινητήρες ενεργοποιούνται αμέσως:
Το αποτέλεσμα; Ένα παρκάρισμα τόσο εντυπωσιακό που μοιάζει να βγήκε από βιντεοπαιχνίδι.
Είναι βέβαιο ότι όσοι δυσκολεύονται με το παράλληλο παρκάρισμα θα λατρέψουν αυτή τη δυνατότητα, ενώ τα καταστήματα ελαστικών πιθανότατα βλέπουν με ενθουσιασμό το σχετικό βίντεο. Αν και η μετρημένη χρήση αυτής της λειτουργίας μπορεί να περιορίσει τη φθορά των ελαστικών, η καθημερινή χρήση στους δρόμους θα έχει αναπόφευκτο αντίκτυπο.
Παρά τις όποιες επιφυλάξεις, δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι πρόκειται για κάτι απλά εντυπωσιακό. Είναι σαν μια «ενήλικη» εκδοχή του power braking ή ίσως μια σκηνή από μια πολύ βαρετή εκδοχή του Tokyo Drift, όπου ο Sung Kang υποδύεται παρκαδόρο αντί για τον θρυλικό Han.
Πέρα από το εντυπωσιακό παρκάρισμα, αυτή η δυνατότητα του Z9 GT υπογραμμίζει κάτι πολύ σημαντικό σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα: τη μεγάλη ευελιξία τους. Με τους ηλεκτροκινητήρες και το λογισμικό να κάνουν όλη τη δουλειά, οι μηχανικοί έχουν πλέον τη δυνατότητα να σχεδιάσουν λειτουργίες που δεν θα ήταν ποτέ εφικτές με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Μπορεί να φαντάζει ως ένα gimmick τώρα, αλλά αποτελεί μια ματιά στο μέλλον των αυτοκινήτων — όχι μόνο για το πώς οδηγούνται, αλλά και για το τι δυνατότητες μπορούν να προσφέρουν.