MENU

Η αντεπίθεση των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών στην κινεζική επέλαση

Τι μέτρα λαμβάνουν οι Ford, Nissan, Honda και Renault

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση των Financial Times, το ένα τέταρτο των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλούνται στην ΕΕ φέτος θα κατασκευάζονται στην Κίνα.

Επιπλέον, η BYD, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα, εξήγαγε το 19% της παραγωγής της στο εξωτερικό τον Φεβρουάριο, το υψηλότερο ποσοστό την ιστορία της.

Παρά το γεγονός πως το Ηνωμένο Βασίλειο, η αμερικανική κυβέρνηση και η γαλλική κυβέρνηση δηλώνουν όλοι ότι θα προσπαθήσουν να μπλοκάρουν τα κινεζικά EV από φορολογικές επιδοτήσεις ή και να επιβάλουν, ακόμη, αύξηση στους εισαγωγικούς δασμούς, η πορεία των φθηνότερων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων από την Κίνα δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης.

Εκτός από την έκκληση προς τις κυβερνήσεις και τους νομοθέτες να παρέμβουν, μερικές από τις κορυφαίες καασκευάστριες της διεθνούς αγοράς, μεταξύ των οποίων η Ford, η Nissan, η Honda και η Renault έχουν ήδη λάβει μέτρα για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.

Είτε πρόκειται για συνεργασία με τους αντιπάλους τους είτε για τη δημιουργία θυγατρικών start-up προκειμένου να αναζητήσουν τρόπους να παράγουν πιο οικονομικά ηλεκτρικά οχήματα.

Οι δύο παραδοσιακές ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι σκληροί αντίπαλοι εδώ και δεκαετίες και μάχονται για μερίδιο στις πωλήσεις τόσο στην εγχώρια αγορά τους όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Αλλά ήταν επίσης σχετικά αργοί στην υιοθέτηση και την καινοτομία πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων, ειδικά σε σύγκριση με τα κινέζικα. Με μάρκες όπως η BYD να πιέζουν στην ιαπωνική αγορά, η Nissan και η Honda έχουν αφήσει πίσω τους την υπάρχουσα αντιπαλότητά τους για να υπογράψουν ένα μνημόνιο κατανόησης που θα τις οδηγήσει στην ανάπτυξη τεχνολογίας EV, συμπεριλαμβανομένου λογισμικού και εξαρτημάτων.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, κ. Makoto Uchida, δήλωσε στην ανακοίνωση: “Οι αναδυόμενοι παίκτες είναι πολύ επιθετικοί και επεκτείνονται με απίστευτη ταχύτητα. Δεν μπορούμε να κερδίσουμε τον ανταγωνισμό εφόσον τηρούμε την παραδοσιακή προσέγγιση.”

Παρά το γεγονός ότι η Nissan αποδείχτηκε γρήγορη με το Leaf, το προϊόν πλέον «γερνάει» και μόνο το Ariya, το οποίο είναι ακριβό σε σύγκριση με τα μοντέλα Nissan με κινητήρα εσωτερικής καύσης, έχει λανσαριστεί στις περισσότερες δυτικές αγορές ως βιώσιμη, πλήρως ηλεκτρική εναλλακτική.

Επιπλέον, οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως και τόσες άλλες, δυσκολεύονται να παράγουν μικρότερα ηλεκτρικά οχήματα στην τιμή που μπορεί η BYD. Η Seagull Honor Edition, για παράδειγμα, κοστίζει 69.800 γιουάν στην Κίνα, που είναι περίπου 9.700 δολ.. Ακόμη και με δυνητικούς εμπορικούς δασμούς, θα είναι δύσκολο να ανταγωνιστούν τα φθηνά EV «made in china».

Στην Ιαπωνία, το hatchback BYD Dolphin πωλείται ήδη, κοστίζοντας μόλις 3,6 εκαt. γιεν (24.000 δολ.), φθηνότερο από το Leaf της Nissan και το SUV e:Ny1 της Honda. Οι σημαντικότεροι παίκτες της Ιαπωνίας, συμπεριλαμβανομένης της Toyota, ώθησαν τα υβριδικά, αντί να επικεντρωθούν αποκλειστικά στη βελτίωση της τεχνολογίας των μπαταριών και στη μείωση του κόστους κατασκευής τους, όπως έκαναν οι BYD, Nio και Li Auto, τρεις από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας, την τελευταία δεκαετία.

Η συνεργασία μεταξύ της Nissan και της Honda είναι μια συγκέντρωση κεφαλαίων για την αντιμετώπιση του «μετασχηματισμού που συμβαίνει μια φορά τον αιώνα στην αυτοκινητοβιομηχανία».

Μετά την ανακοίνωση, ο πρόεδρος της Nissan, κ. Makoto Uchida, δεσμεύθηκε να μειώσει το κόστος των EV κατά ένα τρίτο, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία του θα λανσάρει 16 νέα EV μέχρι το 2026 μέσω του επιχειρηματικού της σχεδίου Arc για να ενισχύσει τη θέση της στα παγκόσμια διαγράμματα πωλήσεων.

Η ομάδα εργασίας της Ford

Ο διευθύνων δύμβουλος της Ford, κ. Jim Farley, ανακοίνωσε στις αρχές του έτους ότι η εταιρεία του σχημάτισε μια ομάδα μηχανικών και σχεδιαστών λογισμικού “skunkworks”, με επικεφαλής πρώην υπάλληλο της Tesla, για να εργαστούν σε τρόπους παραγωγής χαμηλού κόστους, (κάτω 41.000 δολ.), αλλά υψηλής ποιότητας EV.

Σύμφωνα με τον Farley, η ομάδα εργάζεται τα τελευταία δύο χρόνια, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της Auto Motive Power (AMP), μιας startup διαχείρισης ενέργειας που απέκτησε η Ford το 2023, για να δημιουργήσει μια ευέλικτη και περιεκτική πλατφόρμα που θα μπορούσε να υποστηρίξει μια ολόκληρη σειρά ανταγωνιστικών αλλά προσιτών EV.

Τα αποτελέσματα της ομάδας εργασίας, ωστόσο, δεν αναμένεται να αποδώσουν καρπούς πριν το 2026.

Όπως οι περισσότερες άλλες παλαιού τύπου αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ford έχει ξοδέψει δεκαετίες βελτιώνοντας τόσο τη μηχανική όσο και την αλυσίδα εφοδιασμού της

Ωστόσο, η ίδια προσοχή δεν έχει δοθεί στο ηλεκτρικό όχημα, το οποίο βασίζεται σε προμηθευτές μπαταριών και σε μια τεράστια γκάμα εξαρτημάτων, πολλά από τα οποία κατασκευάζονται στην Κίνα και την Άπω Ανατολή. Η κινεζική κυβέρνηση, από την άλλη πλευρά, χρηματοδότησε έρευνα για ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία ήδη από το 2001.

Μέσω της συνεχούς κρατικής χρηματοδότησης, των πολυάριθμων οικονομικών κινήτρων και των αναφορών για φθηνότερο εργατικό δυναμικό, η Κίνα έχει βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα των ηλεκτρικών προϊόντων και εξαρτημάτων της με ταχείς, μάλιστα, ρυθμούς.

Επιπλέον, χάρη στην έλλειψη Android Auto και Apple CarPlay στην Κίνα, αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προχωρήσει στο μέτωπο του λογισμικού, παράγοντας συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας που λειτουργούν εξίσου αποτελεσματικά με τα πιο δημοφιλή smartphone στον κόσμο.

Έκκληση της Renault για ευρωπαϊκή συμμαχία

Ο κ. Luca de Meo, ο χαρισματικός διευθύνων σύμβουλος της Renault και πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, απέστειλε ανοιχτή επιστολή στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρώπης τον Μάρτιο, καλώντας για διεύρυνση της συνεργασίας μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών ώστε να αποκρούσουν την απειλή από την Κίνα.

«Πιστεύω ότι μπορούμε να επιτύχουμε τους στόχους μας μέσω κοινών προσπαθειών και εταιρικών σχέσεων μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα», έγραψε ο de Meo, ενώ την ίδια στιγμή ήταν αρνητικός στην πρόταση της επιβολής αυστηρότερων δασμών στις κινεζικές εισαγωγές.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Renault θέλει οι ηγέτες της Ευρώπης να επιδοτούν και να επενδύσουν στην εγχώρια τεχνολογία EV, καθώς και να δημιουργήσουν μεγάλα έργα που ερευνούν και βελτιώνουν την έξυπνη φόρτιση και την παροχή κρίσιμων υλικών.

«Είναι προς όφελος της Ευρώπης να μαθαίνει από τους Κινέζους κατασκευαστές, οι οποίοι είναι μια γενιά μπροστά όσον αφορά τις επιδόσεις και το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων».

«Οι σχέσεις με την Κίνα δε θα πρέπει να διαταραχθούν. Το να τους κλείσουμε εντελώς την πόρτα θα ήταν η χειρότερη δυνατή απάντηση.

Ενώ ο de Meo επιλέγει μια συνεργατική και ανοιχτά ανταγωνιστική προσέγγιση, η κυβέρνηση Biden στις ΗΠΑ επιλέγει πιο επιθετική στάση. Ο Πρόεδρος άνοιξε έρευνα του Υπουργείου Εμπορίου που θα εξετάσει την πιθανή απειλή για την ασφάλεια που δημιουργείται από την εισροή κινεζικών αυτοκινήτων με ανεπτυγμένο λογισμικό.

Η αμερικανική κυβέρνησης δεν έχει λάβει ακόμη καμία άμεση δράση κατά των κινεζικών εισαγωγών, αλλά αξιωματούχοι της διοίκησης έχουν καταστήσει σαφές ότι ερευνούν και προετοιμάζουν ένα ευρύ φάσμα πολιτικών αντίμετρων προκειμένου να ανακόψουν τη ροή των κινεζικών εισαγωγών και να προστατεύσουν την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία.

Ωστόσο, η BYD είχε δηλώσει ότι δεν σχεδιάζει να κυκλοφορήσει τα επιβατικά της αυτοκίνητα σε χαμηλές τιμές στην αγορά των ΗΠΑ αυτή τη στιγμή, παρά το γεγονός ότι έχει ήδη παρουσία στη Βόρεια Αμερική με εργοστάσιο κατασκευής λεωφορείων.

Οι βιομηχανίες πολυτελών αυτοκινήτων

Οι κορυφαίες μάρκες, όπως η BMW, η Maserati, η Mercedes-Benz, η Porsche, η Bentley, η Rolls-Royce και πιο πρόσφατα η Tesla, έχουν αποδειχθεί δημοφιλείς στην Κίνα, καθώς οι δυτικές μάρκες πολυτελείας θεωρούνται σύμβολα κύρους για τους πλούσιους και τους διάσημους.

Ωστόσο, οι αναφορές δείχνουν ότι οι πελάτες της Gen Z οδηγούν τις πωλήσεις πολυτελών αυτοκινήτων στην Κίνα και η κατηγορία πελατών, που έχει μέση ηλικία μόλις 29 ετών, φέρνει το δικό του μοναδικό σύνολο προκλήσεων. Οι νέοι και οι εύποροι της Κίνας θέλουν όλο και περισσότερο λογισμικό, υπολογιστική ισχύ και ψηφιακή ψυχαγωγία στα οχήματά τους.

Επιπλέον, το αγοραστικό κοινό αυτοκινήτων στην εγχώρια αγορά στρέφεται γενικά προς τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και οι περισσότερες από αυτές τις προαναφερθείσες κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων προσφέρουν επί του παρόντος έναν πολύ περιορισμένο αριθμό plug-in μοντέλων.

Αυτό έχει πυροδοτήσει άμεση αντίδραση από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με τις Yanwang, Nio, HiPhi και XPeng να παράγουν ηλεκτρικά οχήματα υψηλής ποιότητας που ελπίζουν να ανταγωνιστούν τις πιο δημοφιλείς μάρκες από τη Δύση, με μια σειρά από καινοτόμα χαρακτηριστικά και πολυτελής εσωτερικούς χώρους.

Οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες πολυτελείας αναγκάζονται ολοένα και περισσότερο να αλλάξουν τακτική για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της Gen Z, όπως η στροφή προς μια ψηφιακή προσέγγιση, η δημιουργία αποκλειστικών συνεργασιών με εταιρείες τυχερών παιχνιδιών για κινητά και η προσφορά ενός επιπέδου εξατομίκευσης και προδιαγραφών που δεν είναι καν διαθέσιμο στους δυτικούς αγοραστές.

Σχετικά Άρθρα