Καθώς τα ταξίδια ανακάμπτουν πλησιάζοντας τα επίπεδα προ πανδημίας, ολοένα και αυξανόμενος αριθμός ανθρώπων επιλέγει για τις μετακινήσεις του τα τρένα αντί για τα αεροπλάνα.
Κάποιοι από τους λόγους είναι ότι κοστίζουν φθηνότερα, είναι πιο άνετα και θεωρούνται ασφαλέστερα για το περιβάλλον.
Σ’ αυτή την κατεύθυνση η σιδηροδρομική εταιρία Amtrak επιταχύνει τις προσπάθειές της προκειμένου να τονώσει την επιβατική κίνηση και να βελτιστοποιήσει τις λειτουργίες της.
Η εκτίναξη στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, λόγω της αύξησης της ζήτησης, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα στον κλάδο των αερομεταφορών μετά το περιστατικό με τα Boeing 737 Max 9, ωθούν τους ταξιδιώτες στην εναλλακτική των τρένων.
Αν και τα δρομολόγια τρένων συχνά διαρκούν περισσότερο από τις πτήσεις, ο συνολικός χρόνος ταξιδιού εξισορροπείται εάν συνυπολογιστεί η κίνηση για την άφιξη στο αεροδρόμιο, ο χρόνος στις ουρές των ελέγχων ασφαλείας και η αναμονή επιβίβασης, σύμφωνα με τον κ. Clint Henderson, διευθυντή του ταξιδιωτικού ιστότοπου The Points.
«Έχουμε κάνει δοκιμές ταχύτητας και μετρήσαμε το χρόνο που χρειάζεται για να μετακινηθεί κάποιος μεταξύ πόλεων όπως η Νέα Υόρκη και η Ουάσιγκτον με τρένο και αεροπλάνο και διαπιστώσαμε πως είναι περίπου ίδιος” τόνισε.
Τα τρένα πιθανότατα δεν θα αντικαταστήσουν τις αεροπορικές πτήσεις, αλλά παρατηρείται σαφής αύξηση του αριθμού των ταξιδιωτών που επιλέγουν να χρησιμοποιούν τα τρένα της Amtrak.
Ένας από αυτούς τους επιβάτες είναι η Leonor Grave, η οποία ζει στη Νέα Υόρκη και συχνά ταξιδεύει με τρένο για το σπίτι της στην Ουάσιγκτον. Η Grave είπε ότι προτιμά τους σιδηροδρομικούς σταθμούς, οι οποίοι βρίσκονται στα κέντρα των πόλεων, σε αντίθεση με τα αεροδρόμια, τα οποία είναι συχνά στα προάστια των πόλεων.
«Αν τα τρένα ήταν πιο γρήγορα και έφταναν σε περισσότερους προορισμούς, δεν νομίζω ότι θα επέλεγα ποτέ το αεροπλάνο για ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας», είπε η Grave.
Η Grave είπε ότι μπόρεσε ακόμη και να φέρει το ποδήλατό της στο τρένο και να φτάσει στον σταθμό Πεν της Νέας Υόρκης μόλις 20 λεπτά πριν από την αναχώρηση του τρένου. Αν και αντιμετώπισε κάποιες καθυστερήσεις στα τρένα της Amtrak, ειδικά μετά την πανδημία, είπε ότι ήταν αμελητέες σε σύγκριση με τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις πτήσεων που ταλανίζουν τον κλάδο των αεροπορικών ταξιδιών.
“Όσο περισσότερο ο σιδηρόδρομος γίνεται ανταγωνιστικός και όσο περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν το τρένο, τόσο περισσότερο μπορούμε να αναπτύξουμε αυτές τις σιδηροδρομικές διαδρομές και να συνδέσουμε διαφορετικά μέρη στη χώρα.”, πρόσθεσε.
Παράγοντες που ευνοούν τα τρένα
Τα αμερικανικά τρένα είναι βέβαιο πως υπολείπονται των σιδηροδρομικών δικτύων υψηλής ταχύτητας της Ευρώπης ή της Ιαπωνίας. Αν και τα τρένα Acela της Amtrak μπορούν να φτάσουν τα 150 μίλια την ώρα.
Ωστόσο, η επιλογή είναι όλο και πιο ελκυστική για αρκετούς ανθρώπους καθώς η δυναμική του ταξιδιού αλλάζει.
Η 22χρονη Chiara Dorsi έκλεισε 19ωρη διαδρομή με Amtrak από το Σικάγο στη Νέα Ορλεάνη αυτόν τον μήνα αντί πετάξει με αεροπλάνο. Το σιδηροδρομικό εισιτήριο τη γλιτώνει από την ταλαιπωρία να αντιμετωπίσει τα όρια αποσκευών και να περάσει από τον έλεγχο ασφαλείας. Της εξοικονόμησε επίσης σχεδόν 400 δολάρια και της επιτρέπει να εργάζεται κατά τη διάρκεια της διαδρομής.
«Η τιμή είχε τεράστια διαφορά», είπε. «Και εργάζομαι εξ αποστάσεως και η Amtrak έχει Wi-Fi, επομένως ο χρόνος που χάνω στο τρένο δεν χάνεται πραγματικά γιατί μπορώ να κάνω τη δουλειά μου από οπουδήποτε». Η Dorsi τόνισε επίσης ότι προτιμά τα τρένα και για τα περιβαλλοντικά τους οφέλη.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, τα αεροπορικά ταξίδια αντιστοιχούν περίπου στο 2% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Αυτός ο αντίκτυπος είναι σημαντικά χαμηλότερος όταν αντικαθίσταται από ταξίδια με τρένο, σύμφωνα με τον κ. Aaron McCall, τον ομοσπονδιακό συντονιστή υπεράσπισης της California Environmental Voters.
«Βλέπουμε μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε γενικές γραμμές και ο λόγος που τις βλέπουμε είναι επειδή συνδέονται άμεσα με τις επενδύσεις στην πράσινη τεχνολογία και τις δημόσιες μεταφορές», τόνισε.
Ο McCall είπε ότι έχει δει ακόμη περισσότερους ανθρώπους να παίρνουν τρένα Amtrak στην Καλιφόρνια πρόσφατα, όπου τα δημόσια μέσα μεταφοράς υστερούν σημαντικά σε σχέση με τα ισχυρά δίκτυα της Ανατολικής Ακτής.
Ανακάμπτει η επιβατική κίνηση
Η Amtrak ανέφερε συνολικά πάνω από 28 εκατομμύρια επιβάτες το 2023, μια αύξηση 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά εξακολουθεί να είναι σημαντικά μειωμένη από το σύνολο των 32 εκατομμυρίων επιβατών πριν από την πανδημία το 2019.
Σημαντική ανάκαμψη κατέγραψε η επιβατική κίνηση και τα έσοδά της κατά μήκος του Βορειοανατολικού Διαδρόμου – που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τη Βοστώνη – με αύξηση άνω του 22% από έτος σε έτος, σύμφωνα με έκθεση του Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με μια έκθεση του 2022 από το Γραφείο Στατιστικής Μεταφορών, το 2019, η συνέπεια των τρένων της Amtrak έφθανε το 75%. Το 2020 και το 2021, καθώς η επιβατική κίνηση μειώθηκε, αυτή η συνέπεια βελτιώθηκε στο 80% και 78%, αντίστοιχα.
Από το 2022, τα πιο πρόσφατα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην έκθεση, οι συνολικές καθυστερήσεις αυξήθηκαν ξανά και η συνέπεια μειώθηκε στο 74%.
«Σε όλο το εθνικό δίκτυο της Amtrak, εργαζόμαστε όλο το εικοσιτετράωρο για να διασφαλίσουμε αξιόπιστη εξυπηρέτηση και ασφάλεια κατά τη διάρκεια κακοκαιρίας», δήλωσε η Amtrak στο CNBC. «Έχουμε τη δική μας ομάδα που παρακολουθεί τις καιρικές συνθήκες και αξιολογεί την κατάσταση του σιδηροδρόμου και της σχετικής υποδομής σε πραγματικό χρόνο».
Η Amtrak αναβαθμίζει τις διαδρομές της, ενισχύεται οικονομικά από το Λευκό Οίκο για τον εκσυγχρονισμό των τρένων της και τη δημιουργία υποδομών για ευρύτερη συνδεσιμότητα μεταξύ των πόλεων. Σε μια προσπάθεια να διπλασιάσει την επιβατική κίνηση έως το 2040, η εταιρεία επενδύει πάνω από 5 εκατομμύρια δολάρια σε ένα πρόγραμμα που στοχεύει στη βελτίωση των σιδηροδρομικών σταθμών, των σηράγγων και των γεφυρών.
Αυτές οι αναβαθμίσεις θα είναι ο κύριος παράγοντας στην επανάσταση στα ταξίδια με τρένο, σύμφωνα με τον Henderson του The Points Guy – ακόμα κι αν το χρονοδιάγραμμα έχει βάθος χρόνου.