MENU

Γιατί οι Αμερικανοί βλέπουν με καχυποψία την επέκταση της Κίνας στην αγορά EV του Μεξικού

Υποψίες ότι θα αποτελέσει τον «Δούρειο Ίππο» για τις ΗΠΑ

Αποκλεισμένοι από τις ΗΠΑ λόγω δασμών, οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων έχουν αναζητήσει άλλες αγορές να πουλήσουν τα υψηλής τεχνολογίας αυτοκίνητά τους.

Καθώς όμως το Μεξικό έχει αναδειχθεί σε hot spot για τα κινεζικά EVs, αξιωματούχοι της Ουάσινγκτον ανησυχούν ότι η χώρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως «Δούρειος Ίππος» για την αγορά των ΗΠΑ.

Πέρυσι, η Κίνα ήταν ο κορυφαίος προμηθευτής αυτοκινήτων στο Μεξικό, εξάγοντας οχήματα αξίας 4,6 δισ. δολ. στη χώρα, σύμφωνα με το μεξικανικό υπουργείο Οικονομίας. Ακόμη και οι πελάτες που είναι επιφυλακτικοί απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν γοητευτεί από τις προσιτές τιμές.

Η Tesla αντίπαλος της BYD πωλεί το Dolphin Mini στο Μεξικό για περίπου 398.800 πέσος, ή περίπου 21.300 δολάρια, λίγο περισσότερο από το μισό της τιμής του φθηνότερου Tesla.

«Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ήρθαν στη χώρα πολύ επιθετικά», δήλωσε ο Juan Carlos Bake, πρώην αναπληρωτής υπουργός διεθνούς εμπορίου του Μεξικού. «Έχουν πολύ καλές προωθητικές ενέργειες. Είναι ένα καλό προϊόν που πωλείται σε πολύ λογική τιμή».

Ορισμένοι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της BYD, αναζητούν περαιτέρω ερείσματα στη Βόρεια Αμερική, διερευνώντας εργοστασιακές εγκαταστάσεις στις μεξικανικές πολιτείες Ντουράνγκο, Τζαλίσκο και Νουέβο Λεόν.

Η ξένη επένδυση θα αποτελούσε σημαντική οικονομική ώθηση για το Μεξικό. Η BYD έχει υποστηρίξει ότι ένα εργοστάσιο εκεί θα δημιουργούσε περίπου 10.000 θέσεις εργασίας.

Αλλά οι Αμερικανοί αξιωματούχοι ανησυχούν ότι αυτό θα μπορούσε να είναι μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών για να παρακάμψουν τους εμπορικούς περιορισμούς και να εισέλθουν στην αμερικανική αγορά.

«Το Μεξικό είναι μια ελκυστική αγορά παραγωγής, όχι μόνο για τις κινεζικές εταιρείες, αλλά και για άλλες εταιρείες, εν μέρει λόγω αυτής της ελεύθερης εμπορικής πρόσβασης που έχει στην αμερικανική αγορά», δήλωσε ο Scott Paul, πρόεδρος της Alliance for American Manufacturing. «Και μπορεί να κάνει κάτι που με εμπορικούς όρους ονομάζεται καταστρατήγηση».

Αυτή η ελεύθερη εμπορική πρόσβαση αποτελεί μέρος της Συμφωνίας Ηνωμένων Πολιτειών-Μεξικού-Καναδά (USMCA), αναθεωρημένης επανάληψης της Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου της Βόρειας Αμερικής (NAFTA), η οποία καταργεί τους δασμούς σε πολλά αγαθά που διακινούνται μεταξύ των χωρών της Βόρειας Αμερικής από το 2018.

Όπως προβλέπει η συμφωνία, εάν μια ξένη αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει οχήματα είτε στον Καναδά είτε στο Μεξικό και μπορεί να αποδείξει ότι τα δομικά υλικά προέρχονται από την τοπική αγορά, τα αγαθά μπορούν να εξαχθούν στις ΗΠΑ σχεδόν αφορολόγητα.

«Έχουμε δει την Κίνα να το κάνει αυτό και σε άλλα είδη μεταποίησης, από συσκευές μέχρι ανταλλακτικά αυτοκινήτων και χάλυβα», δήλωσε ο Paul. «Για περισσότερο από μια δεκαετία τώρα, η Κίνα, οι Ηνωμένες Πολιτείες παίζουν ένα παιχνίδι με υψηλό ρίσκο, το οποίο έχει να κάνει με τους δασμούς της εμπορικής πολιτικής».

Ενώ η εκπλήρωση των απαιτήσεων της USMCA είναι δύσκολη, το πιθανό σενάριο τρομάζει τους νομοθέτες και τις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ.

«Εάν οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων είναι σε θέση να εγκατασταθούν στο Μεξικό, θα αποτελούσαν σίγουρα μια άμεση απειλή για τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, αν μη τι άλλο, επειδή το κόστος τους θα ήταν χαμηλότερο», δήλωσε ο Michael Dunne, διευθύνων σύμβουλος της Dunne Insights.

Τον Μάιο, ο πρόεδρος Joe Biden ανακοίνωσε δασμό 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι η πίεση από τις ΗΠΑ φέρνει το Μεξικό σε δύσκολη θέση, καθώς θα είναι αδύνατο να διατηρήσει την ήδη οριακή σχέση του με την Αμερική και παράλληλα χωρίς να ανοιχτό στις κινεζικές επενδύσεις.

Σχετικά Άρθρα