Με το βλέμμα στραμμένο στην επέκταση αεροδρομίου, η οποία γίνεται όλο και πιο απαραίτητη χρόνο με το χρόνο καθώς «σπάνε» το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ επιβατικής κίνησης, βρίσκεται η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ) την ώρα που τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα ανοίγουν προοπτικές για περιθώριο κερδοφορίας που θα υπερβαίνει το 60% για το 2024.
Ο αερολιμένας, σύμφωνα με τον Γενικό Διευθυντή κ. Γιάννη Παράσχη, είχε ένα εξαιρετικό πρώτο εξάμηνο με το υψηλότερο ρεκόρ επιβατικής κίνησης που αποτυπώθηκε και στα οικονομικά αποτελέσματα, ενώ βρίσκεται μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων με τις υψηλότερες επιδόσεις σε σχέση με το 2023.
Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο του πρώτου εξαμήνου 2024, η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 14,01 εκατομμύρια άτομα, αυξημένη κατά 16% σε σχέση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023.
Οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 8,6% και 19,5% αντίστοιχα.
Σημαντικές επιδόσεις στο αεροδρόμιο είχαν τόσο οι εγχώριοι αερομεταφορείς, όσο και η Ryanair, ενώ ώθηση έδωσαν και οι νέες συνδέσεις όπως αυτές με τη Σαγκάη και τη Σάρτζα με ιδιαίτερη και τη φετινή παρουσία από τις ΗΠΑ.
Η διοίκηση του ΔΑΑ αναμένει μονοψήφιο ποσοστό αύξησης για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αλλά η εκτίμηση για το σύνολο του 2024 είναι ότι η αύξηση θα κινηθεί σε χαμηλό διψήφιο ποσοστό.
Αυξημένα έσοδα και κέρδη στο πρώτο εξάμηνο
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης αποτυπώθηκε και στα οικονομικά μεγέθη.
Τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου κατά 42,3 εκατ. ευρώ ή 16,8% στα 293,6 εκατ. ευρώ με τις ροές εσόδων αεροπορικών και μη αεροπορικών δραστηριοτήτων να παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση κυρίως λόγω της αύξησης της επιβατικής κίνησης και της δυναμικής ανάπτυξης εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες.
Τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 12,8 εκατ. ευρώ σε 97,1 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 15,2% σε σχέση με τα 84,3 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του προηγούμενου έτους, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε σε 183,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 16,6% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Θετικές ήταν και οι εξελίξεις για τον ΔΑΑ αναφορικά με την αντιδικία με το ελληνικό δημόσιο για την επιβολή ΦΠΑ, στην οποία έκανε ειδική μνεία ο κ. Παράσχης.
Το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών εξέδωσε και δημοσίευσε στις 18 Ιουνίου 2024, αποφάσεις για 5 από τις 10 εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις, σχετικά με την επιβολή ΦΠΑ από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για τα έτη 1998 – 2003 και 2010 – 2011 συνολικού ποσού 155,1 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των προσαυξήσεων. Ειδικότερα, έχουν γίνει δεκτές οι προσφυγές της εταιρείας για τα έτη 2001 και 2003 (συνολικού ποσού 149,5 εκατ. ευρώ) και έχει γίνει εν μέρει δεκτή η προσφυγή της εταιρείας για το έτος 2002 (ποσού 390 χιλ. ευρώ).
Περαιτέρω έγιναν δεκτές οι εφέσεις του Ελληνικού Δημοσίου για τα έτη 1998 και 1999 (συνολικού ποσού 531 χιλ. ευρώ), ενώ εκκρεμούν οι αποφάσεις για τα έτη 2000 (ποσού 212 χιλ. ευρώ), 2002 (ποσού 813 χιλ. ευρώ), 2003 (ποσού 136 χιλ. ευρώ), 2010 (ποσού 1,8 εκατ. ευρώ) και 2011 (ποσού 1,8 εκατ. ευρώ).
Παράλληλα από την 1η Νοεμβρίου και ύστερα από την έγκριση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), θα αυξηθεί το τέλος εξυπηρέτησης επιβατών.
Ωστόσο – όπως είπε ο κ. Παράσχης – «το αποτύπωμα θα είναι ουδέτερο και για τις αεροπορικές εταιρείες και για τους επιβάτες». Κι αυτό γιατί το αεροδρόμιο Αθηνών θα ισοσκελίσει με αυτόν τον τρόπο την απώλεια από τη μείωση του τέλους εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου, του γνωστού ως «σπατόσημου», από 12 ευρώ σε 3 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση.
«Η τροποποίηση αυτή διασφαλίζει την ομαλή λειτουργία και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς όλους τους χρήστες του αεροδρομίου, διατηρώντας παράλληλα ένα σταθερό συνολικό επίπεδο τελών, με αποτέλεσμα την επίτευξη ουδέτερου αντίκτυπου για τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες αντίστοιχα», αναφέρεται στα οικονομικά αποτελέσματα.
Έργα επέκτασης για εξυπηρέτηση διπλάσιου αριθμού επιβατών
Σε ό,τι αφορά την επέκταση του Αεροδρομίου, η εταιρεία προχωρά με τις αρχιτεκτονικές μελέτες, οι οποίες αναμένεται να ανατεθούν τις επόμενες εβδομάδες.
Το πρόγραμμα βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος, όπως επισημάνθηκε και κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης, ενώ φαίνεται ότι και ο στόχος των μηδενικών εκπομπών άνθρακα θα έχει επιτευχθεί το 2025, δηλαδή πολύ νωρίτερα από τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
Υπενθυμίζεται ότι το κόστος κατασκευής της μεγάλης επέκτασης του αεροδρομίου ανέρχεται σε περίπου 650 εκατ. ευρώ. Είναι η πρώτη από τις συνολικά τρεις φάσεις με την ολοκλήρωση των οποίων το αεροδρόμιο σταδιακά θα αποκτήσει δυνατότητα εξυπηρέτησης έως και 50 εκατομμύρια επιβατών.
Κατά την πρώτη φάση υλοποίησης του Χωροταξικού Σχεδίου 33MAP η δυναμικότητα του αεροδρομίου θα αυξηθεί στα 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως από τα 26 εκατομμύρια που είναι σήμερα, μέσω της επέκτασης του Κύριου και του Δορυφορικού Αεροσταθμού (συμπεριλαμβάνοντας αύξηση των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%), της κατασκευής πρόσθετων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και ενός νέου πολυώροφου κτιρίου στάθμευσης οχημάτων. Οι κατασκευές αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2028.
Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση που θα αυξήσει τη χωρητικότητα στους 40 εκατ. επιβάτες. Ο προεκτιμώμενος προϋπολογισμός των έργων που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως τα μέσα της δεκαετίας του 2030, ανέρχεται σε τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ.
Με την ολοκλήρωση των δύο επεκτάσεων ο τερματικός σταθμός του «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα είναι από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη (ως μοναδικό τέρμιναλ), ενώ μόλις η κίνηση του αερολιμένα ξεπεράσει τους 36 εκατ. επιβάτες ο ΔΑΑ θα μπει στην τελική φάση της επέκτασης πριν τη λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης, που θα περιλαμβάνει και την ανάπτυξη νέου τερματικού σταθμού απέναντι από τον υφιστάμενο, στην περιοχή που σήμερα βρίσκεται ο χώρος στάθμευσης μακράς διάρκειας, ώστε να μπορεί το αεροδρόμιο να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες ετησίως.