MENU

«Φρενάρει» η ευρωπαϊκή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση – Οι αιτίες

Έλλειψη προσιτών οικονομικά μοντέλων στην αγορά

Σε τροχοπέδη για τη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση εξελίσσεται η επιμονή των αυτοκινητοβιομηχανιών να δίνουν προτεραιότητα στις πωλήσεις μεγαλύτερων και ακριβότερων μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ενώ η αγορά EV έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο, είναι ζωτικής σημασίας για τις κατασκευάστριες να δώσουν προτεραιότητα στην κυκλοφορία πιο προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων.

Μόλις το 17% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη ανήκουν στη φθηνότερη κατηγορία Β, σε σύγκριση με το 37% των νέων κινητήρων εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Transport & Environment (T&E).

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιβραδύνουν την υιοθέτηση των EV, εμμένοντας στην παραγωγή μεγάλων SUV και premium μοντέλων, οι τιμές των οποίων είναι απαγορευτικές για αρκετά μεγάλη μερίδα ευρωπαίων καταναλωτών.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία μόνο 40 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα κυκλοφόρησαν στις μικρές κατηγορίες μεταξύ 2018 και 2023 σε σύγκριση με 66 μεγάλα και πολυτελή μοντέλα.

Στην Ευρώπη, το 28% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αφορά τη μεγάλη κατηγορία, σε σύγκριση με μόλις το 13% των νέων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.

Η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μπαταρία στην Ευρώπη έχει αυξηθεί κατά 39% από το 2015, ενώ στην Κίνα έχει μειωθεί κατά 53%.

Αυτό οφείλεται στη δυσανάλογη εστίαση των Ευρωπαίων κατασκευαστών στα μεγάλα αυτοκίνητα και τα SUV.

Η κ. Anna Krajinska, υπεύθυνη για τις εκπομπές ρύπων οχημάτων στην T&E, δήλωσε σχετικά: “Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες καθυστερούν την υιοθέτηση των ΕV, καθώς δεν φέρνουν προσιτά μοντέλα στους καταναλωτές. Η δυσανάλογη εστίαση των κατασκευαστών στα μεγάλα SUV και στα premium μοντέλα σημαίνει ότι έχουμε πολύ λίγα αυτοκίνητα μαζικής αγοράς και πολύ υψηλές τιμές”.

Από τα μοντέλα κάτω των 25.000 ευρώ που έχουν προγραμματίσει οι αυτοκινητοβιομηχανίες, μόνο 42.000 οχήματα είναι πιθανό να παραχθούν για την ευρωπαϊκή αγορά φέτος.

Παρά την έλλειψη προσιτών μοντέλων, το μερίδιο αγοράς της ΕΕ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία εξακολουθεί να αυξάνεται φθάνοντας στο 14,6% το 2023.

Το μερίδιο αγοράς BEV στην ΕΕ θα μπορούσε ήδη να ανέλθει στο 22%, εάν ο κλάδος εταιρικών αυτοκινήτων, ο οποίος αντιπροσωπεύει τις περισσότερες πωλήσεις νέων οχημάτων, ηγείτο της ηλεκτροκίνησης. Επί του παρόντος, με ποσοστό υιοθέτησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων 14%, ο εταιρικός τομέας υπολείπεται της ιδιωτικής αγοράς (15%).

Η φορολογία παίζει σημαντικό ρόλο στην παροχή κινήτρων για την υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά σε χώρες όπως η Γερμανία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιταχθεί στη μεταρρύθμιση της φορολογίας των εταιρικών αυτοκινήτων που θα σήμαινε αύξηση της επιβάρυνσης των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων.

Ο καθορισμός δεσμευτικών στόχων ηλεκτροκίνησης για τους εταιρικούς στόλους θα είναι επίσης το κλειδί για την επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη.

Η T&E καλεί την ΕΕ να θέσει στόχους για τους στόλους οχημάτων ώστε να είναι 100% ηλεκτρικοί το αργότερο έως το 2030.

Η Επιτροπή της ΕΕ έχει ήδη ξεκινήσει δημόσια διαβούλευση σχετικά με την οικολογικοποίηση των εταιρικών αυτοκινήτων.

Η ανάγκη για προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα εκτείνεται πέρα από τις άμεσες περιβαλλοντικές και οικονομικές ανησυχίες. Είναι θέμα μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας για την αυτοκινητοβιομηχανία. Καθώς οι χώρες εφαρμόζουν αυστηρότερα πρότυπα και κανονισμούς εκπομπών ρύπων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Σχετικά Άρθρα