Πενιχρά είναι τα έως τώρα αποτελέσματα της δράσης «Πράσινα Ταξί», η οποία είχε ξεκινήσει από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και πλέον την «τρέχει» το υπουργείο Υποδομών καθώς έως σήμερα έχουν αντικατασταθεί με τη χρήση της επιχορήγησης μόλις 100 σε όλη την Ελλάδα από το σύνολο των 26.000 ταξί.
Από αυτά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), τα 70 – 75 είναι στην Αττική και ενώ βρισκόμαστε ήδη σε παράταση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, η οποία έληγε στα τέλη του 2024, αλλά επιμηκύνθηκε χρονικά μέχρι τον Μάρτιο του 2025.
Σύμφωνα μάλιστα με τις εκτιμήσεις του προέδρου του ΣΑΤΑ, Θύμιου Λυμπερόπουλου, το ποσοστό του στόλου που θα έχει εξηλεκτριστεί μέχρι το τέλος της προθεσμίας δε θα υπερβαίνει το 10%.
Την ίδια στιγμή, βάσει του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, από την 1η Ιανουαρίου 2026 είναι υποχρεωτική η ταξινόμηση μόνο νέων αυτοκινήτων ταξί μηδενικών ρύπων.
Οι αυτοκινητιστές ταξί ζητούν την άρση αυτής της υποχρεωτικότητας και την μετάθεσή της για το 2035, καθώς επίσης και την επιδότηση και υβριδικών οχημάτων, τονίζοντας ότι αδυνατούν να ανταπεξέλθουν σε αυτήν την υποχρέωση στο πλαίσιο αντικατάστασης των ταξί ανά 15 ή 17 χρόνια αναλόγως του κυβισμού τους.
«Το ταξί ακριβώς 100 χρόνια μετά τη λειτουργία του πρώτου ταξίμετρου βρίσκεται στην πιο δύσκολη στιγμή της λειτουργίας του», επεσήμανε σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε χθες (16/01) ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος προαναγγέλλοντας κινητοποιήσεις.
Η αρχή θα γίνει την επόμενη εβδομάδα με την κήρυξη στάσης εργασίας σε ημέρα και ώρα που αναμένεται να αποφασιστεί.
Σύμφωνα με τους αυτοκινητιστές, το ταξί δεν μπορεί να δουλέψει στα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης με ηλεκτρικά οχήματα, καθώς δε «βγάζουν» δύο βάρδιες ακόμα και χωρίς τη χρήση κλιματισμού. Ενδεικτικό της μικρής αποδοχής που έχουν τα ηλεκτρικά οχήματα στον κλάδο είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με τον κ. Λυμπερόπουλο, υπάρχει μάντρα που έχει αγοράσει ηλεκτρικό ταξί και εδώ και 1,5 χρόνο αδυνατεί να το νοικιάσει.
Ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ υπογράμμισε ότι για ακόμα μία φορά ο κλάδος αντιμετωπίζεται ως …πειραματόζωο, όταν στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, αυτά τα μέτρα παίρνουν παράταση.
Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα τη Γερμανία, η οποία μετέθεσε την υποχρεωτικότητα για το 2035: «Εδώ το υπουργείο είναι ανένδοτο και θέλει να μας μετατρέψει σε πειραματόζωα, εφαρμόζοντας πρώτα στην Ελλάδα το μέτρο», τόνισε.
Υπενθυμίζεται ότι η δράση «Πράσινα Ταξί» επιδοτεί με 22.500 ευρώ την αντικατάσταση 2.000 ταξί, ενώ έχει συνολικό προϋπολογισμό τα 40 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Πάγιο αίτημα η είσοδος στις λεωφορειολωρίδες
Το ΣΑΤΑ επαναφέρει για ακόμα μία φορά και το αίτημά του για είσοδο των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες με αφορμή τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και υπενθυμίζοντας ότι σε όλες τις μητροπολιτικές πόλεις της Ευρώπης τα ταξί δεν εξαιρούνται.
Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν πόλεις όπως το Λονδίνο, το Βερολίνο και η Μαδρίτη.
Οι αυτοκινητιστές επισημαίνουν ότι θα είναι αδύνατο να δουλέψουν, καθώς η παράβαση πλέον θα τιμωρείται εκτός του χρηματικού προστίμου και με αφαίρεση του διπλώματος για ένα μήνα και 5 βαθμούς ποινής στο point system.
Παράλληλα η αστυνόμευση θα ενταθεί καθώς εκτός του σταθερού συστήματος καμερών, το οποίο έχει εξαγγελθεί, ο νέος ΚΟΚ ανάβει το πράσινο φως και για την τοποθέτηση καμερών και στα ίδια τα λεωφορεία.
Τονίζουν μάλιστα ότι με μια αυστηρή ανάγνωση του νόμου τα ταξί στο στενό κέντρο της Αθήνας σήμερα επιτρέπεται να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν πρακτικά μόνο στις πλατείες Συντάγματος, Κλαυθμώνος και Ομόνοιας, καθώς απαγορεύεται η είσοδός τους στις ειδικές λωρίδες σε ολόκληρο το μήκος οδών, όπως η Πανεπιστημίου και η Σταδίου.
Για το ζήτημα των λεωφορειολωρίδων το Συνδικάτο έχει ήδη αποστείλει πρόταση, την οποία συνέταξαν οι επιστημονικοί του συνεργάτες, Κίμων Λογοθέτης και Ευαγγελία Βαρελά.
Με την πρόταση ζητείται η διαμόρφωση αυτοτελούς άρθρου στον ΚΟΚ, στο οποίο θα ορίζεται ρητά ότι επιτρέπεται και η κίνηση των έμφορτων ταξί στις λωρίδες αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων, στις οποίες ήδη επιτρέπεται η κίνηση και των δικύκλων.
Άλλωστε, σύμφωνα και με τα στοιχεία που έχει δώσει ο ίδιος ο ΟΑΣΑ, μόλις 1 στα 12 οχήματα που χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες μήκους 52 χλμ. στην Αττική, είναι λεωφορείο.
Όπως ανέφερε ο κ. Λογοθέτης, ο οποίος διετέλεσε επί σειρά ετών υπεύθυνος του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, «έχει παρατηρηθεί κακή χρήση των λεωφορειολωρίδων, ελλιπής αστυνόμευση, κακή σήμανση. Η λεωφορειολωρίδα πρέπει να είναι άδεια για να μπορέσει να αυξηθεί η μέση ταχύτητα των λεωφορείων, η οποία είναι σήμερα πολύ χαμηλή και δεν ξεπερνά τα 11 χλμ. την ώρα».
Σύμφωνα με την εν λόγω πρόταση, τα οφέλη από τη δυνατότητα εισόδου των ταξί στις ειδικές λωρίδες, οι οποίες ξεκίνησαν σταδιακά να λειτουργούν στην Αθήνα από το 1992, είναι τα εξής:
· Βελτίωση της Μέσης Ταχύτητας των Αστικών Λεωφορείων: Με την αυστηρή τήρηση της χρήσης της λεωφορειολωρίδας, τα λεωφορεία θα κινούνται απρόσκοπτα.
· Αύξηση της Ελκυστικότητας Χρήσης Ταξί: Διευκολύνοντας την κίνηση των ταξί, μειώνεται ο χρόνος μεταφοράς επιβατών, καθιστώντας την υπηρεσία πιο αποδοτική και ελκυστική.
· Μείωση Τροχαίων Ατυχημάτων: Τα ταξί θα μπορούν να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν επιβάτες χωρίς την ανάγκη απότομης εισόδου ή εξόδου από τη λεωφορειολωρίδα, μειώνοντας τους επικίνδυνες ελιγμούς.
· Αποσυμφόρηση των Κανονικών Λωρίδων Κυκλοφορίας: Τα ταξί δεν θα χρειάζεται να εναλλάσσουν λωρίδες, βελτιώνοντας τη συνολική ροή της κυκλοφορίας.