Ως κορυφαίος προορισμός ποδηλατικού τουρισμού ετοιμάζεται να αναδειχθεί η Ελλάδα, με τη συμβολή του ευρωπαϊκού ποδηλατικού δικτύου Eurovelo.
Οι τρεις ποδηλατικές διαδρομές που διασχίζουν τη χώρα μας είναι το επίκεντρο μιας στρατηγικής που στοχεύει στην ενίσχυση του τουρισμού και της οικονομίας των τοπικών κοινωνιών.
Αυτή η αναπτυξιακή πρωτοβουλία παρουσιάστηκε σε σημερινή (28/1) ημερίδα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), όπου συζητήθηκαν τα οφέλη του ποδηλατικού τουρισμού και τα επόμενα βήματα για την ολοκλήρωση του δικτύου Eurovelo στην Ελλάδα.
Το Eurovelo, το οποίο δημιουργήθηκε το 1995 από Δανούς ποδηλάτες, καλύπτει πλέον 92.000 χιλιόμετρα σε 17 ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα, το δίκτυο περιλαμβάνει τρεις βασικές διαδρομές:
Οι διαδρομές αυτές διασχίζουν πάνω από 50 δήμους, ενισχύοντας την τοπική οικονομία και προωθώντας το ποδηλατικό τουρισμό.
Η ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο μνημονίου συνεργασίας μεταξύ των υπουργείων Υποδομών & Μεταφορών, Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Τουρισμού, της ΚΕΔΕ και της ΜΚΟ «Πόλεις για Ποδήλατο».
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, επισήμανε την ανάγκη η Ελλάδα να επενδύσει στον εναλλακτικό τουρισμό. Με τη μείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις, η οποία θα ενισχύσει τη χρήση ποδηλάτων και άλλων εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, η χώρα προχωρά σε ένα νέο μοντέλο βιώσιμου τουρισμού.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ο δήμος Κάτω Νευροκοπίου είναι ο πρώτος που έχει ολοκληρώσει τις εργασίες για τη δημιουργία ποδηλατικής διαδρομής, δίνοντας έτσι το παράδειγμα για άλλους δήμους που πρόκειται να ενταχθούν στο δίκτυο.
Η ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού αναμένεται να έχει σημαντικά οικονομικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. Ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης, σημείωσε ότι η Ελλάδα μπορεί να εισέλθει δυναμικά στον χάρτη του ποδηλατικού τουρισμού με μικρές, αλλά στρατηγικές παρεμβάσεις. Το κόστος για την ανάπτυξη του δικτύου Eurovelo στην Ελλάδα δεν είναι μεγάλο, ενώ η πλήρης υλοποίηση του απαιτεί διοικητική ωρίμανση.
Τα έσοδα από τον ποδηλατικό τουρισμό είναι εντυπωσιακά. Σύμφωνα με μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2012 τα έσοδα από τον ποδηλατικό τουρισμό ανήλθαν σε 44 δισ. ευρώ, ξεπερνώντας αυτά της κρουαζιέρας, που ήταν 39 δισ. ευρώ. Ενδεικτικά, το 2023, 37,7 εκατομμύρια Γερμανοί χρησιμοποίησαν ποδήλατο για τις διακοπές τους, ενώ η Δανία και η Ιταλία παρουσίασαν εντυπωσιακή αύξηση στα έσοδα από ποδηλατικό τουρισμό κατά 35% σε σχέση με το 2022.
Η ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού συνδέεται άμεσα με την αειφορία και την προστασία του περιβάλλοντος. Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου, υπογράμμισε πως αυτή η στρατηγική τοποθετεί την Ελλάδα ως ηγέτη στον αειφόρο τουρισμό, προσφέροντας στους ταξιδιώτες την ευκαιρία να απολαύσουν τις ελληνικές ομορφιές με βιώσιμο τρόπο, ενώ παράλληλα ενισχύεται η τοπική οικονομία.
Η Ελλάδα, με τις 280 ημέρες ηλιοφάνειας τον χρόνο, έχει τις ιδανικές συνθήκες για την ανάπτυξη του ποδηλατικού τουρισμού. Οι τοπικές κοινωνίες και οι δήμοι καλούνται να επενδύσουν σε υποδομές και να προωθήσουν τις ποδηλατικές διαδρομές ως μια βιώσιμη εναλλακτική τουριστική επιλογή.