MENU

Επιτακτική η ανάγκη ρύθμισης των αστικών εμπορευματικών μεταφορών

Τα μέτρα σε τέσσερις ευρωπαϊκές πόλεις

Καθώς οι παραδόσεις και το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζουν να αυξάνονται κατακόρυφα μετά την πανδημία, τέσσερις ηγέτες των αστικών μεταφορών στην Ευρώπη μιλούν για τις πολιτικές και τις στρατηγικές που βοηθούν τις πόλεις να προσαρμοστούν.

Μαδρίτη

Με τα φορτηγά και τα vans να ανταγωνίζονται για χώρο με τα αυτοκίνητα, τα λεωφορεία, τα μοτοποδήλατα, τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια, ο έλεγχος του πεζοδρομίου στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της ΕΕ αποτελεί μία από τις υψηλότερες προτεραιότητες για τη διευθύντρια μεταφορών της Μαδρίτης, κ. Lola Ortiz Sanchez.

Στη Μαδρίτη θα θέλαμε να βελτιστοποιήσουμε τις θέσεις στάθμευσης και αυτή τη στιγμή εργαζόμαστε για την επέκταση μιας εφαρμογής – DUM 360 – που ρυθμίζει και ελέγχει τη στάθμευση, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να φορτώνουν και να ξεφορτώνουν πιο αποτελεσματικά”.


Η εφαρμογή, η οποία επιτρέπει στους οδηγούς διανομών και τις εταιρείες να προκρατούν θέσεις, αποσκοπεί στον εξορθολογισμό της στάθμευσης και στην αποφυγή της συμφόρησης στην πόλη.

“Ισχύει για όλες τις παραδόσεις, από μεγάλες εταιρείες έως επιχειρήσεις ενός ατόμου. Τώρα έχουμε 75 μεγάλες επιχειρήσεις στην εφαρμογή που κάνουν πάνω-κάτω 20.000 παραδόσεις την ημέρα – αλλά έχουμε περισσότερες από 80.000 παραδόσεις την ημέρα, οπότε υπάρχει ένα κενό και αυτό είναι μια πρόκληση”.

Το έργο ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2023, αλλά αρχικά οι χρήστες δεν τιμωρούνταν με πρόστιμο εάν δεν την χρησιμοποιούσαν για παραδόσεις.

“Θεωρήθηκε ως περίοδος εκπαίδευσης. Αλλά από τον περασμένο Σεπτέμβριο αρχίσαμε να επιβάλλουμε πρόστιμα στους ανθρώπους αν χρησιμοποιούν τους χώρους παράδοσης με λανθασμένο τρόπο, όπως το να μένουν πολύ ώρα ή να παρκάρουν σε χώρο που δεν έχουν κλείσει μέσω της εφαρμογής”.

Για όσους κάνουν παραδόσεις τα πρώτα 45 λεπτά είναι δωρεάν – αλλά μετά από αυτό καλούνται να πληρώσουν.

Οι πάροχοι παραδόσεων που δεν χρησιμοποιούν την υπηρεσία αντιμετωπίζουν πρόστιμο 90 ευρώ (97 δολάρια ΗΠΑ).

“Με αυτή την εφαρμογή όχι μόνο θα κάνουμε τις παραδόσεις πιο αποτελεσματικές, αλλά θα μειώσουμε και την κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Αλλά πρέπει επίσης να εξετάσουμε πώς μπορούμε να κάνουμε τα φορτηγά διανομής, τα φορτηγά και τα φορτηγά πιο ενεργειακά αποδοτικά, διότι τώρα ευθύνονται για το 20% της ρύπανσης στην πόλη και το 11% της συμφόρησης”, υπογραμμίζει.

Μαζί με αυτό, η πόλη επιδιώκει να επεκτείνει τον αριθμό των μικροκομβικών σημείων, όπου πιο ενεργειακά αποδοτικά μέσα μεταφοράς, όπως τα ηλεκτρικά ποδήλατα και τα ποδήλατα φορτίου, μπορούν να κάνουν παραδόσεις του τελευταίου χιλιομέτρου.

Μέσω του χρηματοδοτούμενου από την ΕΕ έργου LEAD, η πόλη συνεργάζεται με άλλες πέντε – τη Χάγη, τη Λυών, το Πόρτο, τη Βουδαπέστη και το Όσλο – για την ανάπτυξη ψηφιακών διδύμων για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των παραδόσεων του τελευταίου χιλιομέτρου.

“Εξετάζουμε επίσης τον τρόπο ενσωμάτωσης των drones στις παραδόσεις και έχουμε συστήσει μια επιτροπή αστικού αέρα, η οποία συγκεντρώνει βασικούς ενδιαφερόμενους φορείς και εμπειρογνώμονες στον τομέα.

Αυτό δεν αφορά μόνο τις παραδόσεις, αλλά και τον τρόπο ενσωμάτωσης των μη επανδρωμένων αεροσκαφών για την πολιτική μηχανική, την ασφάλεια και άλλους τομείς. Πρόκειται για έναν πολύ ενδιαφέροντα τομέα που θα θέλαμε να αναπτύξουμε στο μέλλον”, καταλήγει.

Κρακοβία

Σύμφωνα με τον κ. Lukasz Franek, διευθυντή της Αρχής Μεταφορών της Κρακοβίας, μία από τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η πόλη είναι η εφαρμογή μιας νέας ζώνης χαμηλών εκπομπών από τον Ιούλιο του 2024.

“Αρχικά, δεν θα υπάρχουν πολύ υψηλά όρια για τα οχήματα, θα είναι 1 ευρώ για τα βενζινοκίνητα και 2 ευρώ για τα ντίζελ. Αλλά από το 2026 θα είναι 3 ευρώ για τα βενζινοκίνητα οχήματα και 5 ευρώ για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, και βλέπουμε ότι ενώ αυτό θα είναι μια πρόκληση για τους κατοίκους, θα είναι ακόμη πιο δύσκολο για τις μικρές επιχειρήσεις – ιδιαίτερα τις μικρές γεωργικές επιχειρήσεις που παραδίδουν σε εστιατόρια και τοπικά καταστήματα.

Δεν είναι πλούσιοι, οπότε χρησιμοποιούν οχήματα που είναι πολύ παλιά. Η επίλυση αυτού του προβλήματος έχει γίνει μεγάλο θέμα συζήτησης – αγωνίζονται για αλλαγές ώστε να παραταθεί η εφαρμογή μέχρι το 2028 για να τους δοθεί περισσότερος χρόνος”.

Ένας άλλος τομέας που απασχολεί την πόλη είναι γύρω από την πρόσβαση των εμπορευματικών μεταφορών.

Το σύνολο της ιστορικής παλιάς πόλης της Κρακοβίας έχει περιορισμένη πρόσβαση, πράγμα που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν παραδόσεις μόνο πριν από τις 9.30 π.μ. ή αργά το βράδυ.

Η πόλη επιδιώκει επί του παρόντος να αναπτύξει τη χρήση ηλεκτρικών ποδηλάτων μεταφοράς εμπορευμάτων και να δημιουργήσει κόμβους που θα επιτρέπουν τις παραδόσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας.

“Λόγω των περιορισμών πρόσβασης βλέπουμε πάρα πολλές παραδόσεις σε ώρες αιχμής. Συνήθως βέβαια δεν παραδίδουν πριν από τις 6 το πρωί, αλλά μεταξύ 8.30 και 9.30 π.μ. υπάρχουν εκατοντάδες μικρά φορτηγά που παραδίδουν αγαθά.

Προσπαθούσαμε να αναλύσουμε αν είναι δυνατόν να συνδέσουμε αυτές τις παραδόσεις και αντί για πέντε διαφορετικά οχήματα να έχουμε ένα, δημιουργώντας κάποιο σημείο ενσωμάτωσης, αλλά είναι αδύνατο.

Αυτό οφείλεται σε ειδικούς κανονισμούς υγείας και ασφάλειας γύρω από τη μεταφορά τροφίμων σε εστιατόρια, όπως το HACCP, όπου η εταιρεία διανομής είναι υπεύθυνη για τα εμπορεύματα”.

Εκτός από την προσπάθεια επίλυσης του γρίφου του τελευταίου μιλίου, η ποιότητα του αέρα είναι επίσης ψηλά στην ατζέντα της πόλης.

Υπάρχουν ορισμένες ενδιαφέρουσες κινήσεις από τις μεγαλύτερες εταιρείες διανομής, όπως η DPD και η UPS, οι οποίες προσανατολίζονται στην μετατροπή των στόλων τους σε ηλεκτρικούς.

Αμβέρσα

Με έδρα το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, η Αμβέρσα αποτελεί κόμβο πύλης για την παράδοση αγαθών σε ολόκληρη την ήπειρο.

Ο αντιδήμαρχος κινητικότητας της Αμβέρσας, κ. Koen Kennis, υπογραμμίζει ότι ενώ η ροή των logistics είναι “απολύτως απαραίτητη” για την πόλη, μπορεί να δημιουργήσει μεγάλες προκλήσεις για τις μεταφορές και την ευρύτερη κοινωνία.

“Αυτές οι ροές συχνά συμβάλλουν δυσανάλογα στις προκλήσεις όσον αφορά την ασφάλεια της κυκλοφορίας, τη βιωσιμότητα και τον δημόσιο χώρο, την προσβασιμότητα της πόλης, την ποιότητα του αέρα και την ατμοσφαιρική ρύπανση, καθώς και την τοπική οικονομία. Όλα αυτά μπορούν να θεωρηθούν κοινωνικές προκλήσεις.

Μπορούν επίσης να δημιουργήσουν οικονομικές συνέπειες, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να μετακινηθούν επιχειρήσεις και άλλοι ενδιαφερόμενοι από την Αμβέρσα”, προσθέτει.

Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, η πόλη επεξεργάζεται επί του παρόντος ένα SULP (Sustainable Urban Logistics Plan), το οποίο, όπως λέει, θα παρέχει μια σαφή ένδειξη για το πώς θα εξελιχθούν τα logistics στην Αμβέρσα, με αποτέλεσμα ένα πιο προβλέψιμο περιβάλλον για τις εμπορευματικές μεταφορές.

“Το SULP θα παρέχει κατευθυντήριες γραμμές για την αντιμετώπιση της μετάβασης σε ένα βιώσιμο σύστημα αστικής εφοδιαστικής με ασφάλεια για το μέλλον, τόσο για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής όσο και για τους ιδιωτικούς φορείς.

Στα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια, θα έχει ως στόχο να ξεπεράσει τις προκλήσεις που αναφέρθηκαν, προκειμένου οι παραδόσεις στην Αμβέρσα να είναι βιώσιμες και να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα” τονίζει.

Οι ανησυχίες για την ασφάλεια βρίσκονται επίσης ψηλά στην ατζέντα, δεδομένου ότι μεγάλος αριθμός βαρέων οχημάτων διέρχεται από τις περιοχές της πόλης.

“Για να αποφύγουμε τους κινδύνους για την ασφάλεια της κυκλοφορίας, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι εμπορευματικές μεταφορές χρησιμοποιούν ασφαλείς και αποτελεσματικές διαδρομές από και προς την πόλη.

Θέλουμε επίσης να τονώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την εφοδιαστική με ποδήλατα, πράγμα που σημαίνει ότι και αυτά θα πρέπει να μπορούν να ακολουθούν ασφαλείς διαδρομές” καταλήγει.

Παράλληλα με την ανάπτυξη του SULP, η πόλη προσφέρει επίσης υποστήριξη για έργα μέσω της αγοράς της για την κινητικότητα.

Η Medrepair, θυγατρική της MSC (Μεσογειακή Ναυτιλιακή Εταιρεία), εργάζεται επί του παρόντος για την απομάκρυνση της ημερήσιας κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων από τους δρόμους γύρω από την Αμβέρσα, με μία αποθήκη. Οι επιχειρήσεις διανομής που χρησιμοποιούν την αποθήκη τη νύχτα μπορούν να λάβουν έκπτωση 10 ευρώ ανά επίσκεψη.

Ένα άλλο έργο – η πρωτοβουλία CULT – ενοποιεί τα ξεχωριστά ταξίδια εμπορευμάτων στο κέντρο της πόλης από διαφορετικούς φορτωτές μέσω μιας κεντρικής αποθήκης.
“Οι εμπνευστές λειτουργούν ως ουδέτερος διαμεσολαβητής, φέρνοντας σε επαφή διαφορετικές εταιρείες και διαπραγματευόμενοι επωφελείς συμβάσεις με παρόχους υπηρεσιών εφοδιαστικής”, πρόσθεσε ο Kennis.

Δουβλίνο

Η πρωτεύουσα της Ιρλανδίας, το Δουβλίνο, πρόκειται να υποστεί μια σημαντική μεταμόρφωση μετά την πρόσφατη υιοθέτηση ενός νέου σχεδίου μεταφορών, το οποίο προβλέπει την απομάκρυνση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων από το κέντρο, ώστε να δημιουργηθεί περισσότερος χώρος για λεωφορεία και διαδρομές ενεργών μετακινήσεων.

Ο επικεφαλής των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δημοτικού Συμβουλίου του Δουβλίνου, κ. Brendan O’Brien, λέει ότι υπάρχουν δύο βασικά ζητήματα που εξετάζει η πόλη όσον αφορά τις εμπορευματικές μεταφορές.

“Πρώτον, υπάρχει το λιμάνι, το οποίο αντιμετωπίζουμε σε μεγάλο βαθμό μέσω της σήραγγας του λιμανιού και του δικτύου αυτοκινητοδρόμων. Αυτό επέζησε του Brexit και λειτουργεί αρκετά καλά – δεν έχουμε τις μεγάλες καθυστερήσεις που περίμενε ο κόσμος.

Στη συνέχεια, έχουμε το ζήτημα της εφοδιαστικής στο κέντρο της πόλης, το οποίο είναι ελαφρώς πιο προβληματικό – από τη μία πλευρά οι επιχειρήσεις πρέπει να μπορούν να πραγματοποιούν παραδόσεις, αλλά από την άλλη αυτό επηρεάζει τα πάντα, από τη χρήση του χώρου των πεζοδρομίων έως τον αριθμό των οχημάτων στο δρόμο”.

Μέσω του προγράμματος Senator της ΕΕ, το δημοτικό συμβούλιο συνεργάστηκε με την ταχυδρομική υπηρεσία της Ιρλανδίας An Post για την ανάπτυξη λύσεων διαχείρισης των πεζοδρομίων συνδυάζοντας τις παραδόσεις με άλλες εταιρείες ταχυμεταφορών, ώστε να περιοριστεί ο αριθμός των δρομολογίων που πραγματοποιούνται στην πόλη.

“Προσπαθούμε πραγματικά να ενθαρρύνουμε τους ανθρώπους να στραφούν σε εναλλακτικούς τρόπους παράδοσης. Είχαμε κάποια επιτυχία, αλλά τα επόμενα χρόνια αυτή είναι μια βασική πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, διότι καθώς αναπτύσσουμε όλο και περισσότερους ποδηλατόδρομους, υπάρχει λιγότερος χώρος στο πεζοδρόμιο για τις παραδόσεις”.

Σε συνεργασία με μεγάλους παρόχους υπηρεσιών παράδοσης, όπως η UPS, η DHL και η An Post, η πόλη διαθέτει αρκετές τοποθεσίες όπου οι μεγάλες παραδόσεις διασπώνται σε κόμβους τελευταίου μιλίου και μεταφέρονται σε όλο το κέντρο με ποδήλατο φορτίου.

Ο πρώτος κόμβος αναπτύχθηκε στο Αμβούργο, όπου τώρα λειτουργούν εννέα ή δέκα.

“Είναι ένα καλό μοντέλο. Φυσικά, θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούν να παραδοθούν με αυτόν τον τρόπο, αλλά έχουν αποδείξει ότι λειτουργεί.

Και από τη σκοπιά των παρόχων παράδοσης, λένε ότι είναι πραγματικά πιο αποτελεσματικό και φθηνότερο γι’ αυτούς”, πρόσθεσε.

Το νέο σχέδιο μεταφορών της πόλης, το οποίο καταρτίστηκε πρόσφατα, προβλέπει ότι τα λεωφορεία και οι ενεργές μετακινήσεις θα έχουν προτεραιότητα έναντι της χρήσης του αυτοκινήτου, με στόχο τη μείωση της διαμπερούς κυκλοφορίας στο κέντρο.

Ο O’Brien αναγνώρισε ότι το σχέδιο έχει προκαλέσει κάποιες ανησυχίες στην επιχειρηματική κοινότητα, αλλά πιστεύει ότι η πόλη είναι προετοιμασμένη.

Σχετικά Άρθρα