MENU

Επεκτείνεται το σύστημα τηλεματικής του ΟΑΣΑ – Μετά τις γιορτές η πλήρης εφαρμογή του tap ΄n pay στα ΜΜΜ της Αθήνας

Ο Οργανισμός βρίσκεται σε συζητήσεις με τη Hellenic Train για το κλείσιμο των πυλών του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στο πρότυπο των σταθμών του μετρό

Την επόμενη μέρα των συμβάσεων του ηλεκτρονικού εισιτηρίου των συγκοινωνιών της Αθήνας, αλλά και της τηλεματικής εξετάζει αυτήν την περίοδο ο ΟΑΣΑ καθώς οι ισχύουσες συμβάσεις οδεύουν προς τη λήξη τους.

Για το σύστημα της τηλεματικής, του οποίου το ΣΔΙΤ λήγει στις 31 Ιουλίου του 2026 ο ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών) έχει προχωρήσει σε σύμβαση με τεχνικό σύμβουλο προκειμένου να καταλήξει στο εάν το υφιστάμενο θα διαδεχθεί νέο ΣΔΙΤ ή το έργο θα παραμείνει στη δική του κυριότητα και θα το λειτουργήσει μέσω κάποιας σύμβασης συντήρησης του συστήματος.

Οι ενημερώσεις έχουν ήδη ξεκινήσει με στόχο έως τον Μάρτιο του 2025 να έχει προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός.

Όσον αφορά στο σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου των συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, η ισχύουσα σύμβαση λήγει τον Μάιο του 2027. Ο Οργανισμός αναζητά τεχνικό σύμβουλο που θα εξετάσει το ενδεχόμενο το σύστημα να λειτουργήσει απευθείας από τον ΟΑΣΑ.

Στην κατεύθυνση αυτή θα εξεταστούν οι εναλλακτικές δυνατότητες υλοποίησης και χρηματοδότησης, καθώς και οι αναγκαίες υπηρεσίες υποστήριξης για τη διαμόρφωση των προδιαγραφών του νέου έργου.

Ως προς την τηλεματική ο ΟΑΣΑ θα πρέπει να συνυπολογιστεί το γεγονός ότι ο Οργανισμός έχει ανακοινώσει την πρόθεσή του να εγκαταστήσει 500 νέες τηλεματικές στάσεις, οι οποίες θα προστεθούν στις 1.000 που ήδη λειτουργούν.

Το έργο της νέας υποδομής τηλεματικής θα αφορά στην προμήθεια, εγκατάσταση, λειτουργία των νέων «έξυπνων» στάσεων, οι οποίες θα πρέπει να διασυνδεθούν πλήρως λειτουργικά με το υφιστάμενο σύστημα.

Παράλληλα εκτός της επέκτασης του συστήματος της τηλεματικής σε νέες θέσεις αστικής συγκοινωνίας προχωρά και η σταδιακή μετατροπή όλων των στάσεων (περίπου 8.000) του δικτύου σε «έξυπνες».

Το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνει την τοποθέτηση QR codes επιτρέποντας την διασύνδεση των smartphones ώστε να λαμβάνουν απευθείας την πληροφόρηση της εκάστοτε στάσης από την εφαρμογή OASA Telematics, για την άμεση ενημέρωση του επιβατικού κοινού.

Το σύστημα έχει εφαρμοστεί πιλοτικά από το 2023 σε περίπου 400 στάσεις καθώς και στις αφετηρίες και τα τέρματα των γραμμών Εξπρές Αεροδρομίου, αλλά στόχος είναι να επεκταθεί ώστε να καλυφθεί το σύνολο των στάσεων.

Επιπροσθέτως, ο ΟΑΣΑ θέλει να προχωρήσει και το κλείσιμο των πυλών του Προαστιακού Σιδηροδρόμου στο πρότυπο του κλειστού συστήματος των σταθμών του μετρό. Για το σκοπό αυτό είναι σε συζητήσεις με την Hellenic Train, η οποία υποστηρίζει επίσης το κλειστό σύστημα.

Έως σήμερα κλειστό είναι το σύστημα μόνο στο Αεροδρόμιο Αθηνών με το έργο να μην έχει προχωρήσει σε κανέναν άλλο σταθμό, καθώς αυτό απαιτεί από τον ΟΣΕ να εκπονήσει μελέτες πυρασφάλειας στο σύνολο των σταθμών.

Η Hellenic Train, από την πλευρά της εμφανίζεται έτοιμη να προσθέσει αναγνώστες QR στις υφιστάμενες πύλες, ώστε να «διαβάζονται» και τα δικά της εισιτήρια.

Εν τω μεταξύ, μικρή παράταση πήραν οι ανέπαφες πληρωμές στο σύνολο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας.

Τα εγκαίνια του tap ΄n pay, το οποίο ήδη εφαρμόζεται πιλοτικά στις γραμμές που εξυπηρετούν το Αεροδρόμιο, μετατέθηκαν για τις 15 Ιανουαρίου 2025 καθώς δεν κατέστη δυνατό το σύστημα να είναι έτοιμο για την εορταστική περίοδο, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί.

Συμπληρωματική σύμβαση με ΚΤΕΛ για εξυπηρέτηση της Δυτικής Αττικής

Στο μεταξύ στην υπογραφή μίας νέας σύμβασης – «γέφυρα», η οποία αποτελεί συμπληρωματική της υφιστάμενης με τα ΚΤΕΛ, προχωρά ο ΟΑΣΑ όπως προκύπτει από απόφαση που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» την περασμένη εβδομάδα προκειμένου να συνεχιστεί η εξυπηρέτηση της Δυτικής Αττικής από λεωφορεία μέχρι να φτάσει το σύνολο των οχημάτων που προβλέπει η μεγάλη οκταετής παραχώρηση 63 γραμμών σε ιδιώτες.

Για το σκοπό αυτό ο Οργανισμός προχώρησε στη δέσμευση ποσού 5,21 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ για το έτος 2025 με στόχο να εξασφαλιστεί η συνέχιση του παρεχόμενου έργου στη Δυτική Αττική. Η νέα σύμβαση θα καλύψει το διάστημα έως την Άνοιξη του 2025 οπότε και υπολογίζεται ότι θα έχουν φτάσει στην Αθήνα τα υπολειπόμενα 70 οχήματα της κοινοπραξίας Συγκοινωνίες ΑΕ που προορίζονται να καλύψουν τα δυτικά προάστια από τον προσεχή Απρίλιο.

Να σημειωθεί ότι η σύμβαση που αφορά την Ανατολική Αττική υλοποιείται ήδη από τον περασμένο Αύγουστο, οπότε εντάχθηκαν στα δρομολόγια τα πρώτα οχήματα.

Η κοινοπραξία είχε κλείσει αρχικά 130 μεγάλα λεωφορεία και 10 midi, από τα 211 συνολικά καινούρια οχήματα που ορίζεται ότι θα πρέπει να δρομολογήσει στις 63 γραμμές Ανατολικής και Δυτικής Αττικής που έχει αναλάβει.

Δόθηκε ωστόσο προτεραιότητα στις ανατολικές περιοχές, οι οποίες συγκέντρωναν τα προηγούμενα χρόνια τα περισσότερα παράπονα του επιβατικού κοινού για την κακή ποιότητα του συγκοινωνιακού έργου.

Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία Συγκοινωνίες ΑΕ ανέλαβε έναντι 435 εκατ. ευρώ για οκτώ χρόνια την εκτέλεση δρομολογίων σε:

· 25 γραμμές της Ανατολικής Αττικής εκτελώντας 1.188 δρομολόγια με 96 οχήματα, 30 εκ των οποίων αρθρωτά και 5 midi

· 38 γραμμές της Δυτικής Αττικής εκτελώντας 1.757 δρομολόγια από 115 οχήματα, 3 εκ των οποίων midi.

Υπογραμμίζεται πως ο ανάδοχος θα αποζημιώνεται με 2,33 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο πλέον ΦΠΑ, με πρόβλεψη και ρήτρας καυσίμου.

Σχετικά Άρθρα