Σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε η South China Morning Post, περίπου 15 εκατομμύρια καινούργια αυτοκίνητα που θα πωληθούν φέτος στην Κίνα θα διαθέτουν αυτόνομες δυνατότητες τουλάχιστον SAE Level 2. Αυτό περιλαμβάνει ακόμη και μοντέλα που κοστίζουν λιγότερο από 100.000 γιουάν (περίπου 14.000 δολάρια).
Η μη κυβερνητική οργάνωση China EV100, που αποτελείται από κορυφαίους εκπροσώπους των μεγαλύτερων κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, αναφέρει ότι δύο στα τρία νέα αυτοκίνητα στην κινεζική αγορά θα είναι εξοπλισμένα με δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης.
Αυτές περιλαμβάνουν τουλάχιστον τη δυνατότητα αυτόματης επιτάχυνσης, επιβράδυνσης και αλλαγής λωρίδας χωρίς την ανάγκη οδηγικής παρέμβασης.
Ενώ τέτοιου είδους προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS) ήταν στο παρελθόν προνόμιο ακριβότερων μοντέλων, η μαζική παραγωγή έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του κόστους. Έτσι, ακόμη και τα πιο οικονομικά οχήματα μπορούν πλέον να τα ενσωματώνουν.
Με απλά λόγια, τα αυτόνομα οχήματα SAE Level 2 προσφέρουν μερική αυτοματοποίηση. Μπορούν να ελέγχουν την ταχύτητα, να επιβραδύνουν και να κατευθύνουν το όχημα, αρκεί ο οδηγός να παραμένει σε ετοιμότητα, κρατώντας τα χέρια στο τιμόνι για κάθε ενδεχόμενο.
Το SAE Level 3, από την άλλη, επιτρέπει στον οδηγό να αφήνει τα χέρια από το τιμόνι και τα μάτια από τον δρόμο, ασχολούμενος π.χ. με το e-mail του μέσω του infotainment συστήματος. Ωστόσο, αυτή η τεχνολογία είναι επί του παρόντος διαθέσιμη μόνο σε συγκεκριμένα μοντέλα (π.χ. Mercedes-Benz και BMW) και υπό πολύ ειδικές συνθήκες οδήγησης σε κάποιες περιοχές παγκοσμίως.
Παρά τις δηλώσεις του Elon Musk, η Tesla παραμένει στο SAE Level 2, καθώς η νομοθεσία δεν επιτρέπει ακόμη τη χρήση πλήρως αυτόνομων συστημάτων σε δημόσιους δρόμους χωρίς εποπτεία.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ήδη εντοπίσει τις τεράστιες δυνατότητες της αυτόνομης οδήγησης. Σύμφωνα με τον αναλυτή της UBS, Xu Bin, οι κινεζικές εταιρείες θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν περίπου 1,8 τρισεκατομμύρια γιουάν σε ετήσιο κόστος εργασίας έως το 2030, καθώς χιλιάδες φορτηγά θα γίνουν πλήρως αυτόνομα.
Σε αντίθεση με τη Δύση, όπου οι οδηγοί παραμένουν επιφυλακτικοί απέναντι στην αυτόνομη οδήγηση, οι νέοι Κινέζοι καταναλωτές αναζητούν ενεργά τα τελευταία τεχνολογικά επιτεύγματα, με την αυτονομία να αποτελεί βασικό κριτήριο αγοράς.
Η μαζική μείωση του κόστους τεχνολογιών όπως κάμερες, Lidar, αισθητήρες και chipset έχει επιτρέψει στην Κίνα να υιοθετήσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία ευρέως (αν και το πώς κατάφερε κάτι τέτοιο παραμένει θέμα συζήτησης).
Η επικράτηση υψηλότερων επιπέδων αυτοματοποίησης στους δρόμους θα γίνει πραγματικά εφικτή μόνο όταν τα εξοπλισμένα με την απαραίτητη τεχνολογία οχήματα φτάσουν σε κρίσιμη μάζα.
Αν όλοι οι οδηγοί ενός αυτοκινητόδρομου χρησιμοποιούν κάποιο σύστημα αυτόνομης οδήγησης, οι πιθανότητες ατυχήματος μειώνονται σημαντικά.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν ακόμη μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα που δεν πιστεύουν ότι θα φτάσουμε ποτέ σε ένα σημείο όπου ο άνθρωπος δεν θα είναι απαραίτητος. Εκπρόσωπος της BYD δήλωσε στην έκθεση Shanghai Auto Show 2023 ότι κάτι τέτοιο είναι «βασικά αδύνατο».
Ωστόσο, με τα δύο στα τρία νέα αυτοκίνητα φέτος να πληρούν τις βασικές απαιτήσεις αυτόνομης οδήγησης, είναι θέμα χρόνου τμήματα της χώρας να επιτρέψουν υψηλότερα επίπεδα αυτονομίας στους δημόσιους δρόμους.
Μία επιλογή θα μπορούσε να είναι η δημιουργία γεω-οριοθετημένων περιοχών όπου τα συστήματα SAE Level 3 θα είναι υποχρεωτικά.
Εναλλακτικά, η χώρα θα μπορούσε να θεσπίσει νόμους που θα απαιτούν από όλα τα νέα οχήματα να προσαρμόζονται αυτόματα στα όρια ταχύτητας, να διατηρούν λωρίδες και να φρενάρουν αυτόνομα, δημιουργώντας έτσι ένα πιο ασφαλές και προβλέψιμο περιβάλλον για την ανάπτυξη της αυτόνομης οδήγησης.
Πιστεύεται ότι το Full Self-Driving System της Tesla, το οποίο θεωρείται ένα από τα πιο εξελιγμένα στον κόσμο, θα ξεκινήσει δοκιμές στην Κίνα εντός του έτους.
Με ένα πιο ευνοϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο, οι προβλέψεις του Elon Musk για ένα πλήρως αυτόνομο μέλλον ίσως να γίνουν πραγματικότητα — αλλά 7.000 μίλια μακριά από το μέρος όπου αρχικά σχεδιάστηκαν.
Για να κατανοήσουμε καλύτερα τις τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης, είναι χρήσιμο να εξετάσουμε τους έξι επίσημους βαθμούς αυτονομίας οδήγησης που καθορίζονται από τον Οργανισμό SAE (Society of Automotive Engineers).
Οι βαθμίδες αυτονομίας διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες:
Η μετάβαση προς την πλήρη αυτονομία οδήγησης γίνεται σταδιακά, με κάθε επίπεδο να φέρνει βελτιώσεις που καθιστούν την εμπειρία οδήγησης πιο ασφαλή και προηγμένη.
1. Επίπεδο 0 – Χωρίς Αυτονομία (No Driving Automation)
Σε αυτό το επίπεδο, ο οδηγός αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου κάθε πτυχή του χειρισμού του οχήματος, όπως η διεύθυνση, η επιτάχυνση και η πέδηση. Πρόκειται για τα παραδοσιακά αυτοκίνητα που όλοι γνωρίζουμε.
2. Επίπεδο 1 – Βοήθεια Οδήγησης (Driver Assistance)
Το όχημα αναλαμβάνει είτε τον έλεγχο της πλευρικής (διεύθυνση) είτε της διαμήκους κίνησης (επιτάχυνση/φρενάρισμα), αλλά ποτέ και τα δύο ταυτόχρονα. Ο οδηγός παραμένει υπεύθυνος για όλες τις υπόλοιπες λειτουργίες.
3. Επίπεδο 2 – Μερική Αυτονομία Οδήγησης (Partial Driving Automation)
Το όχημα μπορεί να ελέγχει τόσο τη διεύθυνση όσο και την επιτάχυνση/φρενάρισμα ταυτόχρονα, ωστόσο ο οδηγός πρέπει να παρακολουθεί συνεχώς το περιβάλλον και να είναι έτοιμος να αντιδράσει ανά πάσα στιγμή.
4. Επίπεδο 3 – Συνθήκη Αυτονομίας (Conditional Driving Automation)
Το όχημα μπορεί να αναλάβει πλήρως την οδήγηση υπό συγκεκριμένες συνθήκες, χωρίς την ανάγκη συνεχιζόμενης παρακολούθησης από τον οδηγό. Ωστόσο, ο οδηγός πρέπει να είναι σε ετοιμότητα για να παρέμβει όταν του ζητηθεί.
5. Επίπεδο 4 – Υψηλή Αυτονομία Οδήγησης (High Driving Automation)
Το σύστημα του οχήματος μπορεί να εκτελεί όλες τις λειτουργίες της οδήγησης χωρίς καμία παρέμβαση από τον χρήστη, αρκεί να βρίσκεται σε προκαθορισμένες συνθήκες (π.χ. εντός γεωφραγμένων περιοχών).
6. Επίπεδο 5 – Πλήρης Αυτονομία (Full Driving Automation)
Το όχημα είναι σε θέση να εκτελεί όλες τις λειτουργίες οδήγησης σε κάθε πιθανή συνθήκη, χωρίς καμία συμμετοχή από τον οδηγό. Αυτό το επίπεδο είναι το απόλυτο στάδιο της αυτονομίας και μοιάζει με τεχνολογία που μέχρι πρόσφατα συναντούσαμε μόνο σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας.