Το Λουξεμβούργο είναι διάσημο ως η μόνη χώρα στον κόσμο που προσφέρει δωρεάν δημόσια μέσα μεταφοράς – και τώρα πρόκειται να επεκτείνει την εμβέλειά τους.
Από το 2020, όλα τα λεωφορεία, τα τρένα και τα τραμ είναι δωρεάν στη μικρή, αυτή, χώρα και ένα νέο πιλοτικό πρόγραμμα θα προσφέρει στους μετακινούμενους που ζουν σε γαλλικούς δήμους που συνορεύουν με το Λουξεμβούργο τα ίδια οφέλη.
Η υπηρεσία, η οποία θα λειτουργεί κατά τις ώρες αιχμής το πρωί και το βράδυ, θα επεκταθεί σε χιλιάδες επιβάτες που ζουν στη Γαλλία και εργάζονται στο Μεγάλο Δουκάτο.
Για την ώρα, οι μετακινούμενοι μπορούν να επωφεληθούν από τις δωρεάν μεταφορές του Λουξεμβούργου μόνο όταν φτάσουν στα σύνορα, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει πληρώνουν για να επιστρέψουν στα σπίτια τους στη Γαλλία.
Έξι γαλλικές κοινότητες που βρίσκονται κοντά στα σύνορα του Λουξεμβούργου έχουν βρει μια λύση.
Συνεργάζονται για να προσφέρουν δωρεάν μεταφορά για τους εργαζόμενους που ταξιδεύουν στο Λουξεμβούργο.
Το πιλοτικό πρόγραμμα θα διαρκέσει αρχικά έξι μήνες – και δεν είναι μόνο θετικό για τους ίδιους τους μετακινούμενους.
Επίσης, πρόκειται να μειώσει την κυκλοφορία στους δρόμους που συνδέουν τις δύο χώρες, πράγμα που σημαίνει ότι θα προσφέρει και περιβαλλοντικά οφέλη.
«Η οδική κυκλοφορία έχει δεκαπλασιαστεί ενώ το οδικό δίκτυο δεν έχει εκσυγχρονιστεί», δήλωσε στην ηλεκτρονική εφημερίδα Luxtimes ο κ. Roland Balcerzak, δήμαρχος της γαλλικής περιφέρειας Hettange-Grande – ένας από τους δήμους που εμπλέκονται στο σχέδιο.
Πώς προέκυψε το σχέδιο και πώς θα λειτουργήσει
Το έργο είναι το αποτέλεσμα της συλλογικής προσπάθειας έξι δήμων που ανήκουν στην κοινότητα Communauté de Communes de Cattenom et Environs.
Εκτίμησαν ότι το κόστος του προγράμματος θα ανέλθει περίπου στις 730.000 ευρώ.
Το δωρεάν λεωφορείο από τη γαλλική πλευρά θα επιβιβάζει τους επιβάτες από τις έξι περιοχές και θα τους αφήνει στο Mondorff, ακριβώς στα σύνορα.
Οι επιβάτες θα πρέπει στη συνέχεια να περάσουν τα σύνορα με τα πόδια, φτάνοντας στο Mondorf-les-Bains, στο Λουξεμβούργο.
Από εκεί, μπορούν να χρησιμοποιήσουν το δωρεάν δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών του Μεγάλου Δουκάτου στον τελικό προορισμό τους.
Περισσότεροι από 120.000 Γάλλοι εργαζόμενοι πραγματοποιούν τις καθημερινές μετακινήσεις προς το Λουξεμβούργο – αλλά εδώ και καιρό υπάρχουν επικρίσεις ότι οι συγκοινωνιακές συνδέσεις μεταξύ των δύο χωρών δεν είναι τόσο εξελιγμένες όσο θα έπρεπε.
Το πρόγραμμα είναι το πρώτο σε μια σειρά αλλαγών που έχουν τεθεί για τη βελτίωση των μετακινήσεων.
Πέρυσι, τόσο η γαλλική όσο και η κυβέρνηση του Λουξεμβούργου συμφώνησαν να αυξήσουν τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες, οι οποίες θα εκτελούνται κάθε 10 λεπτά, μεταξύ της πόλης Μετς στη Γαλλία και της πόλης του Λουξεμβούργου, έως το 2030.
Υπάρχουν επίσης σχέδια να επεκταθεί η υπηρεσία τραμ της πόλης του Λουξεμβούργου έως τα γαλλικά σύνορα.
Ενώ το Λουξεμβούργο ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που ξεκίνησε τη δωρεάν διάθεση εισιτηρίων τόσο για τους επιβάτες όσο και για τους ξένους τουρίστες, δεν είχε καταφέρει να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να απομακρυνθούν από τα αυτοκίνητα.
Περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι μετακινούνται μέσα και έξω από το Λουξεμβούργο, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να αγοράσουν εισιτήριο για μια γειτονική χώρα – αλλά το γαλλικό εγχείρημα πιθανότατα θα δώσει μία λύση στο πρόβλημα μελλοντικά.