Στα γεγονότα που διαδραματίζονται το τελευταίο διάστημα στους δρόμους της Αττικής αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας, αναφέρθηκε σε τηλεοπτική συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα (7/11) ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, αφού πρώτα συνεχάρη τον Donald Trump για την εκλογή του, μιλώντας και για τις σχέσης Ελλάδας-ΗΠΑ.
Συγκεκριμένα, ο κ. Σταϊκούρας υποστήριξε πως τα δημόσια έργα και οι μεταφορές απαιτούν μακροχρόνιο σχεδιασμό και στοχευμένες παρεμβάσεις για να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό επισημαίνοντας ότι, παρά την επιθυμία της κυβέρνησης για περαιτέρω ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, η προσήλωση στην οικονομική σταθερότητα παραμένει προτεραιότητα. «Προφανώς δεν αρκεί», ανέφερε χαρακτηριστικά, «αλλά πάντα έχουμε και πρέπει να έχουμε ένα κριτήριο: ποιες είναι οι δυνατότητές μας;». Ο ίδιος εξήγησε ότι, αν και στόχος της κυβέρνησης είναι η οικονομική ενίσχυση των πολιτών, το δημοσιονομικό πλαίσιο αποτελεί βασικό παράγοντα που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη «για να μην κυλήσουμε ξανά σε πολιτικές που θέλουμε όλοι να ξεχάσουμε».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρας, ξεκαθάρισε ότι η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αττική δεν είναι ζήτημα που μπορεί να λυθεί αποκλειστικά με ένα δημόσιο έργο. Όπως τόνισε, «μακάρι ένα δημόσιο έργο να έλυνε ξαφνικά το κυκλοφοριακό», αλλά το πρόβλημα είναι πολύπλευρο και δεν αφορά μόνο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το Υπουργείο, ωστόσο, είναι υπεύθυνο για την κατασκευή δημοσίων έργων και για την προώθηση των μεταφορών, ώστε να ενθαρρύνει τους πολίτες να επιλέγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς αντί του ιδιωτικού τους αυτοκινήτου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η κυβέρνηση για τη μείωση της κίνησης σε κομβικούς δρόμους, όπως ο Κηφισός. Ένα από τα σημαντικά σχέδια είναι η δημιουργία κέντρου εφοδιαστικής αλυσίδας στην περιοχή της Φυλής, το οποίο θα μεταφέρει τις περίπου 20.000 κινήσεις μικρών επιχειρήσεων μακριά από τον άξονα του Κηφισού. Με αυτόν τον τρόπο, στόχος είναι να αποσυμφορηθεί η κίνηση, αν και, όπως σημείωσε, «δεν είναι δυνατή η άμεση προσθήκη επιπλέον λωρίδων ούτε στον Κηφισό ούτε στην Αττική Οδό».
Ο Υπουργός μίλησε επίσης για τα μελλοντικά έργα που εξετάζονται, τα οποία περιλαμβάνουν γέφυρες στην περιοχή του Σκαραμαγκά, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, υπογειοποιήσεις στον Πειραιά για ευκολότερη πρόσβαση στο λιμάνι και την επέκταση της Αττικής Οδού. Όλες αυτές οι προτάσεις αποτελούν στοχευμένες παρεμβάσεις, αλλά απαιτούν σημαντική χρηματοδότηση και προσεκτικό σχεδιασμό για να υλοποιηθούν.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρας, ανακοίνωσε την κυκλοφορία 270 νέων λεωφορείων στους δρόμους της Αττικής, ξεκινώντας από τα 140 ηλεκτρικά, και τόνισε ότι κάθε εβδομάδα προστίθενται κι άλλα. Ενδεικτικά, ανέφερε ότι την επόμενη εβδομάδα φτάνουν τα πρώτα 20 από τα 100 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου μήκους 18 μέτρων, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς αναμένονται επιπλέον 100 οχήματα μέσω leasing, με συνολικό στόχο τα 400 μέχρι το τέλος του έτους και τα 950 έως το καλοκαίρι του 2025.
Ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε, επίσης, ότι το 39% του στόλου δεν είναι προσβάσιμο για ΑμεΑ, γι’ αυτό τα παλαιότερα οχήματα θα αποσυρθούν. Προστίθεται ακόμα ένας διαγωνισμός για 700 νέα λεωφορεία, εκ των οποίων τα 200 θα είναι τρόλεϊ και 50 με καύσιμο υδρογόνου, για να εναρμονιστούν με τις νέες ευρωπαϊκές πρακτικές. Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη εξεύρεσης οδηγών, επισημαίνοντας ότι αποτελεί ακόμη μια δύσκολη άσκηση για το υπουργείο.
Μέχρι το τέλος της χρονιάς, το 50% του στόλου των λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη θα έχει ανανεωθεί, σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Όπως ανέφερε, «πολλές φορές εκπαιδεύεις έναν οδηγό, στη συνέχεια μετακινείται και αποχωρεί, γιατί έχει έναν καλύτερο μισθό από τον ιδιωτικό τομέα», γεγονός που καθιστά τη διαδικασία πρόσληψης και διατήρησης οδηγών δύσκολη.
Ο κ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε ότι «θα είμαστε έτοιμοι 30/11» για να παραδώσουν στους πολίτες 13 νέους σταθμούς και 15 συρμούς, μετά από 18 χρόνια καθυστερήσεων. Σχετικά με την ασφάλεια του Μετρό, επισήμανε ότι από το 2021 «έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές και στα συστήματα και στους συρμούς», με στόχο την πιστοποίηση της ασφάλειας από ανεξάρτητο αξιολογητή.
Αναφορικά με την τιμολογιακή πολιτική, τόνισε ότι «δεν είναι το ενιαίο εισιτήριο όπως στην Αθήνα», αλλά ότι η πόλη θα εφαρμόσει ένα σύστημα «60 λεπτά για το μετρό και 60 λεπτά για τα λεωφορεία», που θα ισχύσει για έξι μήνες. Στη συνέχεια, θα αξιολογηθεί η χρήση των μέσων από τους πολίτες, για να εξεταστεί αν απαιτείται ενιαίο εισιτήριο.