“Επιθετική” πολιτική επέκτασης ακολουθεί η κινεζική BYD, στην κούρσα με την Tesla για την κυριαρχία στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρά τα εμπόδια στην αγορά των ΗΠΑ.
Δεδομένης της πολιτικής αβεβαιότητας σχετικά με τις κινεζικές εξαγωγές EV σε μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη, η BYD επιδιώκει να ενισχύσει τις πωλήσεις στο εξωτερικό μεταφέροντας την παραγωγή σε περιοχές που θεωρούνται πιο φιλικές. Ήδη, υπό κατασκευή εργοστάσια στην Ταϊλάνδη, τη Βραζιλία, την Ινδονησία, την Ουγγαρία και το Ουζμπεκιστάν.
«Στοχεύουν χώρες χωρίς πολύ ισχυρές εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπου το πιθανότερο είναι να αντιμετωπίσουν λιγότερες πολιτικές πιέσεις », δήλωσε ο ερευνητής της CLSA, κ. Xiao Feng, σημειώνοντας ότι οι πρόσφατες εξελίξεις στις ΗΠΑ ανέδειξαν την ανάγκη για μια τέτοια προσέγγιση.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν τον περασμένο μήνα ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε έρευνα για να διαπιστώσει κατά πόσο τα κινεζικής κατασκευής αυτοκίνητα, ενέχουν κινδύνους για την εθνική ασφάλεια.
Οι ΗΠΑ προσπάθησαν να υποστηρίξουν την υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο εσωτερικό, αλλά η διείσδυση των πωλήσεων είναι πολύ χαμηλότερη από αυτή της Κίνας.
Η BYD κινείται γρήγορα, ξεκινώντας από την Ταϊλάνδη, όπου η εταιρεία αναμένει ότι το πρώτο της εργοστάσιο εκτός Κίνας θα λειτουργήσει μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Η αυτοκινητοβιομηχανία ξεπέρασε την Toyota για να κατακτήσει την πρώτη θέση σε πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ταϊλάνδη τον Ιανουάριο.
Μόλις λειτουργήσει, το εργοστάσιο της Ταϊλάνδης πιθανότατα θα εξυπηρετεί και την υπόλοιπη Νοτιοανατολική Ασία. Η EY προβλέπει ότι η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην περιοχή θα αυξηθεί στα 80 δισ. δολ.ετησίως την επόμενη δεκαετία.
Η BYD έχει καθιερωθεί στη Νοτιοανατολική Ασία ως η κορυφαία σε πωλήσεις μάρκα EV, κατακτώντας πάνω από το ένα τρίτο της αγοράς, πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Counterpoint Research.
Κούρσα ανταγωνισμού με την Tesla
Ενδεικτικό είναι ότι η εταιρία πούλησε 70.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Νοτιοανατολική Ασία πέρυσι με μερίδιο αγοράς 35%, ξεπερνώντας ανταγωνιστές όπως οι Vinfast και Tesla.
Η Νοτιοανατολική Ασία θα παραμείνει πιθανότατα η ισχυρότερη αγορά της BYD στο εξωτερικό βραχυπρόθεσμα, καθώς η εταιρεία επιδιώκει να διπλασιάσει τις εξαγωγές σε 500.000 το 2024, σύμφωνα με τον αναλυτή αυτοκινήτων της Canalys, κ. Alvin Liu.
«Η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων της Νοτιοανατολικής Ασίας είναι ακόμα στα πρώτα της στάδια και οι συνήθειες των καταναλωτών πρέπει να καλλιεργηθούν», δήλωσε ο Liu. Η «οικονομική αποδοτικότητα» είναι ιδιαίτερα σημαντική, πρόσθεσε, με τα μοντέλα Atto 3 και Dolphin της BYD να πωλούνται στην περιοχή σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές.
Γιατί η Κίνα κερδίζει τις ΗΠΑ στα ηλεκτρικά οχήματα
Η εταιρεία επενδύει επίσης 1,3 δισ. δολ. για την κατασκευή εργοστασίου ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ινδονησία το 2024, ανέφεραν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης τον Ιανουάριο. Φέτος, σύμφωνα με πληροφορίες, η BYD σχεδιάζει επίσης να αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των καταστημάτων της στη Σιγκαπούρη και τις Φιλιππίνες.
Σε αντίθεση με το μοντέλο άμεσης αντιπροσωπείας της Tesla, η BYD συχνά βασίζεται σε τοπικούς διανομείς και συνεργάτες για πωλήσεις σε χώρες εκτός Κίνας. Για παράδειγμα, στα τέλη του 2022, η BYD υπέγραψε συμφωνία διανομής με τη Sime Darby Motors στη Μαλαισία.
Σχέδιο για την Αμερική
Ενώ ο έλεγχος των ΗΠΑ για την κυριαρχία των ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας αυξάνεται, η BYD επεκτείνεται στη Βραζιλία και έχει το βλέμμα της στο Μεξικό.
Στέλεχη της εταιρίας ανέφεραν ότι η BYD εξετάζει σχέδια για την κατασκευή εργοστασίου στο Μεξικό, το οποίο αναλυτές εκτιμούν ότι θα χρησιμοποιήσει ως “Δούρειο ‘Ιππο” για την έισοδο της στην αμερικανική αγορά.
Τον Φεβρουάριο, η Alliance for American Manufacturing δημοσίευσε μια έκθεση προειδοποιώντας ότι οι κινεζικές εισαγωγές χαμηλού κόστους θα μπορούσαν να αποτελέσουν “ταφόπλακα” για τις αμερικανικές κατασκευάστριες και κάλεσε την Ουάσιγκτον να μπλοκάρει έγκαιρα τις εισαγωγές από το Μεξικό.
Η Κίνα, ωστόσο, παραμένει μακράν η μεγαλύτερη αγορά της BYD. Από τα πάνω από 3 εκατομμύρια νέα επιβατικά οχήματα που παρήγαγε η εταιρεία πέρυσι, λίγο περισσότερα από 242.000 κατευθύνθηκαν στο εξωτερικό.
Ευρώπη και άλλες αγορές
«Η BYD πρέπει να αναζητήσει περισσότερες ευκαιρίες στο εξωτερικό σε άλλες περιοχές όπου η διείσδυση των EV θα επιταχυνθεί με την ανάπτυξη υποδομών για τη μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξή της, χωρίς να χάσει μερίδιο έναντι των αμερικανικών και ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών», δήλωσε η κ. Liz Lee, αναπληρώτρια διευθύντρια στην Counterpoint Research.
Η εταιρία ανακοίνωσε στα τέλη του περασμένου έτους ότι θα ανοίξει εργοστάσιο στην Ουγγαρία, με την παραγωγή να εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει τα επόμενα τρία χρόνια.
Η είδηση ήρθε μερικούς μήνες αφότου η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε έρευνα για τον ρόλο των επιδοτήσεων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Η BYD πουλάει επίσης αυτοκίνητα στην Αυστραλία, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, και τον Ιανουάριο ανακοίνωσε την έναρξη της παραγωγής στις εγκαταστάσεις της στο Ουζμπεκιστάν.