MENU

Μπλοκάρει τον εκσυγχρονισμό των μέσων σταθερής τροχιάς η έλλειψη χρηματοδότησης

Αντίθετα, οι οδικές αστικές συγκοινωνίες αναβαθμίζονται με τη σταδιακή ανανέωση του στόλου λεωφορείων και την πύκνωση των δρομολογίων

Στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στο Ρέντη επέλεξε να πραγματοποιήσει την τελευταία επίσκεψη του 2024 η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών υπερτονίζοντας με την κίνηση αυτή ότι η καθημερινότητα του πολίτη και η εξυπηρέτησή του από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα της.

Και μπορεί τα νεότερα να είναι θετικά για τον στόλο των λεωφορείων, ωστόσο δε συμβαίνει το ίδιο με τα μέσα σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας, για την ανανέωση των οποίων δεν έχουν βρεθεί ακόμα χρηματοδοτικοί πόροι, την ώρα μάλιστα που αυξάνεται η συχνότητα βλαβών και αστοχιών, όπως συνέβη και πριν μερικές ημέρες όταν βαγόνι του ηλεκτρικού άρχισε να βγάζει καπνούς.

Η πρώτη αλλαγή που αναμένεται για τα ΜΜΜ της Αθήνας το 2025 είναι η εφαρμογή του συστήματος Tap n’ pay που δίνει τη δυνατότητα αγοράς εισιτηρίου με τη χρήση τραπεζικών καρτών και εντός των οχημάτων, η οποία εφαρμόζεται ήδη πιλοτικά στις λεωφορειακές γραμμές που εξυπηρετούν το Αεροδρόμιο.

Σε ό,τι αφορά τα οδικά μέσα της πρωτεύουσας και το σχεδιασμό της χρονιάς που μόλις μπήκε, ο στόχος του υπουργείου είναι έως το καλοκαίρι να κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης 950 καινούρια λεωφορεία.

Σήμερα στο αμαξοστάσιο του Ρέντη βρίσκονται ήδη 100 καινούρια, ηλεκτρικά λεωφορεία, μήκους 9 μέτρων, τα οποία, το επόμενο διάστημα, θα ενταχθούν στον συγκοινωνιακό χάρτη της Αθήνας, ενώ κατέφθασαν και τα πρώτα 27 αρθρωτά λεωφορεία φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, αθροιστικά, μαζί με τα 278 νέα οχήματα που ήδη κυκλοφόρησαν στους δρόμους της Αττικής, οι αστικές συγκοινωνίες διαθέτουν πλέον περισσότερα από 400 νέα λεωφορεία και στόχος είναι τα 950 νέα λεωφορεία στην Αττική το καλοκαίρι του 2025.

Το επιβατικό κοινό της Αθήνας, πάντως, θα πρέπει να γνωρίζει ότι τα οχήματα αυτά δε θα προστεθούν στον υφιστάμενο στόλο αυξάνοντας τον αριθμό των λεωφορείων, αλλά θα ενταχθούν σε αυτόν αντικαθιστώντας τα παλαιότερα οχήματα, τα οποία θα έπρεπε ήδη να είχαν αποσυρθεί χρόνια πριν.

Κι αυτό είναι κάτι, το οποίο η ηγεσία του υπουργείου είχε εξαρχής ξεκαθαρίσει.

Στα τέλη του πρώτου τριμήνου της χρονιάς λήγει και η παράταση της σύμβασης leasing η οποία χρονολογείται από τα χρόνια της πανδημίας και αφορά 300 μεταχειρισμένα λεωφορεία.

Για ορισμένα από αυτά, τα οποία θα κριθούν κατάλληλα, η διοίκηση της ΟΣΥ αναμένεται να κάνει χρήση του δικαιώματος αγοράς έναντι αντιτίμου 12.000 – 15.000 ευρώ ανά όχημα, δεδομένου ότι η απουσία τους θα δημιουργούσε κενό στην εξυπηρέτηση γραμμών στις οποίες έχουν δρομολογηθεί.

Ενίσχυση συγκοινωνιακού έργου από ιδιώτες

Παράλληλα θα δρομολογηθούν και 300 λεωφορεία φυσικού αερίου, τα οποία υπολείπονται από τον διαγωνισμό του 2021, ενώ έως τον Απρίλιο εκτιμάται ότι θα έχουν φτάσει και τα τελευταία 70 από τα συνολικά 211 λεωφορεία της «δίδυμης» σύμβασης εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου από ιδιώτες σε 63 περιφερειακές γραμμές της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής.

Ο ΟΑΣΑ μάλιστα ήδη προετοιμάζει και ένα νέο διαγωνισμό που θα αυξήσει την παρουσία ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.

Ο διαγωνισμός δε θα αφορά παροχή πρόσθετου συγκοινωνιακού έργου, αλλά πύκνωση δρομολογίων σε γραμμές που έχουν ήδη παραχωρηθεί και ανάληψη γραμμών που θα δημιουργηθούν σε περιοχές που έως σήμερα δεν εξυπηρετούνται από τον ΟΑΣΑ, αλλά από τα ΚΤΕΛ.

Να σημειωθεί ότι σε εκκρεμότητα βρίσκεται και ο δεύτερος διαγωνισμός για την προμήθεια άλλων 700 λεωφορείων που θα ενταχθούν στο στόλο των οχημάτων τόσο της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης, ο οποίος εκτός απροόπτου θα προκηρυχθεί εντός του 2025.

Δυσκολότερο να κερδηθεί – για όσο διάστημα τουλάχιστον δεν εξασφαλίζονται οι απαραίτητοι πόροι – είναι το στοίχημα με τα μέσα σταθερής τροχιάς.

Ήδη εξετάζεται η δυνατότητα ανακαίνισης των συρμών στις Γραμμές 2 και 3, στις οποίες κυκλοφορούν 20 παλαιότεροι συρμοί πρώτης γενιάς από τους συνολικά 52, ηλικίας 25 ετών, οι οποίοι δε διαθέτουν κλιματισμό εκ κατασκευής.

Η ΣΤΑΣΥ εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο αντικατάστασης των συρμών έχοντας ξεκινήσει ήδη σχετική μελέτη, αλλά η τελική απόφαση θα ληφθεί σε συνάρτηση με τη διαθέσιμη χρηματοδότηση.

Ως προς τη γραμμή 1 του Μετρό, δηλαδή τον παλιό ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, βρίσκεται σε εξέλιξη η ανακαίνιση 14 συρμών, με την άφιξη του πρότυπου βαγονιού, πάντως, να παίρνει έως σήμερα διαρκείς αναβολές.

Σε κάθε περίπτωση το σύνολο των 14 ανακατασκευασμένων συρμών δε θα πρέπει να αναμένεται πριν το 2026.

Ταυτόχρονα λύσεις αναζητούνται και για τα προβλήματα σε ανελκυστήρες και κυλιόμενες σκάλες σε σταθμούς, τα οποία αυξάνονται δεδομένου ότι το μέσο κλείνει τη φετινή χρονιά τα πρώτα 25 χρόνια της λειτουργίας του.

Σχετικά Άρθρα