MENU

Απόβαση των εταιριών τεχνολογίας στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Πώς διαμορφώνεται το τοπίο του ανταγωνισμού

Προβληματισμό έχει προκαλέσει στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου η απόβαση εταιριών τεχνολογίας με φιλόδοξα σχέδια να διεκδικήσουν μερίδιο της πίτας.

Η Apple ξόδεψε 10 δισ. δολ. για την παραγωγή ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η κινεζική Xiaomi θα λανσάρει το SU7 sedan της στα τέλη του μήνα, ενώ η ανταγωνίστριά της Huawei έχει επίσης βλέψεις στον τομέα του αυτοκινήτου.

Πριν από τρία χρόνια, ο κινεζικός τεχνολογικός γίγαντας Xiaomi ανακοίνωσε ότι μπαίνει στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων (EV), ακολουθώντας τα βήματα της αμερικανικής ανταγωνίστριας Apple, η οποία μετά από μία δεκαετία ερευνών ανέπτυξε το δικό της EV.

Και ενώ η Apple έχει εγκαταλείψει τα σχέδιά της, η Xiaomi απέχει μόλις λίγες μέρες από την κυκλοφορία του μοντέλου SU7, ενός τετράθυρου σεντάν που παράγεται από την κρατική αυτοκινητοβιομηχανία BAIC σε εργοστάσιο στο Πεκίνο.

Η Xiaomi δεν είναι μόνη. Η ανταγωνιστική κινεζική εταιρεία κατασκευής smartphone Huawei αναπτύσσει επίσης τεχνολογίες για την αυτοκινητοβιομηχανία, από έξυπνα συστήματα οδήγησης μέχρι συστήματα πιλοτηρίου και πλατφόρμες επικοινωνίας. Η μάρκα οχημάτων Stelato της Huawei συνεργάζεται, επίσης, με την BAIC.

Το Speed Ultra 7 (SU7) της Xiaomi, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε 29 πόλεις της Κίνας από τις 28 Μαρτίου, έχει αυτονομία έως και 800 χιλιόμετρα (500 μίλια) και είναι εξοπλισμένο με λογισμικό Xiaomi και ηλεκτρονικά χαρακτηριστικά.

Διαθέτει επίσης τεχνολογία ικανή να προσφέρει μεγαλύτερες ταχύτητες επιτάχυνσης από τα EV της Tesla και της Porsche. Μπορεί να φτάσει από το μηδέν στα 100 χιλιόμετρα την ώρα (62 μίλια την ώρα) σε 2,8 δευτερόλεπτα.

Η εταιρεία αναφέρει ότι το ενδιαφέρον είναι μεγάλο. Η τιμή του οποίου κυμαίνεται μεταξύ 35.200 δολ (32.200 ευρώ) και 55.000 δολ.

Πόσο εφικτές είναι όμως οι φιλοδοξίες της Xiaomi και της Huawei, δεδομένου του ήδη υπερανταγωνιστικού τοπίου του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας.

«Φαίνεται ότι γινόμαστε μάρτυρες του μεγαλύτερου μετασχηματισμού στη βιομηχανία αυτοκίνητων», δήλωσε τον Ιανουάριο ο Γερμανός αναλυτής αυτοκινήτων κ. Ferdinand Dudenhöffer.

Θα μπορούσαν οι εταιρείες τεχνολογίας να επικρατήσουν

Η Xiaomi και η Huawei σίγουρα θα επωφεληθούν από το γεγονός ότι η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο από άποψη ζήτησης και προσφοράς. Πέρυσι, η συνολική παραγωγή στην Κίνα έφτασε τα 30 εκατομμύρια οχήματα, συμπεριλαμβανομένων 9 εκατομμυρίων EV.

Οι δυνατότητες της Κίνας είναι τεράστιες καθώς αυτή τη στιγμή υπάρχει λιγότερο από ένα αυτοκίνητο για κάθε πέντε άτομα, έναντι 800 οχημάτων ανά 1.000 κατοίκους στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Πόλεμος τιμών καθώς ο ανταγωνισμός εντείνεται

Ωστόσο, παρά τις παραδόσεις ρεκόρ οχημάτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας εμπλέκονται επί του παρόντος σε έναν τεράστιο πόλεμο τιμών που απειλεί την κερδοφορία τους.

Η Tesla ήταν η πρώτη που προχώρησε σε μείωση των τιμών αξίας χιλιάδων δολαρίων, καθώς η εταιρεία του Έλον Μασκ έπεσε στη δεύτερη θέση έναντι του κινέζου ανταγωνιστή της BYD το τελευταίο τρίμηνο του 2023, όσον αφορά τον αριθμό των EV που πωλήθηκαν.

Οι αντίπαλοι της Tesla αντέδρασαν άμεσα, έτσι οι τιμές των οχημάτων μειώθηκαν περισσότερο από 8% πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της Shanghai Automotive Industry Corp.

Σημειώνεται, επιπλέον, ότι οι επιδοτήσεις της κινεζικής κυβέρνησης για την ενθάρρυνση της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα, αξίας σχεδόν 1.800 δολ ανά αυτοκίνητο, εξαντλήθηκαν στο τέλος του 2022.

Ευρώπη και Βόρεια Αμερική σε μειονεκτική θέση

Ενώ οι τεχνολογικοί γίγαντες όπως η Xiaomi και η Ηuawei μπορεί να έχουν ένα πλεονέκτημα έδρας, η μάχη στον αγώνα για την παγκόσμια υπεροχή των EV, παραμένει δύσκολη.

Η Xiaomi είναι η τρίτη πιο δημοφιλής μάρκα smartphone στην Ευρώπη, αλλά βρίσκεται μόλις στην πέμπτη θέση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η φήμη της Huawei πληγώθηκε σοβαρά από τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν από την Ουάσιγκτον υπό την κυβέρνηση Τραμπ.

«Με μηδενικό κεφάλαιο στην Ευρώπη ή τη Βόρεια Αμερική, θα είναι δύσκολο να διεισδύσουν σε αυτές τις αγορές», δήλωσε στη DW ο αναλυτής Matthias Schmidt. «Ειδικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση που είναι πιθανό να αυξήσει τους εισαγωγικούς δασμούς αυτό το καλοκαίρι και τις ΗΠΑ με δασμούς εισαγωγής σχεδόν 30% σε ισχύ για τους Κινέζους κατασκευαστές».

Οι Βρυξέλλες ανησυχούν ότι οι φθηνές κινεζικές εισαγωγές EV θα μπορούσαν να εμποδίσουν την ανάπτυξη των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών που έχουν επενδύσει πολλά στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Για την ώρα, πάντως, αντιμετωπίζουν βραδύτερη αύξηση στις πωλήσεις EV, κυρίως λόγω της κρίσης κόστους ζωής.

ΕΕ και ΗΠΑ εξετάζουν νέους περιορισμούς στα κινεζικά EV

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ευρωπαϊκός βραχίονας του μπλοκ εξετάζει εάν οι κινεζικές επιδοτήσεις στα EV ισοδυναμούν με αθέμιτο ανταγωνισμό και εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής υψηλότερων εισαγωγικών δασμών.

Παρόμοιοι δασμοί που επιβλήθηκαν από την κυβέρνηση Τραμπ προς το παρόν κρατούν τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα εκτός της αμερικανικής αγοράς. Ωστόσο, η BYD έχει ήδη αρχίσει να εξάγει EV στο γειτονικό Μεξικό και αναζητά πιθανές τοποθεσίες για μια μεξικανική γραμμή παραγωγής.

Οι ειδικοί προβλέπουν, ωστόσο, ότι η BYD θα αντικαταστήσει την Toyota ως τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής αυτοκινήτων στον κόσμο μέσα σε μια δεκαετία. Η πρόκληση για τους Κινέζους κατασκευαστές smartphone θα είναι να συνεργαστούν με εταιρείες όπως η BYD ι για να διασφαλίσουν ότι η τεχνολογία τους θα φτάσει σε όσο το δυνατόν περισσότερους οδηγούς.

Σχετικά Άρθρα