MENU

Από το παράδοξο, στη λύση: Μπορεί το Μετρό Θεσσαλονίκης να δώσει «ανάσα» στο κυκλοφοριακό;

Τι δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία, στη σκιά της ταλαιπωρίας του Σαββάτου (14/12) με την «πεζοπορία» εντός των σηράγγων

Πριν λίγες μέρες, το Σάββατο (14/12), το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποφάσισε να «προσφέρει» μια ιδιαίτερη εμπειρία: στους… survivors επιβάτες του περασμένενου Σαββάτου (14/12) πηγαίνοντας με τα πόδια στον επόμενο σταθμό και όχι με το «φυσιολογικό» τρόπο λόγω βλάβης σε συρμό.

Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν αυτή ήταν μια εξαίρεση στον κανόνα, αλλά αν όλα πάνε καλά, το Μετρό θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μια θετική αλλαγή για την κυκλοφορία της Θεσσαλονίκης, καθώς οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι η συμπρωτεύουσα θα πάρει μια σημαντική ανάσα στο ζήτημα της κυκλοφοριακή συμφόρησης, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα.

Πρώτες θετικές προβλέψεις

Οι πρώτες έρευνες, που έγιναν από το ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ και το Ζωντανό Εργαστήριο Έξυπνης Κινητικότητας, αποκαλύπτουν ότι το Μετρό έχει ήδη επιφέρει μια σημαντική βελτίωση στη συγκοινωνιακή κατάσταση της πόλης. Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε μείωση στον αριθμό των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Η έρευνα αφορά την περίοδο από τη μία εβδομάδα πριν την έναρξη λειτουργίας του Μετρό (25 Νοεμβρίου 2024) και τις πρώτες δύο εβδομάδες του (μέχρι 15 Δεκεμβρίου 2024).

Οι βασικές διαπιστώσεις είναι:

  • Μείωση της κυκλοφορίας: Μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, ο αριθμός των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης μειώθηκε μεσοσταθμικά κατά 10% (-12.400 οχήματα)
  • Μεγαλύτερη μείωση από δυτικά: Η μείωση είναι πιο έντονη στους δρόμους που προέρχονται από τους δυτικούς δήμους, με ποσοστό 14% (4.800 λιγότερα οχήματα).
  • Αμετάβλητοι χρόνοι στην Περιφερειακή Οδό: Η Περιφερειακή Οδός δεν παρουσίασε αλλαγές στους χρόνους μετακίνησης, οι οποίοι παρέμειναν σταθεροί κατά τη διάρκεια της πρωινής, μεσημεριανής και απογευματινής αιχμής
  • Βελτίωση στους κύριους οδικούς άξονες: Οι χρόνοι μετακίνησης σε οδικούς άξονες, όπως ο Β. Όλγας – Τσιμισκή, παρατηρήθηκε ότι μειώθηκαν σε όλες τις περιόδους αιχμής

Προβλήματα και αντιφάσεις στην κυκλοφορία

Ωστόσο, οι πρώτες αναλύσεις δείχνουν και κάποιες αντιφάσεις:

  • Αύξηση από την ανατολική πλευρά: Αν και παρατηρήθηκε μείωση της κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης, υπήρξε αύξηση 10% στα οχήματα που εισέρχονται από ανατολικά χωρίς να καταλήγουν στο κέντρο. Αυτό δείχνει ότι πολλοί χρήστες του Μετρό χρησιμοποιούν τα ΙΧ τους για να φτάσουν στους σταθμούς και να μεταβούν με το νέο μέσο
  • Σημαντική ανάγκη για καλύτερη καθοδήγηση και υποδομές στάθμευσης: Η ανάγκη για υποδομές “park & ride” είναι επιτακτική, ώστε να ενισχυθεί η χρήση του Μετρό και να μειωθεί η κυκλοφορία

Οι έξυπνες στρατηγικές για τη βελτίωση

Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι κυκλοφοριακές συνθήκες είναι σε καλό δρόμο, με μερικές περιοχές να βελτιώνονται σημαντικά. Αυτό επιτρέπει τη δημιουργία στρατηγικών που θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τη χρήση του Μετρό, όπως:

  • Βελτίωση των συνδυασμένων μετακινήσεων: Αν οι υποδομές και η καθοδήγηση βελτιωθούν για το σύστημα park & ride, το Μετρό μπορεί να αποτελέσει το βασικό μέσο για μετακινήσεις μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων
  • Ενοποίηση των χρόνων αιχμής: Η συνεχής παρακολούθηση των δεδομένων δείχνει ότι η απορρόφηση των οχημάτων στο κέντρο θα αυξηθεί και οι χρόνοι μετακίνησης θα μειωθούν ακόμα περισσότερο όταν όλοι οι χρήστες εξοικειωθούν με το νέο σύστημα

Αν και η «περίοδος προσαρμογής» δείχνει ότι το Μετρό δεν είναι ακόμα το απόλυτο μέσο για όλους, τα πρώτα δείγματα είναι ενθαρρυντικά. Η Θεσσαλονίκη, αν και αντιμετωπίζει κάποιες πρώιμες δυσκολίες, φαίνεται να αναπνέει καλύτερα, με λιγότερη κυκλοφορία στο κέντρο και καλύτερους χρόνους μετακίνησης σε αρκετούς βασικούς οδικούς άξονες.

Σχετικά Άρθρα