Αντιμέτωπες με καταιγισμό προκλήσεων στην πορεία τους προς την ηλεκτροκίνηση βρίσκονται κορυφαίες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένων των ελλείψεων προσιτών μοντέλων, της βραδύτερης από την αναμενόμενη διάθεση σημείων φόρτισης και του πιθανού αντίκτυπου των ευρωπαϊκών δασμών στα EVs που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Η Volvo ότι πριν μερικές ημέρες ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει το βραχυπρόθεσμο στόχο της για την πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση έως το 2030 και πλέον προσανατολίζεται σε πωλήσεις μεταξύ 90% και 100%, πλήρως ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών μοντέλων μέχρι τη συγκεκριμένη προθεσμία, επικαλούμενη την ανάγκη να είναι «ρεαλιστική και ευέλικτη» εν μέσω των μεταβαλλόμενων συνθηκών της αγοράς.
Η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία ανέφερε ότι στοχεύει τώρα μεταξύ 90% και 100% των πωλήσεων αυτοκινήτων της να είναι πλήρως ηλεκτρικά ή έως το 2030. Η εταιρεία λέει τώρα ότι έως και το 10% των πωλήσεών της θα αντιπροσωπεύουν έναν περιορισμένο αριθμό ήπιων υβριδικά μοντέλα μέχρι την εν λόγω προθεσμία.
Η Volkswagen που έχει πληγεί από την κρίση, αλλά και πολλές άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Ford και της Mercedes-Benz, έχουν επιβεβαιώσει την καθυστέρηση των προηγούμενων στόχων για σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη.
Πολλοί κατασκευαστές που είχαν με κάποιο τρόπο σταματήσει να επενδύουν στην τεχνολογία κινητήρων εσωτερικής καύσης έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν ότι, αν δεν συνεχίσουν να επενδύουν, δεν θα μπορούν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Οι κυβερνήσεις σε βασικές αγορές είχαν εφαρμόσει μέτρα για να ενθαρρύνουν τους καταναλωτές να αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) με εξουσιοδοτημένους στόχους – μια τάση που περιγράφεται ως «ολοένα και πιο προβληματική».
Το Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα απαιτεί πλέον το 22% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων φέτος να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Ο στόχος αυτός, ο οποίος στοχεύει στη μείωση του αριθμού των ρυπογόνων οχημάτων στους δρόμους, θα αυξάνεται ετησίως έως ότου φτάσει το 100% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2035.
Υπερβολικός ενθουσιασμός
Κατά την ανακοίνωση του αναθεωρημένου σχεδίου της για EV την περασμένη εβδομάδα, η Volvo Cars παρουσίασε μια σειρά από προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι φιλοδοξίες της αυτοκινητοβιομηχανίας για την ηλεκτροκίνηση.
Πρωτίστως υπήρξε βραδύτερη της αναμενόμενης ανάπτυξης των υποδομών φόρτισης, απόσυρση κυβερνητικών κινήτρων σε ορισμένες αγορές και πρόσθετη αβεβαιότητα που προκλήθηκε από τους πρόσφατους δασμούς στα EV σε διάφορες αγορές.
Η Volvo τόνισε ότι αυτές οι εξελίξεις έδειξαν ότι εξακολουθεί να υπάρχει ανάγκη «για ισχυρότερες και πιο σταθερές κυβερνητικές πολιτικές» προκειμένου να υποστηριχθεί η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα.
Οι καταναλωτές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια πολύ δύσκολη επιλογή. Έχουν το ίδιο τεχνολογικό παράδειγμα στη βιομηχανία εδώ και 130 χρόνια και καλούνται να αλλάξουν εντελώς τον τρόπο που οδηγούν, χρησιμοποιούν και φορτίζουν τα οχήματά τους αντί να τα γεμίζουν με βενζίνη.
Οι αναλυτές, ωστόσο, κατέστησαν σαφές ότι παρά τις βραχυπρόθεσμες αβεβαιότητες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνειδητοποιούν ότι δεν έχουν την πολυτέλεια να χάσουν τα ηλεκτρικά οχήματα και στο πλαίσιο αυτό η κατεύθυνση παραμένει σαφής.
«Η στροφή προς τα EV είναι ένα μη γραμμικό ταξίδι με πολλές αβεβαιότητες, όπως έχουμε δει τα τελευταία δύο χρόνια. Αλλά βάζει όλο και περισσότερο τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υπό πίεση, ενώ οι συνολικές πωλήσεις νέων αυτοκινήτων αποτυγχάνουν να επιστρέψουν στα προ πανδημίας επίπεδα στις εγχώριες αγορές τους», δήλωσε πρόσφατα ο Rico Luman, ανώτερος οικονομολόγος στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής στην ολλανδική τράπεζα ING.
Η ζήτηση για υβριδικά οχήματα αυξάνεται
Ο Luman επισήμανε ότι η απόφαση ορισμένων ευρωπαϊκών κατασκευαστριών να καθυστερήσουν τη στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποσκοπεί κυρίως στη διατήρηση της κερδοφορίας και της ευελιξίας σε ένα εξαιρετικά αβέβαιο περιβάλλον.
Πρόσθεσε ότι η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στη Δυτική Ευρώπη οφείλεται σε διάφορους λόγους και είναι πιθανό να είναι προσωρινή.