MENU

Ανοίγει ξανά η πλατφόρμα του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» με επιπλέον ενίσχυση κατά 11 εκατ. ευρώ

Οι αιτήσεις για επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικού οχήματος μπορούν να υποβάλλονται έως και τα τέλη Ιουνίου 2025, εφόσον μέχρι τότε δεν έχει εξαντληθεί το διαθέσιμο ποσό

Ανοίγει εκ νέου η ηλεκτρονική πλατφόρμα της δράσης επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», καθώς την Τρίτη 18/2 δημοσιεύτηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση, με την οποία ενισχύθηκε κατά 11 εκατομμύρια ευρώ ο προϋπολογισμός του τρίτου κύκλου που φτάνει πλέον στα 44 εκατ. ευρώ. Η υποβολή νέων αιτήσεων θα είναι δυνατή στο πληροφοριακό σύστημα της δράσης https://kinoumeilektrika3.gov.gr/ αύριο, Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2025.

Την αύξηση του προϋπολογισμού είχε προαναγγείλει πριν από περίπου ένα μήνα η γενική γραμματέας Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Δέσποινα Παληαρούτα με στόχο την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης.

Υπενθυμίζεται ότι η πλατφόρμα του προγράμματος είχε κλείσει από τις 10 Δεκεμβρίου 2024 αφήνοντας πολλούς σχεδόν με το … κλειδί στο χέρι. Να σημειωθεί, πάντως, ότι οι παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι και τα πρόσθετα 11 εκατ. ευρώ αναμένεται να εξαντληθούν ταχύτατα, δεδομένου ότι το τελευταίο δίμηνο εκτιμάται ότι έχουν πουληθεί περισσότερα από 1.500 ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σε κάθε περίπτωση η αγορά έχει καταστήσει σαφές πως το άνοιξε – κλείσε της πλατφόρμας της δράσης προκαλεί σύγχυση στο αγοραστικό κοινό, το οποίο αδυνατεί να προγραμματίσει την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Όπως είχε αναφέρει μιλώντας στο 8ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), Δημήτρης Πάτσιος, μετά την αυτονομία, το δεύτερο ζήτημα που απασχολεί τους οδηγούς ώστε να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση είναι η διακοπτόμενη επιδότηση.

«Από τις αρχές του 2024, το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά ανοίγει και κλείνει με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να μην μπορεί να προγραμματίσει την αγορά του. Σήμερα, δεν μπορεί κάποιος να επιδοτηθεί, ενώ κάποιος άλλος στις 9 Δεκεμβρίου έλαβε 9.000 ευρώ», τόνισε ζητώντας από την πολιτεία μία σταθερή πολιτική, καθώς και ουσιαστικά κίνητρα στη χρήση.

Βάσει της νέας ΚΥΑ που δημοσιεύτηκε χθες, ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται σε 44 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία αντλούνται από έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων, ενώ δύναται να τροποποιείται, με σκοπό να προστεθούν νέα ποσά που θα προκύψουν από το ποσοστό για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων ηλεκτροκίνησης από τα έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, καθώς και από ποσά που θα προκύψουν από τα έσοδα από το περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα.

Αιτήσεις μέχρι τέλη Ιουνίου

Η κατανομή της δημόσιας δαπάνης ανά κατηγορία ωφελούμενου έχει ως εξής:

· Κατηγορία Α, σύνολο 28 εκατ. ευρώ. Κατηγορία Α – αυτοκίνητα Μ1-Ν1 και οχήματα L1e-L7e με 26,5 εκατ. ευρώ και Κατηγορία Α – ηλεκτρικά ποδήλατα με 1,5 εκατ. ευρώ

· Κατηγορία Β, σύνολο 16 εκατ. ευρώ. Κατηγορία Β – αυτοκίνητα Μ1-Ν1 και οχήματα L1e-L7e με 15,8 εκατ. ευρώ και Κατηγορία Β – ηλεκτρικά ποδήλατα με μόλις 200 χιλ. ευρώ

Να σημειωθεί ότι αιτήσεις μπορούν να υποβάλλονται έως και την 30ή Ιουνίου 2025, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η πλατφόρμα παραμένει ανοιχτή και δεν έχει εξαντληθεί το διαθέσιμο ποσό, καθώς η διάρκεια της δράσης μπορεί να συντμηθεί στην περίπτωση που οι διαθέσιμοι πόροι καλυφθούν πριν την ημερομηνία ολοκλήρωσής της.

Σε κάθε περίπτωση η ολοκλήρωση της δράσης, δηλαδή η καταβολή της επιδότησης στους ωφελούμενους, δεν μπορεί να υπερβαίνει την 30η Απριλίου 2026.

Σύμφωνα με όσα είχε δηλώσει πρόσφατα η κυρία Παληαρούτα, από το πρόγραμμα έχουν ήδη αποδοθεί 11 εκατ. ευρώ σε δικαιούχους, ενώ από τον συνολικό προϋπολογισμό των 65 εκατ. ευρώ του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» έχουν δοθεί επιδοτήσεις 56 εκατ. ευρώ και οι πληρωμές θα συνεχιστούν έως τον Ιούνιο.

Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο ως ένα ακόμα κίνητρο για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος παρέτεινε για δύο χρόνια και συγκεκριμένα έως τις 31.12.2026 και το μέτρο της δωρεάν στάθμευσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης στους δήμους της χώρας. Η επανέκδοση του ειδικού σήματος δωρεάν στάθμευσης γίνεται μέσω του gov.gr και το μέτρο ισχύει για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 gr CO2/km.

Δεν «πρασινίζουν» τα ταξί

Και μπορεί ο προϋπολογισμός του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» να εξαντλείται πολύ γρήγορα λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος, αλλά η «δίδυμη» δράση της Πολιτείας για τα «πράσινα ταξί» που στόχο έχει την αντικατάσταση των συμβατικών ταξί με ηλεκτρικά, έχει μόνο απογοητευτικά νούμερα να επιδείξει.

Από την έναρξη του προγράμματος στις 9 Ιανουαρίου 2023 και με την ολοκλήρωση της 6ης πληρωμής, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε καταβάλει επιδοτήσεις συνολικού ποσού, 1,19 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούσαν σε μόλις 57 ηλεκτρικά ταξί.

Οι αυτοκινητιστές έχουν πολλές φορές αναδείξει τα προβλήματα που τους απομακρύνουν από το ενδεχόμενο να αντικαταστήσουν το όχημά τους.

Επιπλέον έχουν χαρακτηρίσει εκτός πραγματικότητας και την απόφαση για υποχρεωτική ταξινόμηση νέων οχημάτων ταξί αποκλειστικά μηδενικών ρύπων στην Περιφέρεια Αττικής και την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης από 1η Ιανουαρίου 2026.

Ως εκ τούτου δεν αναμένεται κάποια αλλαγή στη στάση τους παρά το γεγονός ότι προσφάτως δόθηκε νέα παράταση στην υποβολή αιτήσεων έως τις 31 Μαρτίου 2025.

Σχετικά Άρθρα