Περισσότερα από ένα στα πέντε οχήματα που πωλούνται παγκοσμίως φέτος αναμένεται να είναι ηλεκτρικά, με την αυξανόμενη ζήτηση που προβλέπεται την επόμενη δεκαετία να μεταμορφώνει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και να μειώνει δραματικά την κατανάλωση πετρελαίου για τις οδικές μεταφορές, σύμφωνα με τη νέα έκδοση του ετήσιου παγκόσμιου περιοδικού του IEA. EV Outlook.
Το τελευταίο Outlook, διαπιστώνει ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρόκειται να παραμείνουν εύρωστες το 2024, φτάνοντας περίπου τα 17 εκατ. μέχρι το τέλος του έτους.
Το πρώτο τρίμηνο, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 25% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023. Ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν παγκοσμίως τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους είναι περίπου ισοδύναμος με τον αριθμό που πουλήθηκαν σε όλο το 2020.
Το 2024, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα προβλέπεται να εκτιναχθούν σε περίπου 10 εκατ., αντιπροσωπεύοντας περίπου το 45% του συνόλου των πωλήσεων στη χώρα.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, περίπου ένα στα εννέα αυτοκίνητα που πωλούνται προβλέπεται να είναι ηλεκτρικά – ενώ στην Ευρώπη, παρά τις γενικά αδύναμες προοπτικές για τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων και τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων σε ορισμένες χώρες, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν περίπου ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα.
Η εικόνα το 2023
Πέρυσι, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 35% σε σχεδόν 14 εκατομμύρια. Αν και η ζήτηση παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό συγκεντρωμένη στην Κίνα, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, η ανάπτυξη επιταχύνθηκε επίσης σε ορισμένες αναδυόμενες αγορές όπως το Βιετνάμ και η Ταϊλάνδη, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 15% και το 10% των πωλήσεων αντίστοιχα.
Οι ουσιαστικές επενδύσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων, οι κρατικές επιδοτήσεις και οι μειώσεις στην τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων και των μπαταριών τους αναμένεται να επιφέρουν ακόμη πιο σημαντικές αλλαγές τα επόμενα χρόνια.
Εάν, μάλιστα, οι δεσμεύσεις των χωρών για την ενέργεια και το κλίμα τηρηθούν πλήρως και έγκαιρα, δύο στα τρία αυτοκίνητα που πωλούνται θα είναι ηλεκτρικά έως το 2035. Σε αυτό το σενάριο, η ταχεία απορρόφηση ηλεκτρικών οχημάτων – από αυτοκίνητα μέχρι φορτηγά, βαν, λεωφορεία και δίκυκλα και τρίκυκλα – περιορίζει την ανάγκη για κατανάλωση 12 εκατομμύρια βαρελιών πετρελαίου ημερησίως στις οδικές μεταφορές.
«Η συνεχιζόμενη δυναμική πίσω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ξεκάθαρη στα δεδομένα μας, αν και εμφανίζεται ισχυρότερη σε ορισμένες αγορές από άλλες», δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής της IEA, κ. Fatih Birol. «Αντί να αποδυναμώνεται, η παγκόσμια “επανάσταση” των EV φαίνεται να προετοιμάζεται για μια νέα φάση ανάπτυξης.
Σημαντικές επενδύσεις στις μπαταρίες
Το “κύμα επενδύσεων στην κατασκευή μπαταριών υποδηλώνει ότι η αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων προχωρά για να ανταποκριθεί στα φιλόδοξα σχέδια των αυτοκινητοβιομηχανιών για επέκταση.
Ως αποτέλεσμα, το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Με βάση μόνο τις σημερινές ρυθμίσεις πολιτικής, σχεδόν ένα στα τρία αυτοκίνητα στους δρόμους στην Κίνα έως το 2030 θα είναι ηλεκτρικά και σχεδόν ένα στα πέντε τόσο στις Ηνωμένες Πολιτείες όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτή η αλλαγή θα έχει σημαντικές επιπτώσεις τόσο για την αυτοκινητοβιομηχανία όσο και για τον ενεργειακό τομέα».
Η έκθεση διαπιστώνει ότι οι κατασκευαστές έχουν πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα για να ανταποκριθούν στις φιλοδοξίες των κυβερνήσεων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μεταξύ άλλων με την ανάληψη σημαντικών οικονομικών δεσμεύσεων.
Χάρη στα υψηλά επίπεδα επενδύσεων τα τελευταία πέντε χρόνια, η παγκόσμια ικανότητα παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο, ώστε να συμβαδίζει με τη ζήτηση, παρόλο που η δεύτερη αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα την επόμενη δεκαετία.
Καθοριστικός παράγοντας η προσιτή τιμή
Ο ρυθμός της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να μην είναι συνεπής, καθώς εξαρτάται από την προσιτή τιμή, τονίζει η έκθεση.
Στην Κίνα, περισσότερο από το 60% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2023 ήταν ήδη λιγότερο ακριβά από τα αντίστοιχα συμβατικά.
Ωστόσο, στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι τιμές για αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης παρέμειναν χαμηλότερες κατά μέσο όρο, αν και ο εντεινόμενος ανταγωνισμός στην αγορά και η βελτίωση των τεχνολογιών μπαταριών αναμένεται να τις μειώσουν τα επόμενα χρόνια.
Ακόμη και όπου οι προκαταβολικές τιμές είναι υψηλές, το χαμηλότερο λειτουργικό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων σημαίνει ότι η αρχική επένδυση αποδίδει με την πάροδο του χρόνου.
Οι αυξανόμενες εξαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες αντιπροσώπευαν πάνω από το ήμισυ του συνόλου των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2023, θα μπορούσε να πιέσει τις τιμές προς τα κάτω.
Οι κινεζικές εταιρείες, οι οποίες επίσης κατασκευάζουν εργοστάσια στο εξωτερικό, έχουν ήδη καταγράψει υψηλές πωλήσεις πιο προσιτών μοντέλων που κυκλοφόρησαν το 2022 και το 2023 στις διεθνείς αγορές.
Αυτό υπογραμμίζει ότι η σύνθεση των κύριων οικονομιών παραγωγής EV αποκλίνει σημαντικά από την παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία.
Πρόκληση η υποδομή φόρτισης
Η διασφάλιση ότι η διαθεσιμότητα δημόσιας φόρτισης συμβαδίζει με τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας για τη συνεχή ανάπτυξη, σύμφωνα με την έκθεση.
Ο αριθμός των δημόσιων σημείων φόρτισης που εγκαταστάθηκαν παγκοσμίως αυξήθηκε κατά 40% το 2023 σε σχέση με το 2022. Ωστόσο, για να επιτευχθεί ένα επίπεδο ανάπτυξης ηλεκτρικών οχημάτων σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει οι κυβερνήσεις, τα δίκτυα φόρτισης πρέπει να εξαπλασιαστούν έως το 2035.
Ταυτόχρονα, η υποστήριξη πολιτικής και ο προσεκτικός σχεδιασμός είναι απαραίτητα για να διασφαλιστεί ότι η μεγαλύτερη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας από τη φόρτιση δεν δοκιμάζει τα όρια των δικτύων.