MENU

Ανέτοιμες οι χώρες της ΕΕ για τον εξηλεκτρισμό των οδικών μεταφορών

Ποια κράτη υστερούν και ποιες οι προκλήσεις στις υποδομές

Παρά τα σχέδια της ΕΕ για την απεξάρτηση των μεταφορών από τον άνθρακα και τη μείωση των εκπομπών CO2, οι περισσότερες χώρες μέλη δεν είναι επαρκώς προετοιμασμένες για την ευρεία υιοθέτηση των ηλεκτρικών βαρέων μεταφορών, σύμφωνα με έκθεση της Eurowag.

Το κύριο πρόβλημα έγκειται στην ανεπαρκή υποδομή φόρτισης, με τον αριθμό των σταθμών να αποτελεί μόνο την κορυφή του παγόβουνου.

Ο δείκτης ετοιμότητας των ευρωπαϊκών χωρών όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση των βαρέων μεταφορών, όπως καταρτίστηκε από την Eurowag, κυριαρχείται από τα σκανδιναβικά και τα εύπορα δυτικοευρωπαϊκά έθνη.

Η Νορβηγία προηγείται ως η καλύτερα προετοιμασμένη χώρα της ηπείρου, ακολουθούμενη από τις Κάτω Χώρες και την Ελβετία. Στην πρώτη δεκάδα περιλαμβάνονται επίσης η Σουηδία, η Γερμανία, η Δανία, η Αυστρία, το Βέλγιο, η Ιταλία και η Πορτογαλία.

Ο δείκτης αυτός αξιολογεί διάφορες παραμέτρους, όπως ο αριθμός των σημείων φόρτισης οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που υπερβαίνουν τα 350 kW, το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και φορτηγών στο συνολικό στόλο και η ύπαρξη νομοθεσίας που προωθεί την ηλεκτροκίνηση.

Η πρόοδος σε κάθε παράμετρο κατηγοριοποιείται ως καλή, μέτρια ή περιορισμένη

Οι χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης υστερούν σημαντικά στις προετοιμασίες τους για την ηλεκτροκίνηση των οδικών μεταφορών. Η Ουγγαρία κατατάσσεται στην υψηλότερη θέση στην περιοχή μας, εξασφαλίζοντας την 16η θέση. Η Λιθουανία και η Σλοβακία κατάφεραν επίσης να βρεθούν στη δεύτερη βαθμίδα, καταλαμβάνοντας τη 19η και την 20ή θέση, αντίστοιχα. Η Πολωνία βρίσκεται στην 22η θέση του καταλόγου αυτού, ακριβώς πίσω από την Τσεχική Δημοκρατία.

Συγκριτικά η Πολωνία συγκέντρωσε 28 βαθμούς, ενώ η Νορβηγία διαθέτει βαθμολογία 68 βαθμών. Η χαμηλή βαθμολογία της Πολωνίας αποδίδεται στην έλλειψη εφαρμοσμένων κανονισμών που διευκολύνουν την ηλεκτροκίνηση και στην απουσία ταξινόμησης όσον αφορά το μερίδιο των ηλεκτρικών φορτηγών στο συνολικό στόλο φορτηγών, ο οποίος είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη.

Η πρόοδος όσον αφορά τα σημεία φόρτισης (συμπεριλαμβανομένων εκείνων που υπερβαίνουν τα 350 kW) και τον αριθμό των ηλεκτρικών φορτηγών αξιολογείται ως μέτρια.

Παρά τις σχετικά υψηλές βαθμολογίες στην κορυφή της κατάταξης, ο εξηλεκτρισμός των βαρέων μεταφορών βρίσκεται ακόμη σε νηπιακό στάδιο σε ολόκληρη την Ευρώπη, ιδίως στο ανατολικό τμήμα της ηπείρου.

Προκλήσεις υποδομής

Ένα από τα κύρια εμπόδια για την ηλεκτροκίνηση των βαρέων μεταφορών στην ΕΕ είναι ο ανεπαρκής αριθμός σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα. Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες της Eurowag, η τρέχουσα υποδομή δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις προσδοκίες όσων επιθυμούν να εισάγουν μεγαλύτερο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων στον στόλο τους.

Από το 2022, η Ευρώπη διέθετε σχεδόν μισό εκατομμύριο δημόσια διαθέσιμους φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τους μισούς από αυτούς να συγκεντρώνονται σε τρεις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, τις Κάτω Χώρες (114.000 σημεία), τη Γερμανία (84.000) και τη Γαλλία (81.000). Ωστόσο, από την άποψη των απαιτήσεων μεταφοράς φορτηγών, η πλειονότητα αυτών των σημείων δεν είναι επαρκώς αποτελεσματική.

Ο Tomasz Góralewicz, διευθυντικό στέλεχος της Eurowag Polska, τονίζει ότι ο αριθμός των σταθμών φόρτισης δεν είναι ο μόνος κρίσιμος παράγοντας- η ισχύς και η ποιότητά τους είναι εξίσου σημαντικές. Για παράδειγμα, για την πλήρη φόρτιση μιας μπαταρίας ηλεκτρικού φορτηγού με μέση χωρητικότητα 400 kWh κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος 45 λεπτών, ο φορτιστής θα χρειαζόταν ισχύ 750 kW ή μεγαλύτερη.

Η ανεπαρκής χωρητικότητα φόρτισης θα οδηγούσε σε σημαντικές καθυστερήσεις στη φόρτιση των ηλεκτρικών φορτηγών στο δρόμο.

Σημαντική η ποιότητα των σημείων φόρτισης

Το πρόβλημα με τα σημεία φόρτισης εκτείνεται πέρα από τον απόλυτο αριθμό τους στην Ευρώπη. Η απλή αύξηση της ποσότητάς τους δεν θα επιταχύνει ούτε θα απλοποιήσει τη διαδικασία ηλεκτροδότησης των βαρέων μεταφορών.

Παρόλο που η Ευρώπη διαθέτει μισό εκατομμύριο σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, μόνο 3,6 χιλιάδες από αυτά έχουν ισχύ που υπερβαίνει τα 350 kW, απαραίτητη για την ταχεία και αποτελεσματική φόρτιση των μπαταριών των φορτηγών.

Η κατανομή τους στην ήπειρο είναι εξαιρετικά ανομοιόμορφη, με την πλειοψηφία να βρίσκεται στην περιοχή της Μπενελούξ, αφήνοντας την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη να υστερεί από αυτή την άποψη. Επιπλέον, η έλλειψη βάσης δεδομένων ειδικά για τα σημεία φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών επιδεινώνει την πρόκληση.

Η αξιοπιστία και το μέγεθος των σταθμών φόρτισης αποτελούν, επίσης, κρίσιμους παράγοντες, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι πολλοί φορτιστές φορτηγών δεν είναι συμβατοί με το μέγεθος τους, με αποτέλεσμα να υπάρχουν λιγότερα σημεία κατάλληλα για βαρέα οχήματα μεταφοράς.

Μελέτη της Shell και της Deloitte που διεξήχθη το 2021 αποκάλυψε ότι το 80% των στελεχών του τομέα των μεταφορών που συμμετείχαν χαρακτήρισε την έλλειψη πρόσβασης σε φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων ως το κύριο εμπόδιο για την απεξάρτηση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών από τον άνθρακα.

Αντιμετώπιση των προκλήσεων

Ο κ. Tomasz Góralewicz υπογραμμίζει ότι οι μεταφορείς δεν θα επενδύσουν σε ηλεκτρικά οχήματα χωρίς τη διασφάλιση επαρκούς υποδομής ανεφοδιασμού ή φόρτισης. Υπογραμμίζει ότι η μετάβαση προς τις μεταφορές χωρίς εκπομπές ρύπων θα απαιτήσει μαζικές επενδύσεις πολλών δισεκατομμυρίων.

Η απεξάρτηση των βαρέων μεταφορών από τον άνθρακα είναι επιτακτική, δεδομένων των στόχων της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών CO2, καθώς οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για το 53% των εκπομπών CO2 στο παγκόσμιο εμπόριο και τα φορτηγά για το 70% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τις μεταφορές στην Ευρώπη.

Οι ελλείψεις στον εξηλεκτρισμό στο ανατολικό τμήμα της ΕΕ αποτελούν σημαντική πρόκληση, ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι οι πολωνικοί μεταφορείς ηγούνται των οδικών μεταφορών στην Ευρώπη και διεκπεραιώνουν σημαντικό μέρος των μεταφορών μεταξύ των δυτικών χωρών μέσω του εμπορίου. Οι μεταφορείς από τη Ρουμανία, τη Λιθουανία και την Τσεχική Δημοκρατία διαδραματίζουν επίσης ζωτικό ρόλο στις ευρωπαϊκές διεθνείς μεταφορές.

Σχετικά Άρθρα