Ένα πρωινό του Νοεμβρίου, οι κάτοικοι του Παρισιού ξύπνησαν σε μια νέα πραγματικότητα: η απαγόρευση κυκλοφορίας αυτοκινήτων στις τέσσερις πρώτες συνοικίες του κεντρικού Παρισιού είχε τεθεί σε ισχύ, προσφέροντας μια «ανάσα» στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, μεγαλύτερη ελευθερία στις μετακινήσεις των πεζών και καθαρότερο αέρα.
Η νύχτα είχε φέρει μαζί της μια σημαντική αλλαγή: περίπου 40 πινακίδες είχαν τοποθετηθεί στους δρόμους, δείχνοντας την είσοδο σε μια νέα ζώνη περιορισμένης κυκλοφορίας, την «ZTL». Η απόφαση αυτή ελήφθη από το δημοτικό συμβούλιο της πόλης και έχει ως στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στο κέντρο του Παρισιού, μειώνοντας τη ρύπανση και τον θόρυβο.
Πλέον, μόνο τα οχήματα έκτακτης ανάγκης, τα λεωφορεία, τα ταξί και οι άνθρωποι με μειωμένη κινητικότητα, καθώς και οι κάτοικοι και εργαζόμενοι της περιοχής, θα επιτρέπεται πλέον να διέρχονται από την νέα ζώνη. Η ZTL καλύπτει μια έκταση 5,5 τετραγωνικών χιλιομέτρων, που φιλοξενεί περίπου 100.000 κατοίκους.
Εκτός από τα έκτακτα περιστατικά, επιτρέπονται και οι «διαδρομές συγκεκριμένου προορισμού», όπως η μετάβαση σε ιατρικά ραντεβού, ψώνια ή επίσκεψη σε θέατρο, εφόσον η διαδρομή ξεκινά και ολοκληρώνεται στην περιοχή αυτή.
Οι αξιωματούχοι της πόλης ευελπιστούν ότι η νέα αυτή πρωτοβουλία θα συμβάλει στην μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου, δημιουργώντας έναν πιο φιλικό προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον αστικό χώρο. Σύμφωνα με τον Νέο Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος, η ατμόσφαιρα του Παρισιού κατατάσσεται ως μέτρια μολυσμένη, με την τιμή των 10,5 μg/m³ για τα λεπτά σωματίδια. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προτείνει όριο 5 μg/m³ για τη μακροχρόνια έκθεση.
Η εφαρμογή της ZTL αναμένεται να μειώσει την κυκλοφορία στους πιο πολυσύχναστους δρόμους του Παρισιού, όπως την Avenue de l‘Opéra (μείωση 30%) και τη Boulevard de Sébastopol (μείωση 15%).
Μια πόλη που αλλάζει: Το Παρίσι ακολουθεί το παράδειγμα άλλων μεγάλων πόλεων
Το Παρίσι ακολουθεί τα βήματα πόλεων όπως η Μαδρίτη, το Μιλάνο, το Λονδίνο και η Ρώμη, οι οποίες εστιάζουν στην μείωση της κυκλοφορίας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Ωστόσο, πολλοί Παριζιάνοι δεν έχουν ακόμα παρατηρήσει τις νέες ρυθμίσεις ή δεν δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για αυτές.
Αν και δεν υπάρχουν άμεσοι έλεγχοι στις όχθες του Σηκουάνα προς το παρόν, κάποιοι επικρίνουν την εφαρμογή του νέου μέτρου, υποστηρίζοντας ότι μπορεί να προκαλέσει κυκλοφοριακή συμφόρηση και να μειώσει την επισκεψιμότητα πεζών σε εμπορικές περιοχές.
Αναπάντητοι φόβοι και αντιδράσεις: Απορίες για το μέλλον της ZTL
Μέσα σε λίγες ώρες από την εφαρμογή των μέτρων, ο David Belliard, ο αναπληρωτής υπεύθυνος περιβαλοντολλόγος για τις μεταφορές του Παρισιού, αντέτεινε στους επικριτές του μέτρου μέσω του λογαριασμού του στο X, καθησυχάζοντας τους κατοίκους ότι τα πολιτιστικά αξιοθέατα και τα καταστήματα της πόλης δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.
Ο Belliard, με χιούμορ, πρόσθεσε: «Υπάρχει μετρό που εξυπηρετεί αυτή την περιοχή εδώ και 120 χρόνια. Ίσως τώρα είναι η ευκαιρία να το δοκιμάσουμε;».
Μία κάτοικος της περιοχής, σχολιάζοντας τη νέα απόφαση, είπε ότι δεν την επηρεάζει προσωπικά: «Δεν έχω καν αυτοκίνητο και χρησιμοποιώ το ποδήλατό μου».
Κυρώσεις και έλεγχοι: Πώς θα εφαρμοστεί η ZTL;
Στην αρχή, δεν αναμένονται επιβολές προστίμων για τους οδηγούς που παραβιάζουν την ZTL, καθώς η περίοδος εφαρμογής θα λειτουργήσει ως εκπαιδευτική φάση. Ωστόσο, μετά από αυτή τη φάση, ο δήμος σκοπεύει να επιβάλει πρόστιμα έως 135 ευρώ στους μη εξουσιοδοτημένους οδηγούς.
Ο Belliard ανέφερε ότι οι αρχές ενδέχεται να τοποθετήσουν κάμερες στις εισόδους και εξόδους της ζώνης για να ελέγχουν τις πινακίδες κυκλοφορίας, ωστόσο η πόλη θα πρέπει πρώτα να τροποποιήσει τους κανονισμούς της για να επιτρέψει τη χρήση αυτόματων ελέγχων.
Για να αποφύγουν τα πρόστιμα, οι οδηγοί θα πρέπει να υποβάλουν δήλωση για την είσοδό τους στη ζώνη, προσκομίζοντας αποδείξεις για τον λόγο του ταξιδιού τους, όπως εισιτήρια για θέατρο ή λογαριασμούς εστιατορίων. Επίσης, θα πρέπει να έχουν μαζί τους την κάρτα κατοίκου σε περίπτωση μελλοντικών ελέγχων.