MENU

Αυστηρότεροι οι έλεγχοι στα ΚΤΕΟ για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα – Στο στόχαστρο η αφαίρεση των φίλτρων μικροσωματιδίων

Με νομοσχέδιο του ΥΠΟΜΕ επέρχονται σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία των ΚΤΕΟ, ενώ εισάγεται ο υποχρεωτικός έλεγχος μικροσωματιδίων τόσο στα ελαφρά όσο και στα βαρέα οχήματα

Στο στόχαστρο των ελέγχων ΚΤΕΟ μπαίνουν σύντομα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων έχουν αφαιρέσει το φίλτρο συγκράτησης των μικροσωματιδίων.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει σχεδόν έτοιμο νέο σχέδιο νόμου, στο οποίο έχει ενσωματωθεί η σχετική διάταξη με στόχο να μειωθούν τα επίπεδα ρύπανσης τόσο στο περιβάλλον όσο και στο εσωτερικό των οχημάτων, δεδομένου ότι έχει παρατηρηθεί ότι πολλοί ιδιοκτήτες αφαιρούν τα συγκεκριμένα φίλτρα πιστεύοντας ότι έτσι βελτιώνεται η απόδοση των αυτοκινήτων τους.

Οι αλλαγές στη λειτουργία των ΚΤΕΟ, βάσει του νομοσχεδίου που παρουσιάστηκε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο, αναμένεται να είναι σαρωτικές, καθώς εισάγεται ο υποχρεωτικός έλεγχος μικροσωματιδίων για το σύνολο των οχημάτων, ελαφρά και βαρέα. Να σημειωθεί ότι έως σήμερα στα ΚΤΕΟ μετράται μόνο η αιθάλη και όχι τα μικροσωματίδια.

Το υπουργείο είχε εκδώσει εγκύκλιο για το ζήτημα και στο παρελθόν, με την οποία καλούνταν τα ΚΤΕΟ να προβαίνουν στη διεξαγωγή διεξοδικών ελέγχων στο συγκεκριμένο τμήμα των οχημάτων, χωρίς ωστόσο να καταστήσει αυτόν τον έλεγχο υποχρεωτικό.

Η Πολιτεία πλέον θα ζητά αυστηρότερους ελέγχους, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία των ιδιωτικών επιχειρήσεων ΚΤΕΟ, υπολογίζεται ότι τα οχήματα που δεν έχουν περάσει εμπρόθεσμα από τον υποχρεωτικό τεχνικό έλεγχο, ανέρχονται σε περίπου 2,8 εκατομμύρια αφού πολλοί είναι εκείνοι που αμελούν αυτήν την υποχρέωση.

Ελάχιστα τα οχήματα που «κόβονται» στους ελέγχους

Την ίδια στιγμή η Ελλάδα διαθέτει έναν από τους πιο γερασμένους στόλους οχημάτων μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη μέση ηλικία των αυτοκινήτων να προσεγγίζει τα 18 έτη.

Παρά την ηλικία και την κατάσταση του στόλου των οχημάτων στην Ελλάδα όμως, εντύπωση προκαλούν τα πολύ μικρά ποσοστά απόρριψης οχημάτων από τα ΚΤΕΟ που δεν ξεπερνούν το 4,5%.

Κι αυτό όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος απορρίψεων είναι περίπου 15%, ενώ στη Γερμανία, η οποία διαθέτει έναν πολύ νεότερο στόλο οχημάτων φτάνει έως και το 35%. Χειρότερη είναι η κατάσταση με τα δίκυκλα, τα οποία πρέπει επίσης να περνούν από τεχνικό έλεγχο.

Ωστόσο, εκτιμάται ότι από το σύνολο των περίπου 1,2 εκατ. δικύκλων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, τεχνικό έλεγχο δεν περνά πάνω από το 1/3. Φτωχά είναι τα αποτελέσματα και από την εφαρμογή της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων, την έκδοση της οποίας πολλοί αμελούν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των επιχειρήσεων ΚΤΕΟ, από τα περίπου 9 εκατ. οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, πάνω από 6 εκατ. δε διαθέτουν έγκυρη ΚΕΚ με εκπροσώπους του κλάδου να σημειώνουν ότι κι από αυτά που διαθέτουν, τα περισσότερα την έχουν επειδή είναι υποχρεωτική η έκδοσή της κάθε φορά που ένα όχημα περνά από τεχνικό έλεγχο.

Γι’ αυτό το λόγο στο εξής αναμένεται να ενταθούν οι έλεγχοι και σε αυτόν τον τομέα. Άλλωστε υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της αυστηροποίησης των ελέγχων με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, έχει ήδη θεσπιστεί η ηλεκτρονική διασταύρωση των περιοδικών ελέγχων ΚΤΕΟ, ώστε να εντοπίζονται άμεσα τα οχήματα που δεν έχουν ελεγχθεί, αλλά και τα ανασφάλιστα και όσα δεν έχουν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας.

Υπό αυστηρότερο έλεγχο η λειτουργία των ΚΤΕΟ

Παράλληλα με το νέο νομοσχέδιο αναμένεται να υπάρξει και αυστηρότερη εποπτεία στις επιχειρήσεις ΚΤΕΟ.

Στο πλαίσιο αυτό θα καθιερωθεί η λειτουργία Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου (ΜΚΕ) με έμφαση στην εντατικοποίηση για την εποπτεία και τον έλεγχο των τεχνικών ελέγχων των ΚΤΕΟ και στόχο τη διασφάλιση της ορθής και αδιάβλητης λειτουργίας τους, μέσω του ελέγχου τόσο της διαδικασίας όσο και της εγκυρότητας των αποτελεσμάτων.

Τα κλιμάκια θα εστιάζουν στον εντοπισμό παραβάσεων ή μη σύννομων πρακτικών στα ΚΤΕΟ, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο, η αυστηροποίηση της εποπτείας εξασφαλίζει ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν πληρούν τα τεχνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα.

Να σημειωθεί ότι για τα ζητήματα εποπτείας των ΚΤΕΟ υφίσταται ήδη ευρωπαική νομοθεσία, με την οποία θα έπρεπε να έχει ευθυγραμμιστεί η Ελλάδα εδώ και δύο χρόνια. Μεταξύ των όσων ορίζει είναι η ανάληψη της ευθύνης της εποπτείας από έναν κρατικό φορέα, ο οποίος θα ελέγχει τη διαδικασία από το μηδέν, δηλαδή από το σημείο της ίδρυσης και λειτουργίας ενός ΚΤΕΟ έως τον τρόπο διενέργειας των τεχνικών ελέγχων και τα αποτελέσματά τους.

Σήμερα στην Ελλάδα η ευθύνη είναι και σε αυτόν τον τομέα κατακερματισμένη μεταξύ Περιφερειών και υπουργείου με αποτέλεσμα οι όποιοι έλεγχοι να κρίνονται ανεπαρκείς.

Το μητρώο εποπτών έχει ήδη θεσμοθετηθεί, χωρίς ωστόσο να έχει ενεργοποιηθεί. Τάξη θα επιχειρηθεί να μπει και στο θέμα των μεταχειρισμένων οχημάτων με την πλήρη ενεργοποίηση του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ).

Στο μητρώο θα καταγράφονται όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα που εισέρχονται στη χώρα για κυκλοφορία, πριν την ταξινόμησή τους.

Με τη λειτουργία του ΜΕΜΟ, αποτυπώνονται με ακρίβεια και διαφάνεια όλα τα στοιχεία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων και θα δημιουργηθεί μια ενιαία βάση δεδομένων για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα ώστε να ασκείται καλύτερη εποπτεία από τις αρμόδιες αρχές και να εντοπίζονται παραβάσεις ή παρατυπίες.

Σχετικά Άρθρα