MENU

Αυστηρότεροι κανονισμοί εκπομπών από το νέο έτος – Ο «ελιγμός» των αυτοκινητοβιομηχανιών

Ανεβαίνουν οι τιμές στα βενζινοκίνητα οχήματα, ενώ αυτές των υβριδικών μοντέλων μειώνονται

Απαίτηση για τουλάχιστον μια στις πέντε πωλήσεις να αφορά ηλεκτρικό όχημα έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία μειώνει δραστικά το όριο εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα στα πλαίσια των πιο αυστηρών κανονισμών εκπομπών που τίθενται σε ισχύ την πρώτη ημέρα του 2025.

Οι νέοι κανονισμοί έρχονται σε μια περίοδο, όπου οι πωλήσεις παραμένουν υποτονικές, η παραγωγική ικανότητα υπερβαίνει τη ζήτηση και ο ανταγωνισμός από Κινέζους κατασκευαστές αυξάνεται. Εταιρείες όπως η Volkswagen, η Stellantis και η Renault προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους ώστε να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς, ενώ παράλληλα προσπαθούν να διατηρήσουν την κερδοφορία τους. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αυξήσει τις τιμές των βενζινοκίνητων οχημάτων, προκειμένου να στρέψουν τη ζήτηση προς τα ηλεκτρικά. Για παράδειγμα, η Peugeot της Stellantis αύξησε τις τιμές των βενζινοκίνητων μοντέλων της στη Γαλλία έως και 500 ευρώ, ενώ η Renault προχώρησε σε αυξήσεις σε ορισμένα βενζινοκίνητα μοντέλα, αφήνοντας σταθερές τις τιμές των υβριδικών εκδόσεων.

Για να ενισχύσουν την υιοθέτηση των EVs, οι κατασκευαστές μειώνουν τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και σχεδιάζουν νέες, πιο προσιτές εκδόσεις. Η Volkswagen, για παράδειγμα, μείωσε πρόσφατα την τιμή του ηλεκτρικού ID.3 στη Γερμανία σε κάτω από 30.000 ευρώ. Ωστόσο, η στρατηγική των εκπτώσεων στα EVs και των αυξήσεων στις τιμές των βενζινοκίνητων μοντέλων ενέχει τον κίνδυνο περαιτέρω διάβρωσης των ήδη περιορισμένων περιθωρίων κέρδους.

Ορισμένες εταιρείες στρέφονται στη «συγκέντρωση» εκπομπών, αγοράζοντας πιστώσεις από κατασκευαστές με υψηλότερες πωλήσεις EV, όπως οι Tesla, Volvo και SAIC, οι οποίες έχουν ήδη επιτύχει τον στόχο εκπομπών του 2025 των 93,6 gCO₂/km. Η προσέγγιση αυτή μπορεί να περιορίσει τα πρόστιμα και να μειώσει τις οικονομικές πιέσεις.

Παρ’ όλα αυτά, οι επικεφαλής του κλάδου συνεχίζουν να ζητούν από την ΕΕ να χαλαρώσει τους στόχους, επικαλούμενοι ανησυχίες για την οικονομική βιωσιμότητα και τη χαμηλή ζήτηση για EVs. Ο Λικ Σατέλ, πρόεδρος του γαλλικού συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών PFA, εξέφρασε την απογοήτευσή του, επισημαίνοντας ότι οι εταιρείες δεν μπορούν να πουλήσουν αρκετά ηλεκτρικά οχήματα για να αποφύγουν τις ποινές, ενώ ταυτόχρονα περιορίζονται οι πωλήσεις βενζινοκίνητων οχημάτων, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.

Καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζονται για τους νέους κανονισμούς, υιοθετούν έναν συνδυασμό αυξήσεων τιμών, εκπτώσεων και συνεργασιών για να επιτύχουν τους στόχους. Παρά τις προσπάθειες αυτές, ο κλάδος εξακολουθεί να ανησυχεί για τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στα κέρδη και τις αλυσίδες εφοδιασμού σε μια ήδη δοκιμαζόμενη αγορά.

Σχετικά Άρθρα