Εγκρίθηκε σήμερα (13/5) και επίσημα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ο κανονισμός για τα πρότυπα εκπομπών CO2 στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα τροποποιώντας και ενισχύοντας τους υφιστάμενους κανόνες της ΕΕ. Οι επικαιροποιημένοι κανόνες θα μειώσουν περαιτέρω τις εκπομπές CO2 από τις οδικές μεταφορές και θα εισαγάγουν νέους στόχους για το 2030, το 2035 και το 2040.
Τα πιο ισχυρά πρότυπα για τις εκπομπές CO2 θα συμβάλουν στην αύξηση του μεριδίου των οχημάτων μηδενικών εκπομπών στον στόλο των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων σε ολόκληρη την ΕΕ, διασφαλίζοντας παράλληλα τη διατήρηση και τη βελτίωση της καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.
Σύμφωνα με τους αναθεωρημένους κανόνες, το πεδίο εφαρμογής του υφιστάμενου κανονισμού θα επεκταθεί, ώστε σχεδόν όλα τα νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα με πιστοποιημένες εκπομπές CO2 – συμπεριλαμβανομένων μικρότερων φορτηγών, αστικών λεωφορείων, πούλμαν και ρυμουλκούμενων – να υπόκεινται σε στόχους μείωσης των εκπομπών.
Οι νέοι κανόνες διατηρούν τον υφιστάμενο στόχο του 2025 που έχει τεθεί επί του παρόντος σε μείωση των εκπομπών κατά 15% για βαρέα φορτηγά βάρους άνω των 16 τόνων. Σύμφωνα με τους στόχους της ΕΕ για το κλίμα για το 2030 και μετά, ο κανονισμός καθορίζει περαιτέρω τους ακόλουθους νέους στόχους:
Οι στόχοι αυτοί θα ισχύουν για μεσαία φορτηγά, βαρέα φορτηγά βάρους άνω των 7,5 τόνων και πούλμαν, καθώς και για αντίστοιχα επαγγελματικά οχήματα από το 2035 και μετά.
Οι νέοι κανόνες εισάγουν στόχο 100% μηδενικών εκπομπών για νέα αστικά λεωφορεία έως το 2035, με ενδιάμεσο στόχο 90% για αυτήν την κατηγορία έως το 2030. Τα υπεραστικά λεωφορεία θα εξαιρούνται από αυτόν τον στόχο, καθώς θα θεωρούνται πούλμαν για τους σκοπούς της μέτρησης της μείωσης των εκπομπών.
Επόμενα βήματα
Ο κανονισμός θα υπογραφεί τώρα και θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. Θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή του.
Η αποτελεσματικότητα και ο αντίκτυπος του τροποποιημένου κανονισμού θα επανεξεταστεί από την Επιτροπή το 2027.