Μεταξύ 200 και 300 εκατ. ευρώ ετησίως υπολογίζει ο ΑΔΜΗΕ ότι μπορεί να ανέλθει το κόστος των αποζημιώσεων για περικοπές ηλεκτρικής ενέργειας και θεωρεί ότι το αρρύθμιστο περιβάλλον των αποζημιώσεων που εκθέτει τον Διαχειριστή σε οικονομικό ρίσκο πρέπει να αντιμετωπιστεί το ταχύτερο.
Η ραγδαία διείσδυση των ΑΠΕ στον ηλεκτρικό σύστημα απασχολεί έντονα όλους τους εμπλεκόμενους, με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να έχει ζητήσει από επιτροπή ειδικών να υποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες πάντως δεν αναμένεται να νομοθετηθούν νωρίτερα από τα μέσα του 2025.
Στο μεσοδιάστημα η αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με όλο και υψηλότερες περικοπές, ειδικά τις περιόδους χαμηλής ζήτησης ενέργειας και υψηλής προσφοράς από τις μονάδες ΑΠΕ όπως είναι η Άνοιξη και το Φθινόπωρο.
Την ίδια ώρα ο ΑΔΜΗΕ, υπό τη διοίκηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου Μάνου Μανουσάκη, προχωρά με μάλλον αργά – αν και τα στελέχη του υποστηρίζουν ότι πρόκειται για προσεκτικά – βήματα στη χορήγηση Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης, πραγματοποιώντας διαπραγματεύσεις με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές και αναλύοντας οικονομικές και τεχνικές παραμέτρους.
Παρόλα αυτά, όπως είπε πρόσφατα σε συνέδριο o αντιπρόεδρος του Διαχειριστή Γιάννης Μάργαρης «ο ρυθμός πρόσβασης ΑΠΕ στο δίκτυο είναι πολύ καλός, καθώς υπερβαίνει τους στόχους που έχουν τεθεί στο ΕΣΕΚ για τα επόμενα χρόνια».
Συγκεκριμένα, το «πράσινο» χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ της χώρας περιλαμβάνει 32 GW δεσμευμένου ηλεκτρικού χώρου, με 15 GW έργων σε λειτουργία, 15 GW έργων με Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης και 2 GW τα οποία προορίζονται για τα Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα. Την ίδια ώρα ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει ότι ο διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος το 2030 θα ανέλθει στα 28 GW.
Νέα προσέγγιση στην πρόσβαση των νέων έργων ΑΠΕ στο ηλεκτρικό δίκτυο
Πάντως ο ΑΔΜΗΕ θεωρεί ότι υπάρχει ανάγκη υιοθέτησης μίας νέας προσέγγισης στη χορήγηση όρων πρόσβασης στο ηλεκτρικό δίκτυο για τα νέα έργα ΑΠΕ, λόγω του μεγάλου επενδυτικού ενδιαφέροντος που έχει ως αποτέλεσμα πλέον να έχει δεσμευθεί ο ηλεκτρικός χώρος συνολικά στο Σύστημα.
Πέραν αυτού όμως η ανάγκη παρεμβάσεων προκύπτει και από το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Οδηγία 944 του 2019, που αναθεωρήθηκε το περασμένο καλοκαίρι θα πρέπει να ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο μέχρι τον Ιανουάριο του 2025.
Στο πλαίσιο αυτό θα απαιτηθούν νομοθετικές πρωτοβουλίες από το ΥΠΕΝ και σχετικών αποφάσεων από τη ΡΑΑΕΥ, ώστε να θεσπιστεί ένα πλαίσιο που να προστατεύει τόσο το ηλεκτρικό δίκτυο και τη λειτουργία του όσο και τους επενδυτές.
Παράλληλα ο ΑΔΜΗΕ για να αντιμετωπίσει το νέο τοπίο της αθρόας εισροής ΑΠΕ, έχει ξεκινήσει να προσαρμόζει την διαδικασία εξέτασης των αιτημάτων σύνδεσης νέων παραγωγών «πράσινης» ενέργειας, ενσωματώνοντας τις λεγόμενες ευέλικτες προσφορές σύνδεσης.
Το συγκεκριμένο μοντέλο θα προβλέπει δέσμευση απορρόφησης ισχύος για ένα μέρος και όχι για το σύνολο της «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής. Αυτό θα το γνωρίζουν εξ αρχής οι επενδυτές προκειμένου να λάβουν τις αποφάσεις τους.
Στόχος του ΑΔΜΗΕ σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη είναι να μην μετατραπούν οι Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης «χαρτιά χωρίς αντίκρισμα».