Ένας από τους μεγαλύτερους επενδυτές στον κόσμο σε υπεράκτια αιολικά πάρκα εγκαινιάζει μια νέα εταιρεία που σχεδιάζει να κατασκευάσει τεχνητά νησιά στη Βόρεια Θάλασσα, ανεβάζοντας ταχύτητα στα έργα πράσινης ενέργειας.
Η Copenhagen Energy Islands, με την υποστήριξη της Copenhagen Infrastructure Partners, στοχεύει να επενδύσει περίπου 150 δισ. ευρώ τις επόμενες δεκαετίες για τεχνητά νησιά που θα χρησιμοποιούν ανεμογεννήτριες για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στις υπεράκτιες περιοχές.
Τι προβλέπει το έργο
Το νέο εγχείρημα προβλέπει την κατασκευή 10 υπεράκτιων κόμβων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), ο καθένας με χωρητικότητα περίπου 10 γιγαβάτ για ένα μεγάλο σύνολο 100 γιγαβάτ.
«Εάν θέλουμε να πετύχουμε καθαρές, μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050, θα χρειαστεί να αυξήσουμε την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών και άλλων ανανεώσιμων πηγών σε επίπεδα που δεν έχουν προηγούμενο. Σήμερα, η πρόκληση για υπεράκτια αιολικά αφορά λιγότερο τη σταδιακή κατασκευή τους και περισσότερο την ενοποίηση υπεράκτιας αιολικής ενέργειας μεγάλης κλίμακας στα παγκόσμια συστήματα (διαχείρισης) ενέργειας», ανέφερε σχετικά ο Jakob Baruël Poulsen, γενικός διευθυντής και ιδρυτής της CIP.
«Η υπεράκτια αιολική ενέργεια είναι απλώς η φθηνότερη πηγή ανανεώσιμης ενέργειας στην Ευρώπη που διατίθεται σε μεγάλη κλίμακα, και τα ενεργειακά νησιά προσφέρουν πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα», δήλωσε ο κ. Jakob Baruël Poulsen, διευθύνων σύμβουλος της CIP.
Ισχυρό ενδιαφέρον σε Ευρώπη
Η ιδέα κερδίζει σιγά σιγά έδαφος σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία έχει στόχο να κατασκευάσει εγκαταστάσεις ισχύος τουλάχιστον 300 γιγαβάτ στην επόμενη δεκαετία. Το Βέλγιο σχεδιάζει να ξεκινήσει την κατασκευή στο νησί Princess Elisabeth στη Βόρεια Θάλασσα, το οποίο η χώρα λέει ότι θα είναι το πρώτο τεχνητό νησί για ενεργειακή υποδομή, που θα χρησιμεύσει ως κόμβος για τη σύνδεση υπεράκτιων αιολικών πάρκων με το βελγικό ηλεκτρικό δίκτυο. Ανάλογα έργα δρομολογούνται επίσης από τη Γερμανία και τη Δανία, αν και η δανική κυβέρνηση ανέβαλε πέρυσι έναν διαγωνισμό για ένα ενεργειακό νησί λόγω υψηλού κόστους.
Όσον αφορά τα ενεργειακά νησιά, το πράσινο υδρογόνο μπορεί να χρησιμεύσει ως φορέας ενέργειας που παρέχει στην υπεράκτια αιολική ενέργεια ένα ευρύτερο φάσμα ευκαιριών για σύνδεση με τις τοπικές και παγκόσμιες αγορές ενέργειας.
Η CEI εκτιμά ότι η χρήση ενός αγωγού υδρογόνου για τη μεταφορά ενέργειας από τα αιολικά πάρκα στην ακτή είναι μόνο περίπου το 20% του κόστους ενός καλωδίου συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης.
Ωστόσο ακόμα υπάρχουν πολλά προβλήματα όσον αφορά στο πράσινο υδρογόνο καθώς το καύσιμο δεν είναι πάντα βιώσιμο σε κλίμακα και τα «πράσινα» διαπιστευτήριά του καθορίζονται από την πηγή ενέργειας που χρειάζεται για την παραγωγή του.