Η προοπτική σημαντικές ποσότητες φυσικού αερίου από τη χώρα μας να εξάγεται μέχρι την «αυλή» της Ρωσίας, επισφραγίζεται και επίσημα σήμερα με τη διεύρυνση του Κάθετου Διαδρόμου φυσικού αερίου και την υπογραφή Μνημονίου Κατανόησης για την ένταξη της Ουκρανίας και της Μολδαβίας στον Κάθετο Διάδρομο αερίου.
Η υπογραφή του MoU θα γίνει στο πλαίσιο της Υπουργικής Διάσκεψης της Διασύνδεσης στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη (Central East South East Connectivity, CESEC). Ως αποτέλεσμα, θα προστεθούν δύο ακόμη αγορές στους υποψήφιους προορισμούς αερίου που εισέρχεται στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας.
Υπενθυμίζεται ότι στην πρωτοβουλία του Κάθετου Διαδρόμου συμμετέχουν ήδη τέσσερις χώρες μέσω των Διαχειριστών τους, και πιο συγκεκριμένα η Ελλάδα, η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Ουγγαρία. Επίσης, λαμβάνουν μέρος η Gastrade και η ICGB, εταιρείες διαχείρισης του FSRU Αλεξανδρούπολης και του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), αντίστοιχα.
Στόχος του Vertical Corridor είναι να διασφαλίσει την απρόσκοπτη αμφίδρομη ροή καυσίμου ανάμεσα στις 6 πλέον χώρες. Ωστόσο, λόγω των πρόσφατων γεωπολιτικών ανακατατάξεων, και την πρόθεση των περισσότερων ευρωπαϊκών κρατών να απεξαρτηθούν από το ρωσικό αέριο, ο διάδρομος μεταφοράς αποκτά βαρύνουσα σημασία για την ενίσχυση των ροών από τον Νότο προς τον Βορρά. Μία ενίσχυση που εκ των πραγμάτων θα καταστήσει την Ελλάδα «πύλη εισόδου» καυσίμου για τις υπόλοιπες 5 αγορές του Vertical Corridor.
Τι «κερδίζει» η Ελλάδα
Για τη χώρα μας, η ανάληψη του ρόλου του βασικού τροφοδότη με αέριο, αγορών που φτάνουν μέχρι τις βόρειες ακτές της Μαύρης Θάλασσας, θα σηματοδοτήσει καταρχάς την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού της ρόλου στην ευρύτερη περιοχή. Επίσης, θα συμβάλει στην ακόμη μεγαλύτερη θωράκιση της ασφάλειας εφοδιασμού και της εσωτερικής αγοράς με καύσιμο.
Παράλληλα, με την «πύκνωση» των πηγών προέλευσης του καυσίμου που καταφθάνει στη χώρα μας, θα ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και στην εγχώρια αγορά, δημιουργώντας προοπτικές μείωσης των τιμών για τα ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Επίσης, η αύξηση των ποσοτήτων καυσίμου που μεταφέρονται μέσω του εθνικού δικτύου, ανεξάρτητα από το αν προορίζονται για κατανάλωση εντός ή εκτός συνόρων, ανοίγει τον δρόμο για τη μείωση των χρεώσεων του συστήματος.
Για να μετατραπεί η Ελλάδα σε gas hub, βαρύνουσα σημασία θα έχουν οι υποδομές «υποδοχής» LNG, το οποίο μπορεί να καταφθάνει ακτοπλοϊκώς από οποιοδήποτε παράκτιο τέρμιναλ υγροποίησης ανά την υφήλιο. Τον ρόλο αυτό θα επωμιστεί σε πρώτη φάση το τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, καθώς και το πλωτό FSRU στην Αλεξανδρούπολη, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί εμπορικά στις αρχές Μαρτίου.
Μερίδιο στον εξαγωγικό προσανατολισμό του εγχώριου συστήματος αερίου φιλοδοξεί να διεκδικήσει η Elpedison, η οποία έχει ήδη διενεργήσει την πρώτη φάση του Market Test για την πλωτή πύλη LNG «Thessaloniki FSRU», που σχεδιάζει να εγκαταστήσει στη Θεσσαλονίκη, στον Θερμαϊκό κόλπο. Στόχος της εταιρείας είναι η δεύτερη φάση της διαδικασίας (με την υποβολή δεσμευτικών πλέον προσφορών από τους υποψήφιους χρήστες) να διενεργηθεί εντός του 1ου
εξαμήνου του επόμενου έτους, ώστε να προχωρήσει στη συνέχεια σε ετυμηγορία για την Τελική Επενδυτική Απόφαση για την υλοποίησή της.
Μία ανάλογη πλωτή πύλη βρίσκεται επίσης στα σκαριά από τη Motor Oil, η οποία σχεδιάζεται να εγκατασταθεί στην περιοχή του διυλιστηρίου (στον Κόλπο των Αγίων Θεοδώρων στην Κόρινθο). Πάντως, ο ενεργειακός Όμιλος έχει ξεκαθαρίσει πως το «πράσινο φως» στην επένδυση θα συναρτηθεί από το κατά πόσο θα γίνει επιλέξιμη για κρατική ενίσχυση, μετά τις διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν.
Τέλος, η Mediterranean Gas δρομολογεί την εγκατάσταση μίας νέας πλωτής «πύλης» LNG στον Βόλο. Το «ΑΡΓΩ» FSRU, όπως ονομάζεται, θα αποτελέσει ένα καινούριο σημείο εισαγωγής υγροποιημένου αερίου στο ελληνικό σύστημα, μέσω του οποίου το καύσιμο θα μπορεί να μεταφερθεί στα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.