MENU

Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ με επίκεντρο τη θεσμοθέτηση για τις περικοπές ΑΠΕ

Διευκολύνεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ έως τις 28/2 με τίτλο: «ΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ», περιλαμβάνοντας σημαντικές ενεργειακές ρυθμίσεις.

Το αντικείμενο των ενεργειακών διατάξεων:

Άρθρο 70

Εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας σε κοινόχρηστους χώρους κτιρίων

Σε κοινόχρηστους χώρους κτιρίων τα οποία περιλαμβάνουν περισσότερες από μια οριζόντιες ιδιοκτησίες, στους οποίους είναι επιτρεπτή η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, καθώς και συστημάτων αποθήκευσης, σύμφωνα με την πολεοδομική νομοθεσία, οι αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων των συνιδιοκτητών για την εγκατάσταση των εν λόγω συστημάτων σε επιφάνεια μέχρι ποσοστού σαράντα τοις εκατό (40%) του συνόλου της επιφάνειας του κοινόχρηστου, λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία του πενήντα ένα τοις εκατό (51%) που αντιστοιχεί στα ποσοστά συνιδιοκτησίας. Με την ίδια πλειοψηφία λαμβάνεται κάθε σχετική απόφαση για την υλοποίηση και ρύθμιση των παραπάνω αποφάσεων. Το παρόν δεν εφαρμόζεται επί ακινήτων που εμπίπτουν στον Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α’ 220).

Άρθρο 71

Λειτουργικοί περιορισμοί για την αύξηση των περιθωρίων ισχύος των σταθμών του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου – Τροποποίηση άρθρου 10 ν. 4951/2022

Στο άρθρο 10 του ν. 4951/2022 (Α΄129), περί λειτουργικών περιορισμών για την αύξηση των περιθωρίων ισχύος σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου: α) στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 4 προστίθενται οι λέξεις «κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.),», β) η παρ. 6 αντικαθίσταται, γ) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 12, προστίθενται οι λέξεις «κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Διαχειριστή και σύμφωνης γνώμης της Ρ.Α.Α.Ε.Υ.», δ) προστίθενται παρ. 5Α, 8Α, 16 και 17, ε) στις παραπομπές του τελευταίου εδαφίου της παρ. 13, προστίθεται η παρ. 5Α, και το άρθρο 10 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 10»

Λειτουργικοί περιορισμοί για αύξηση των περιθωρίων ισχύος σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου

  1. Κατά τον προσδιορισμό περιθωρίων ισχύος σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.) σε περιοχές του Συστήματος και του Δικτύου και τη χορήγηση οριστικών προσφορών σύνδεσης, προκειμένου για τη βέλτιστη αξιοποίηση των υποδομών Συστήματος και Δικτύου και για τη μεγιστοποίηση της δυνατότητας απορρόφησης ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., ο αρμόδιος Διαχειριστής δύναται να λαμβάνει υπόψη τη δυνατότητα επιβολής περιορισμών έγχυσης της παρ. 2, για λόγους που σχετίζονται με την επάρκεια και ασφάλεια λειτουργίας του τοπικού συστήματος και δικτύου.
  2. Οι προσφορές και οι συμβάσεις σύνδεσης σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου δύνανται να περιλαμβάνουν ειδικούς όρους, οι οποίοι επιτρέπουν την επιβολή λειτουργικών περιορισμών στην έγχυση ηλεκτρικής ενέργειας και ισχύος («περιορισμοί έγχυσης»), εφόσον έτσι επιτυγχάνεται η βέλτιστη αξιοποίηση του διαθέσιμου δυναμικού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και των υποδομών Συστήματος και Δικτύου, καθιστώντας δυνατή τη μεγιστοποίηση της δυνατότητας απορρόφησης ενέργειας από σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. Οι περιορισμοί έγχυσης, οι οποίοι λαμβάνονται υπόψη, αναφορικά με τη συμμετοχή των σταθμών αυτών στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, δύνανται να αφορούν:

α) Μόνιμο περιορισμό της μέγιστης ισχύος παραγωγής του σταθμού σε σχέση με την εγκατεστημένη ισχύ των μονάδων του.

β) Περιορισμούς της μέγιστης ισχύος παραγωγής του σταθμού για προκαθορισμένες χρονικές περιόδους εντός της κάθε ημέρας κατανομής.

γ) Περιορισμούς που καθορίζονται από τους Διαχειριστές με βάση την εκτιμώμενη κατάσταση λειτουργίας του τοπικού συστήματος ή δικτύου.

δ) Περιορισμούς που ενεργοποιούνται σε πραγματικό χρόνο, σε έκτακτες καταστάσεις ή αν η εγχεόμενη παραγωγή δημιουργεί πρόβλημα στη διατήρηση του ισοζυγίου παραγωγής – ζήτησης ή στη διατήρηση συνθηκών διασφάλισης της ευσταθούς λειτουργίας του δικτύου, μέσω αυτόματων συστημάτων προστασίας και ελέγχου, οι οποίοι δύναται να οδηγούν ακόμη και στην αποσύνδεση του σταθμού.

Οι ως άνω περιορισμοί εφαρμόζονται ανεξάρτητα και επιπλέον περιορισμών ή απορρίψεων προσφορών έγχυσης που προκύπτουν στο πλαίσιο της συμμετοχής των σταθμών στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας.

  1. Με την εφαρμογή των περιορισμών έγχυσης των περ. α) και β) της παρ. 2 δεν δύναται να επιβληθεί μείωση της μέγιστης ισχύος παραγωγής των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., η οποία να οδηγεί σε περιορισμό της εγχεόμενης ενέργειας υψηλότερο από το πέντε τοις εκατό (5%) της ετήσιας δυνατότητας παραγωγής ενέργειας των σταθμών αυτών. Ως βάση αναφοράς για τον υπολογισμό του πρώτου εδαφίου, λαμβάνεται υπόψη η ετήσια δυνατότητα παραγωγής ενέργειας σταθμού αναφοράς, αντίστοιχης τεχνολογίας.
  2. Με την εφαρμογή των περιορισμών έγχυσης των περ. γ) και δ) της παρ. 2 δύναται να επιβάλλεται κατά προτεραιότητα μείωση της μέγιστης ισχύος παραγωγής των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., η οποία να οδηγεί έως και σε πλήρη περιορισμό της εγχεόμενης ενέργειάς τους. Κατά παρέκκλιση του πρώτου εδαφίου, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), δύναται να καθορίζονται ειδικές κατηγορίες έργων Α.Π.Ε./Σ.Η.Θ.Υ.Α., για τις οποίες εφαρμόζεται μέγιστο όριο περιορισμών έγχυσης για λόγους τοπικής συμφόρησης, όπως αυτό το όριο προσδιορίζεται με την ίδια απόφαση.
  3. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Διαχειριστή και γνώμης της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., εξειδικεύεται το πλαίσιο εφαρμογής των περιορισμών της παρ. 2, ποσοτικοποιούνται οι περιορισμοί των περ. α) και β) της παρ. 2 και ρυθμίζεται κάθε άλλο σχετικό θέμα.

5Α. Με αποφάσεις της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., κατόπιν εισήγησης καθενός από τους Διαχειριστές του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Σ.Μ.Η.Ε.) και των Δικτύων Διανομής, εξειδικεύεται το πλαίσιο των λειτουργικών περιορισμών των περ. γ) και δ) της παρ. 2 και των περ. β) και γ) της παρ. 13 που είναι αναγκαίοι για τη σύνδεση νέων σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., Σταθμών Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας, Υβριδικών Σταθμών και σταθμών των παρ. 11Α και 11Β του άρθρου 10 του ν. 4685/2020 (Α’ 92) σε περιοχές με περιορισμένη δυνατότητα απορρόφησης νέας ισχύος, που λαμβάνονται υπόψη από τους διαχειριστές κατά τη χορήγηση Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης και τη σύναψη Συμβάσεων Σύνδεσης. Οι Διαχειριστές του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και των Δικτύων Διανομής υποβάλλουν τις εισηγήσεις τους στη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. μέχρι την 31η Μαρτίου 2025, η οποία εκδίδει τις σχετικές αποφάσεις εντός τριών (3) μηνών. Οι λειτουργικοί περιορισμοί που καθορίζονται με τις αποφάσεις της παρούσας, εφαρμόζονται σε όλους τους σταθμούς που λαμβάνουν οριστικές προσφορές σύνδεσης ή συνάπτουν συμβάσεις σύνδεσης με τους αρμόδιους διαχειριστές από την έναρξη ισχύος των σχετικών αποφάσεων της Ρ.Α.Α.Ε.Υ.. Οι εν λόγω λειτουργικοί περιορισμοί δύνανται να αναθεωρούνται με νεότερη απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Διαχειριστή, προκειμένου να λαμβάνονται υπόψη νέες δυνατότητες απορρόφησης ισχύος των δικτύων. Οι εκάστοτε αναθεωρημένοι λειτουργικοί περιορισμοί δύνανται να εφαρμόζονται και σε σταθμούς για τους οποίους, κατά τον χρόνο αναθεώρησης των περιορισμών, έχουν ήδη χορηγηθεί οριστικές προσφορές σύνδεσης ή έχουν συναφθεί συμβάσεις σύνδεσης, όπως οι σταθμοί αυτοί προσδιορίζονται με τις αποφάσεις της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., εφόσον η εφαρμογή τους είναι ευνοϊκότερη σε σχέση με τους όρους που τους έχουν ήδη χορηγηθεί και εφαρμόζονται.

  1. Με απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Διαχειριστή, καθορίζονται η μεθοδολογία εφαρμογής των περιορισμών έγχυσης των περ. γ) και δ) της παρ. 2 και των περ. β) και γ) της παρ. 13, η παρακολούθηση της εφαρμογής τους και η επιβολή χρεώσεων και κυρώσεων μη συμμόρφωσης προς τους περιορισμούς έγχυσης των παρ. 2 και 13.
  2. Οι παρ. 1 και 2 εφαρμόζονται για σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που έχουν λάβει ή λαμβάνουν οριστική προσφορά σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή, εξαιρουμένων των σταθμών που λειτουργούν ή έχουν υποβάλει ή θα υποβάλλουν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2022 δήλωση ετοιμότητας του άρθρου 4α του ν. 4414/2016 (Α΄149) ή έχουν επιλεγεί πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος για ένταξη σε καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 ή εξαιρούνται των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 και μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος είτε έχουν συνάψει σύμβαση σύνδεσης είτε έχουν υποβάλλει πλήρες αίτημα για σύμβαση σύνδεσης στον αρμόδιο Διαχειριστή.
  3. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της παρ. 5, ο αρμόδιος Διαχειριστής εκδίδει οριστικές προσφορές σύνδεσης που περιλαμβάνουν ειδικούς όρους αναφορικά με τη δυνατότητα εφαρμογής περιορισμών έγχυσης, χωρίς υπέρβαση των ορίων που τίθενται σωρευτικά στις παρ. 3 και 4.

8Α. Μέχρι την έκδοση των αποφάσεων της παρ. 5Α, οι Διαχειριστές του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και των Δικτύων Διανομής χορηγούν οριστικές προσφορές σύνδεσης και συνάπτουν συμβάσεις σύνδεσης, με ειδικούς όρους για τη δυνατότητα εφαρμογής περιορισμών στην εγχεόμενη ή απορροφώμενη ενέργεια, σύμφωνα με τις περ. γ) και δ) της παρ. 2 και τις περ. β) και γ) της παρ. 13. Με την έκδοση των αποφάσεων της παρ. 5Α, οι περιορισμοί του πρώτου εδαφίου αντικαθίστανται, εφόσον είναι δυσμενέστεροι, άλλως διατηρούνται.

  1. Κατ’ εξαίρεση των οριζόμενων στο παρόν, είναι δυνατό να εκδίδονται προσφορές σύνδεσης με περιορισμούς που οδηγούν σε μόνιμο περιορισμό της μέγιστης ισχύος παραγωγής του σταθμού σε σχέση με την εγκατεστημένη ισχύ των μονάδων του που θα οδηγεί σε μεγαλύτερο ποσοστό από το αναφερόμενο στην παρ. 3, κατ’ εφαρμογή των κριτηρίων της απόφασης του άρθρου 89.
  2. Κατά τη λειτουργία των σταθμών, ο αρμόδιος Διαχειριστής ελέγχει τη συμμόρφωση του Παραγωγού με τους ειδικούς όρους που περιλαμβάνονται στις σχετικές προσφορές σύνδεσης και συμβάσεις σύνδεσης σχετικά με την εφαρμογή των περιορισμών έγχυσης, καθώς και αναφορικά με την εγκατεστημένη ισχύ του σταθμού, όπως αυτή ορίζεται στην οικεία Σύμβαση Σύνδεσης. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του παραγωγού με τους περιορισμούς, ο αρμόδιος Διαχειριστής επιβάλλει χρεώσεις μη συμμόρφωσης, όπως αυτές καθορίζονται με την απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. της παρ. 6.
  3. Οι αρμόδιοι Διαχειριστές μεριμνούν για την εφαρμογή των κανόνων διαχείρισης που εξασφαλίζουν ελάχιστο επίπεδο περιορισμών έγχυσης σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και δίκαιη κατανομή αυτών, μεταξύ των παραγωγών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο και η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ελέγχει την ορθή εφαρμογή των ανωτέρω κανόνων.
  4. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν εισήγησης του αρμόδιου Διαχειριστή και σύμφωνης γνώμης της Ρ.Α.Α.Ε.Υ., δύναται να τροποποιείται το ποσοστό της παρ. 3. Η απόφαση του πρώτου εδαφίου βασίζεται σε μελέτη κόστους οφέλους και λαμβάνει υπόψη το επίπεδο διείσδυσης ενέργειας Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που επιτυγχάνεται. Αν με την απόφαση αυτή καθοριστεί νέο αυξημένο ποσοστό περιορισμών, αυτό αφορά σταθμούς για τους οποίους χορηγούνται οριστικές προσφορές σύνδεσης μετά την έκδοσή της.
  5. Κατά την εξέταση αιτημάτων για χορήγηση οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας της περ. (λια) της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 4001/2011 (Α΄179), λαμβάνεται μέριμνα ώστε η λειτουργία των σταθμών αυτών να μην περιορίζει τη χωρητικότητα των ηλεκτρικών δικτύων για υποδοχή δυναμικού παραγωγής Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. Στις σχετικές οριστικές Προσφορές Σύνδεσης περιλαμβάνονται ειδικοί όροι που δύνανται να αφορούν:

α) Περιορισμούς της μέγιστης ισχύος έγχυσης ή απορρόφησης σε προκαθορισμένες χρονικές περιόδους εντός της κάθε ημέρας κατανομής.

β) Περιορισμούς που καθορίζονται από τους Διαχειριστές με βάση την εκτιμώμενη κατάσταση λειτουργίας του τοπικού συστήματος ή δικτύου.

γ) Περιορισμούς που ενεργοποιούνται σε πραγματικό χρόνο, σε έκτακτες καταστάσεις, μέσω αυτόματων συστημάτων προστασίας και ελέγχου, οι οποίοι μπορεί να οδηγούν ακόμη και στην αποσύνδεση του σταθμού.

Η συμμετοχή των σταθμών του πρώτου εδαφίου στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας τελεί υπό τους περιορισμούς των περ. α) έως γ).

Με τις αποφάσεις των παρ. 5, 5Α και 6 καθορίζεται και εξειδικεύεται αντιστοίχως κάθε αναγκαίο ζήτημα για την εφαρμογή των περιορισμών έγχυσης/απορρόφησης της παρούσας παραγράφου.

  1. Η επιτροπή του άρθρου 12 του ν. 4414/2016, κατά τις εισηγήσεις της προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, λαμβάνει υπόψη τους περιορισμούς που τίθενται με το παρόν άρθρο.
  2. Οι προβλέψεις του παρόντος αποτελούν ειδικό πλαίσιο εφαρμογής αναφορικά με τη δυνατότητα, τους όρους, τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία επιβολής των σχετικών περιορισμών και κατισχύουν κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης.
  3. Για όλα τα θέματα που άπτονται αξιώσεων αποζημιώσεων για λειτουργικούς περιορισμούς, που επιβάλλονται από τους αρμόδιους διαχειριστές για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος ή του δικτύου ή λόγω τοπικής συμφόρησης, εφαρμόζεται αποκλειστικά το άρθρο 10Γ.
  4. Μέχρι τη θέσπιση πλαισίου για τη σύναψη ευέλικτων συμβάσεων σύνδεσης, σύμφωνα με το άρθρο 6α της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Ιουνίου 2019, «σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ» (L 158), οι αρμόδιοι Διαχειριστές συνεχίζουν τη χορήγηση προσφορών σύνδεσης σύμφωνα με τους όρους του παρόντος, ανεξαρτήτως της ύπαρξης διαθέσιμου περιθωρίου απορρόφησης ισχύος.».

Άρθρο 72

Απαλλαγή ευθύνης διαχειριστών για περικοπές έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος και του δικτύου – Προσθήκη άρθρου 10Γ στον ν. 4951/2022

Στον ν. 4951/2022 (Α΄129) προστίθεται άρθρο 10Γ ως εξής:

«Άρθρο 10Γ

Απαλλαγή ευθύνης διαχειριστών για περικοπές έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος και του δικτύου

  1. Οι αρμόδιοι διαχειριστές Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Σ.Μ.Η.Ε.) και Δικτύων Διανομής δεν ευθύνονται έναντι των κατόχων σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.), Σταθμών Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας ή Υβριδικών Σταθμών ή Σταθμών των παρ. 11Α και 11Β του άρθρου 10 του ν. 4685/2020 (Α’ 92) και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται ή δεν απορροφάται από τους σταθμούς τους, λόγω των Εντολών Περιορισμού Έγχυσης που λαμβάνουν από τον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. ή τον αρμόδιο Διαχειριστή Δικτύου, σύμφωνα με τα άρθρα 10 έως 10Β, που επιβάλλονται σε αυτούς: α) για λόγους διατήρησης των αναγκαίων εφεδρειών ή για άλλους λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος ή του δικτύου ή β) εξαιτίας τοπικής συμφόρησης.
  2. Ομοίως, οι αρμόδιοι διαχειριστές δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για τη θετική και την αποθετική ζημία που υφίστανται οι Παραγωγοί, λόγω εφαρμογής των εντολών της παρ. 1, για την περίοδο που οι σταθμοί των εν λόγω Παραγωγών δεν διαθέτουν την τεχνική δυνατότητα να λαμβάνουν Εντολές Περιορισμού Έγχυσης: είτε α) από τον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε., ή τον αρμόδιο Διαχειριστή Δικτύου, είτε β) από τους Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης που τους εκπροσωπούν στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, για όσο χρόνο διαρκεί η προθεσμία του άρθρου 9Α, καθώς και μετά την εκπνοή αυτής, σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους με το ίδιο άρθρο.
  3. Ο αρμόδιοι διαχειριστές Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και Δικτύων Διανομής δεν ευθύνονται έναντι των κατόχων σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. ή των παραγωγών των ομάδων Μονάδων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. ή των ιδιωτικών δικτύων μέσης τάσης και δεν καταβάλλουν αποζημίωση: α) για την ενέργεια που δεν εγχέεται λόγω εντολών περιορισμού έγχυσης του άρθρου 10Β, ακόμα και αν οι εντολές αυτές έχουν δοθεί πριν από τη δημοσίευση του παρόντος, καθώς και β) για τη θετική και αποθετική ζημία που υφίστανται οι Παραγωγοί λόγω εφαρμογής των ανωτέρω εντολών.».

Άρθρο 73

Κυρώσεις μη συμμόρφωσης στις απαιτήσεις εγκατάστασης συστημάτων τηλεποπτείας και τηλεδιαχείρισης σε σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης, με εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη των τετρακοσίων κιλοβάτ – Αντικατάσταση παρ. 4 και προσθήκη παρ. 5 έως 9 στο άρθρο 9Α ν. 4951/2022

Στο άρθρο 9Α του ν. 4951/2022 (Α’ 129), περί εγκατάστασης συστημάτων τηλεποπτείας και τηλεδιαχείρισης σε σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.), α) η παρ. 4 αντικαθίσταται, β) προστίθενται παρ. 5 ως 9, και οι παρ. 4 έως 9 διαμορφώνονται ως εξής:

«4. Στο πλαίσιο του παρόντος, οι κάτοχοι των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. υποβάλλουν στον αρμόδιο Διαχειριστή, εντός οκτώ (8) μηνών από τη γνωστοποίηση των ανωτέρω απαιτήσεων σε αυτούς, υπεύθυνη δήλωση συμμόρφωσης. Σε διαφορετική περίπτωση, επιβάλλονται κυρώσεις στους κατόχους των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., αρχικά ως χρεώσεις σύμφωνα με τις παρ. 5 έως 7, και, σε περίπτωση παρατεταμένης μη συμμόρφωσης, ως αποσύνδεση από το Δίκτυο, σύμφωνα με την παρ. 8.

Για τους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των τετρακοσίων κιλοβάτ (400 kW) που ενεργοποιούνται από τη δημοσίευση του παρόντος, απαιτείται η προηγούμενη εγκατάσταση των εν λόγω συστημάτων τηλεποπτείας και ελέγχου.

  1. Στους κατόχους σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη των τετρακοσίων κιλοβάτ (400 kW) και μικρότερη ή ίση του ενός μεγαβάτ (1 MW) και αυτοπαραγωγούς με ισχύ μεγαλύτερη των τετρακοσίων κιλοβάτ (400 kW), οι οποίοι δεν έχουν τηρήσει την προθεσμία συμμόρφωσης της παρ. 4, επιβάλλεται μηνιαίως χρέωση ανά παραχθείσα μεγαβατώρα ενέργειας για περίοδο που άρχεται από τη δημοσίευση του παρόντος και έως την υποβολή της δήλωσης συμμόρφωσης της παρ. 4. Η χρέωση υπολογίζεται ως η συνολική εγχεόμενη παραγωγή (σε MWh) επί μια μοναδιαία χρέωση (σε €/MWh), ως εξής:

α) για τους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με εν ισχύ σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης του ν. 4414/2016 (Α΄ 149) ή με σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας του άρθρου 12 του ν. 3468/2006 (Α´ 129) ή αντίστοιχη σύμβαση αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας προ του ν. 3468/2006, ως μοναδιαία χρέωση εφαρμόζεται ένα ποσοστό της Τιμής Αναφοράς της Σύμβασης που έχει συναφθεί με τον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.),

β) για τους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. χωρίς σύμβαση εν ισχύ με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. ως μοναδιαία χρέωση εφαρμόζεται ένα ποσοστό της Ειδικής Τιμής Αγοράς (Ε.Τ.Α.) του μήνα στον οποίο αναφέρεται η κύρωση βάσει της υπό στοιχεία ΑΠΕΗΛ/Α/Φ1/οικ.187480/7.12.2016 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄ 3955).

Η χρέωση υπολογίζεται ως το γινόμενο ενός ποσοστού (π) της Τιμής Αναφοράς ή Ε.Τ.Α. και της παραχθείσας ενέργειας για την εξεταζόμενη χρονική περίοδο:

Χρέωση = π Χ Τιμή Αναφοράς (ή Ε.Τ.Α.) Χ παραχθείσα ενέργεια.

  1. Το ποσοστό (π) της Τιμής Αναφοράς και της Ε.Τ.Α. της παρ. 5 προσαυξάνεται ανά μήνα καθυστέρησης συμμόρφωσης με την προθεσμία της παρ. 4, με βάση την κατηγορία του σταθμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., ως εξής:

α) πέντε τοις εκατό (5%) για σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ, από εξακόσια κιλοβάτ (600 kW), έως και ένα μεγαβάτ (1 ΜW), των οποίων η σύνδεση ενεργοποιήθηκε μετά την 4η.7.2019,

β) τρία τοις εκατό ( 3%) για σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ, από τετρακόσια κιλοβάτ (400 kW), έως και εξακόσια κιλοβάτ (600 kW), των οποίων η σύνδεση ενεργοποιήθηκε μετά την 4η.7.2019,

γ) δύο κόμμα πέντε τοις εκατό (2,5%) για σταθμούς με εγκατεστημένη ισχύ, από τετρακόσια κιλοβάτ (400 kW), έως και ένα μεγαβάτ (1 MW), των οποίων η σύνδεση ενεργοποιήθηκε πριν από την 4η.7.2019.

Το ποσοστό δεν δύναται σε καμία εκ των περ. α), β) και γ), να υπερβαίνει το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), ανεξαρτήτως των μηνών καθυστέρησης συμμόρφωσης με την προθεσμία της παρ. 4.

  1. α) Τα ποσά που αντιστοιχούν στη χρέωση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. για τα οποία βρίσκεται εν ισχύ Σύμβαση με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., υπολογίζονται και παρακρατούνται από αυτόν και αποτελούν έσοδο του Υπολογαριασμού Ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου. Για την υλοποίηση των υπολογισμών, ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε.) υποστηρίζει τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. με όλα τα απαραίτητα δεδομένα, ιδίως σχετικά με την ενημέρωση για το σύνολο των σταθμών που δεν έχουν τηρήσει τις προθεσμίες συμμόρφωσης της παρ. 4, η οποία συνοδεύεται από τη συνολική εγχυθείσα ενέργεια για το διάστημα που αφορά η χρέωση.

Ο Κώδικας Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π (Β΄ 2307/2018) δύναται να τροποποιείται για την εφαρμογή της παρούσας.

β) Τα ποσά που αντιστοιχούν στη χρέωση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. για τα οποία δεν βρίσκεται εν ισχύ Σύμβαση με τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., υπολογίζονται και χρεώνονται στους κατόχους των σταθμών από τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. και διατίθενται ως πίστωση στον Υπολογαριασμό Ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου. Η μη καταβολή των ανωτέρω ποσών από τους υπόχρεους συνεπάγεται την απενεργοποίηση της σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή σε διάστημα ενός (1) μήνα από την ημερομηνία που τα ποσά καταστούν ληξιπρόθεσμα. Ο αρμόδιος Διαχειριστής επανασυνδέει τους σταθμούς σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο (2) μηνών από την ημερομηνία γνωστοποίησης σε αυτόν, από τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., ότι έχουν καταβληθεί τα οφειλόμενα ποσά.

  1. Εάν οι κάτοχοι των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. δεν υποβάλουν στον αρμόδιο, κατά περίπτωση Διαχειριστή, υπεύθυνη δήλωση συμμόρφωσης ή δεν τηρούν τις απαιτήσεις ελεγξιμότητας της παρ. 6 του άρθρου 10Β, εντός του χρόνου που ορίζεται στους Πίνακες 1 και 2, για σταθμούς ισχύος από τετρακόσια κιλοβάτ (400 kW), έως και ένα μεγαβάτ (1 MW), και της παρ. 6 του άρθρου 10Β, για σταθμούς ισχύος άνω του ένα μεγαβάτ (1 MW), ο αντίστοιχος Διαχειριστής απενεργοποιεί τη σύνδεση της εγκατάστασής τους με το Δίκτυο ή το Σύστημα, λόγω αποκλειστικής υπαιτιότητας του παραγωγού ή αυτοκαταναλωτή, μέχρι να επιβεβαιώσει τη συμμόρφωση με την απαίτηση. Ο αρμόδιος Διαχειριστής επανασυνδέει τους σταθμούς σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο (2) μηνών από την ημερομηνία επιβεβαίωσης της υποβολής δήλωσης συμμόρφωσης.

Το μέτρο της αποσύνδεσης εφαρμόζεται και σε περίπτωση υποβολής υπεύθυνης δήλωσης συμμόρφωσης, εφόσον διαπιστωθεί από τον αρμόδιο Διαχειριστή η αδυναμία συμμόρφωσης με τις εντολές περιορισμού που λαμβάνει ο σταθμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., από τον ίδιο ή μέσω του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησής του ή απευθείας (σε περίπτωση απευθείας συμμετοχής στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας), σε δοκιμές πιστοποίησης που πραγματοποιούνται εντός δύο (2) μηνών από το πέρας των προθεσμιών των Πινάκων 1 και 2.

Πίνακας 1: Χρονικό περιθώριο σταθμών εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 600 kW έως και 1 MW πριν από την αποσύνδεση από το Δίκτυο.

Ημερομηνία ενεργοποίησης της σύνδεσης σταθμού παραγωγήςΠροθεσμία για την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης συμμόρφωσης από τη θέση σε ισχύ του παρόντος πριν από την αποσύνδεση
Πριν από την 4η/7/2019Δώδεκα (12) μήνες
Από 4/7/2019 έως 30/6/2021Τρεις (3) μήνες
Από 1/7/2021 έως 31/12/2022Τέσσερις (4) μήνες
Από 1/1/2023 έως την 28η.2.2025Πέντε (5) μήνες

Πίνακας 2: Χρονικό περιθώριο σταθμών εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των τετρακοσίων κιλοβάτ (400 kW) και μέχρι μικρότερης ή ίσης των εξακόσια κιλοβάτ (600 kW), πριν από την αποσύνδεση από το Δίκτυο.

Ημερομηνία ενεργοποίησης της σύνδεσης σταθμού παραγωγήςΠροθεσμία για την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης συμμόρφωσης από τη θέση σε ισχύ του παρόντος πριν από την αποσύνδεση
Πριν από την 4η/7/2019Δώδεκα (12) μήνες
Από 4/7/2019 έως 31/3/2021Έξι (6) μήνες
Από 1/4/2021 έως 31/12/2021Επτά (7) μήνες
Από 1/1/2022 έως 31/8/2022Οκτώ (8) μήνες
Από 1/9/2022 έως 31/3/2023Εννέα (9) μήνες
Από 1/4/2023 έως 31/12/2023Δέκα (10) μήνες
Από 1/1/2024 έως την 28η.2.2025Ένδεκα (11) μήνες

Ο αρμόδιος Διαχειριστής δύναται να απέχει από την εφαρμογή του μέτρου της αποσύνδεσης, αν διαπιστώσει, με δοκιμές που πραγματοποιεί εντός της εκάστοτε προθεσμίας που προβλέπεται στους Πίνακες 1 και 2, ότι ο σταθμός έχει τη δυνατότητα να ακολουθεί τις εντολές περιορισμού που λαμβάνει μέσω του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησής του. Οι Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης λαμβάνουν και εκτελούν εντολές από τον αρμόδιο Διαχειριστή για λόγους ανακατανομής και περιορισμού έγχυσης που επιβάλλονται για την ασφαλή λειτουργία του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας και μεταβιβάζουν στους σταθμούς που εκπροσωπούν ανάλογες εντολές για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας ορίζονται οι κυρώσεις για τη μη ανταπόκριση των Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης στις ως άνω υποχρεώσεις τους.

  1. Με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Αποβλήτων και Υδάτων δύναται να αφαιρείται η άδεια δραστηριοποίησης Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης που αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του παρόντος, καθώς και στις υποχρεώσεις της παρ. 6 του άρθρου 10Β, και η μη ανταπόκριση αυτή έχει ως αποτέλεσμα να επιβάλλονται, στους σταθμούς που εκπροσωπεί, οι κυρώσεις του παρόντος.».

Άρθρο 74

Κυρώσεις μη συμμόρφωσης στις απαιτήσεις εγκατάστασης συστημάτων τηλεποπτείας και τηλεδιαχείρισης σε σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής – Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 10Β ν. 4951/2022

Το τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 10Β του ν. 4951/2022 (Α’ 129), περί μεταβατικών διατάξεων μέχρι τον καθορισμό πλαισίου περιορισμών παραγωγής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.), αντικαθίσταται, και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής:

«6. Οι σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και σταθμοί αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας ή ομάδες σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας ή Ιδιωτικά Δίκτυα ΜΤ, με εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη από ένα μεγαβάτ (1 MW), καθώς και οι Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης που τους εκπροσωπούν στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές για τον περιορισμό της ισχύος που εγχέουν μετά από εντολή του Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. ή του αρμόδιου Διαχειριστή Δικτύου. Σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη από ένα (1) MW που κατά την 1η Μαΐου 2024 δεν διαθέτουν τέτοιες υποδομές, προβαίνουν με δαπάνες του παραγωγού στην εγκατάστασή τους, εντός οκτώ (8) μηνών από την 1η Μαΐου 2024. Αν οι ανωτέρω υποχρεώσεις δεν υλοποιηθούν, εντός του ως άνω χρονικού διαστήματος, εφαρμόζονται οι κυρώσεις της απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 10Α, και έως την έκδοση της απόφασης αυτής, η παρ. 8 του άρθρου 9Α.».

Άρθρο 75

Ακαταδίωκτο και ασφάλεια των μελών των κλιμακίων ελέγχου αυθαιρέτων ή οικοδομικών αδειών και των αρμόδιων υπαλλήλων

Στο άρθρο 125ΙΗ του ν. 4495/2017 (Α’ 167), περί ακαταδίωκτου και ασφάλειας των μελών των κλιμακίων ελέγχου, α) το εισαγωγικό εδάφιο της παρ. 1 αντικαθίσταται, β) στην περ. α) της παρ. 2 και στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3 η φράση «μέλη των κλιμακίων ελέγχου ή ο Ειδικός Επιθεωρητής Ελέγχου και Καταστολής της Αυθαίρετης Δόμησης» αντικαθίσταται από τη φράση «πρόσωπα της παρ. 1», και το άρθρο 125ΙΗ διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 125ΙΗ

Ακαταδίωκτο και ασφάλεια των μελών των κλιμακίων ελέγχου

  1. Τα μέλη των κλιμακίων ελέγχου αυθαιρέτων, των κλιμακίων ελέγχου οικοδομικών αδειών, και ο Ειδικός Επιθεωρητής Ελέγχου και Καταστολής της Αυθαίρετης Δόμησης, δεν ευθύνονται, δεν διώκονται και δεν εξετάζονται για πράξεις ή παραλείψεις τους, κατά την άσκηση των καθήκοντων τους που αφορούν την καταστολή της αυθαίρετης δόμησης και τον έλεγχο των οικοδομικών αδειών, όταν δρουν μέσα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, εκτός αν: α) ενήργησαν με πρόθεση για να προσπορίσουν στον εαυτό τους ή σε τρίτον παράνομο περιουσιακό όφελος ή να βλάψουν το Δημόσιο ή τρίτον, β) παραβίασαν το απόρρητο των πληροφοριών και στοιχείων, που περιήλθαν σε γνώση τους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, γ) παρέβησαν το καθήκον εχεμύθειας του άρθρου 26 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ν. 3528/2007, Α’ 26).
  2. α) Αν τα πρόσωπα της παρ. 1 διώκονται για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, σύμφωνα με την παρ. 1, η δικαστική υποστήριξη και εκπροσώπησή τους, ενώπιον των ποινικών δικαστηρίων, δύναται να ανατίθεται:

αα) σε λειτουργό του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους μέχρι τον βαθμό του Δικαστικού Πληρεξουσίου Α’ τάξης, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 4831/2021 (Α’ 170),

αβ) σε δικηγόρο της επιλογής τους, η αμοιβή του οποίου καταβάλλεται από το Δημόσιο, σύμφωνα με την παρ. 3, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

  1. Αν τα πρόσωπα της παρ. 1 εκπροσωπούνται από δικηγόρο στις αναφερόμενες στην παρ. 2 υποθέσεις, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τους καταβάλλονται απολογιστικά σε βάρος του προϋπολογισμού του ανωτέρω Υπουργείου, οι δαπάνες στις οποίες αυτοί υποβλήθηκαν μέχρι την αμετάκλητη εκδίκαση της υπόθεσής τους, εφόσον: α) για τις ποινικές υποθέσεις εκδοθεί αμετάκλητη απόφαση, με την οποία οι ελεγκτές κηρύσσονται αθώοι ή απαλλάσσονται των κατηγοριών ή αμετάκλητο βούλευμα δικαστικού συμβουλίου παύει οριστικά την ποινική δίωξη εναντίον τους ή θέτει την υπόθεση στο αρχείο, β) για τις αστικές υποθέσεις, εκδίδεται αμετάκλητη δικαστική απόφαση, με την οποία απορρίπτεται η αγωγή που ασκήθηκε εναντίον τους. Το αιτούμενο ποσό δεν μπορεί να υπερβαίνει το τριπλάσιο του ποσού αναφοράς κάθε διαδικαστικής πράξης ή υπηρεσίας, όπως προσδιορίζεται στους πίνακες του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α’ 208) και των παραρτημάτων αυτού.
  2. Στα μέλη των κλιμακίων ελέγχου και τον Ειδικό Επιθεωρητή, κατά τη διάρκεια διενέργειας της αυτοψίας ή και μέχρι την περαίωση της διαδικασίας ελέγχου, σύμφωνα με την εντολή ελέγχου, είναι δυνατόν να παρέχεται, ύστερα από αίτηση των ιδίων ή του Ειδικού Επιθεωρητή Ελέγχου και Καταστολής της Αυθαίρετης Δόμησης, αστυνομική προστασία από πιθανολογούμενες πράξεις εκφοβισμού ή αντεκδίκησης ή παρακώλυσης της διαδικασίας των αυτοψιών και του ελέγχου.».

Άρθρο 76

Αυτεπάγγελτος έλεγχος οικοδομικών αδειών

  1. Με μη δημοσιευτέα απόφαση του Γενικού Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος δύναται να συστήνονται και συγκροτούνται μικτά κλιμάκια ελέγχου οικοδομικών αδειών, τα οποία αποτελούνται από κατ` ελάχιστον τρία (3) μέλη, μηχανικούς υπαλλήλους του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή Υπηρεσιών Δόμησης με αντικείμενο τον εκτός ωραρίου έλεγχο συγκεκριμένων οικοδομικών αδειών, συμπεριλαμβανομένων προεγκρίσεων ή αναθεωρήσεων συμπεριλαμβανομένων προεγκρίσεων αναθεωρήσεων, που προσδιορίζονται στην ίδια απόφαση, προκειμένου να διαπιστωθούν σφάλματα. Η απόφαση της παρούσας κοινοποιείται αποκλειστικά στα οριζόμενα μέλη. Η ανάκληση της ανωτέρω απόφασης πραγματοποιείται με όμοια απόφαση.
  2. Τα μικτά κλιμάκια της παρ. 1 εκδίδουν έκθεση ελέγχου, η οποία διαβιβάζεται στον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η περαιτέρω διαβίβαση της έκθεσης ελέγχου προς άλλες υπηρεσίες ή αρχές πραγματοποιείται κατόπιν ανωνυμοποίησης ως προς τα στοιχεία των μελών του μικτού κλιμακίου ελέγχου οικοδομικών αδειών.
  3. Έκαστο μέλος μικτού κλιμακίου ελέγχου οικοδομικών αδειών, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, αποζημιώνεται από το Πράσινο Ταμείο, κατόπιν υποβολής σ’ αυτό, από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, μηνιαίου καταλόγου των προσώπων της παρ. 1 και του αριθμού των ελέγχων ανά ελεγχόμενη οικοδομική άδεια, συμπεριλαμβανομένης προέγκρισης ή αναθεώρησης, καθώς και προέγκρισης αναθεώρησης, και τα τετραγωνικά στα οποία αφορά έκαστη, χωρίς άλλα στοιχεία ταυτοποιητικά του ελέγχου.

Άρθρο 77

Αμοιβή κλιμακίων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας – Τροποποίηση παρ. 6α άρθρου 21 ν. 4354/2015

Στην παρ. 6α του άρθρου 21 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), περί αμοιβής συλλογικών οργάνων, προστίθενται οι λέξεις «καθώς και τους ελέγχους αυθαιρέτων και τους ελέγχους οικοδομικών αδειών που διενεργούνται από κλιμάκια ελέγχου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας,» και «ή αποζημίωση ανά έλεγχο», και η παρ. 6α διαμορφώνεται ως εξής:

«6α. Για τους ελέγχους του άρθρου 3 του ν. 3335/2005 (Α` 95), καθώς και τους ελέγχους αυθαιρέτων και τους ελέγχους οικοδομικών αδειών που διενεργούνται από κλιμάκια ελέγχου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καταβάλλεται ημερήσια ελεγκτική αποζημίωση ή αποζημίωση ανά έλεγχο, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του παρόντος νόμου, που καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.».

Άρθρο 78

Διαδικασία κύρωσης Κώδικα Χωροταξίας και Πολεοδομίας

Στο τελευταίο εδάφιο της παρ. 6 του άρθρου 11 του ν. 4447/2016 (Α’ 241), περί κωδικοποίησης διατάξεων χωροταξίας και πολεοδομίας, διαγράφονται οι λέξεις «ελέγχεται από την Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης του άρθρου 67 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133) και», και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής:

«6. Κατά τη σύνταξη του Κώδικα επιτρέπεται η κατάργηση διατάξεων, οι οποίες κρίνονται ατελέσφορες ή μη δεκτικές εφαρμογής, η απάλειψη διατάξεων που έχουν καταργηθεί σιωπηρώς, καθώς και των μεταβατικών διατάξεων που δεν έχουν πλέον πεδίο εφαρμογής, η προσαρμογή διατάξεων προς το Σύνταγμα, η αναδιατύπωση διατάξεων και η εισαγωγή διατάξεων για την απλούστευση ή την άρση ερμηνευτικών αμφιβολιών ή για την εναρμόνισή τους προς παρεμφερείς ρυθμίσεις ή την άρση αντιφάσεων, η προσαρμογή των διατάξεων, με τις οποίες ορίζονται αρμοδιότητες διοικητικών ή άλλων οργάνων, προς το ισχύον οργανωτικό σχήμα των κεντρικών και αποκεντρωμένων κρατικών υπηρεσιών, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των νομικών προσώπων του δημόσιου τομέα, η ενοποίηση και η αναδιάρθρωση διατάξεων και νομοθετημάτων, καθώς και κάθε άλλη μεταβολή απαραίτητη για την ενότητα και τη σαφήνεια των ρυθμίσεων. Το σχέδιο του Κώδικα κυρώνεται σύμφωνα με τις παρ. 6 και 7 του άρθρου 76 του Συντάγματος.».

Άρθρο 79

Έκδοση οικοδομικών αδειών στον συνοικισμό Παλαμά Καρδίτσας – Μεταβατική διάταξη

  1. Έως την τροποποίηση ή αναθεώρηση του ρυμοτομικού σχεδίου της διανομής του συνοικισμού Παλαμά Καρδίτσας της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, για την έκδοση οικοδομικών αδειών σε οικόπεδα του συνοικισμού Παλαμά στις περιπτώσεις που παρουσιάζεται ασυμφωνία του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου και του εφαρμοσθέντος, ως οικοδομική γραμμή λαμβάνεται υπόψη η δυσμενέστερη ως προς την ιδιοκτησία μεταξύ της εγκεκριμένης και της υλοποιημένης.
  2. Για τον υπολογισμό των πολεοδομικών μεγεθών λαμβάνονται υπόψη τα μεγέθη της διανομής.
  3. Η έκδοση εγκρίσεων εργασιών μικρής κλίμακας και αναθεώρησης οικοδομικών αδειών, οι οποίες δεν αφορούν σε εργασίες εκτός του περιγράμματος των υφιστάμενων κτιρίων, κατασκευών και εγκαταστάσεων, πραγματοποιείται άνευ της τήρησης της προϋπόθεσης της παρ. 1.
  4. Το παρόν ισχύει μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2026.

Σχετικά Άρθρα