MENU

Πτώση 3% στην κατανάλωση καυσίμων το 2023 – Ισχυρό «αποκούμπι» ο τουρισμός

Ο πρόεδρος της Helleniq Energy Ανδρέας Σιάμισιης «βλέπει» σημαντική μείωση των πρατηρίων προσεχώς

Σε αρνητικό πρόσημο παρέσυρε πέρυσι την κατανάλωση καυσίμων στην ελληνική αγορά, η τεράστια «βουτιά» που σημειώθηκε στη ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης. Έτσι, η αγορά κινήθηκε πτωτικά κατά -3%, καθώς διαμορφώθηκε στους 6,6 εκατ. μετρικούς τόνους, από 6,788 το αμέσως προηγούμενο έτος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεταβολή στο πετρέλαιο θέρμανσης κινήθηκε στον αντίποδα της ζήτησης για όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες καυσίμων, οι οποίες παρουσίασαν ενίσχυση. Ωστόσο, η μείωση στην κατανάλωση πετρελαίου ήταν τόσο μεγάλη, αγγίζοντας το -33%, με συνέπεια να επηρεάσει το σύνολο της αγοράς.

Η παραπάνω επίδοση οφείλεται στο ότι εντός του 2023 διατέθηκαν μόλις 786.000 τόνοι καυσίμου, από 1,17 εκατ. το 2022. Το γεγονός αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στις καιρικές συνθήκες, καθώς έως και το τέλος Δεκεμβρίου οι θερμοκρασίες κινήθηκαν σε ιδιαίτερα υψηλά για την εποχή επίπεδα, με συνέπεια η κίνηση να είναι υποτονική από την έναρξη της περιόδου θέρμανσης.

Μάλιστα, αν εξαιρεθεί το πετρέλαιο θέρμανσης, τότε η συνολική ζήτηση για όλα τα υπόλοιπα καύσιμα κινήθηκε σε θετικό έδαφος, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 3%. Έτσι, ανοδικά κινήθηκε η κατανάλωση βενζίνης, η οποία αυξήθηκε κατά 4%, στους 2,14 εκατ. τόνους από 2,055 την προηγούμενη χρονιά.

Στο 3% διαμορφώθηκε η αύξηση για το ντίζελ κίνησης, στους 2,77 εκατ. τόνους από 2,695 εκατ. το 2022. Ανοδικά κινήθηκε επίσης και η ζήτηση για υγραέριο, κατά 4%, στους 904 εκατ. τόνους από 868 εκατ.

Πιθανή απόσυρση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους

Όπως σημείωσε ο πρόεδρος της Helleniq Energy Ανδρέας Σιάμισιης, στο conference call με αναλυτές για το 2023 όπου παρατέθηκαν τα σχετικά στοιχεία, η εγχώρια ζήτηση καυσίμων κίνησης παρουσίασε ανάκαμψη πέρυσι, ενώ παράλληλα συνεχίστηκε η στροφή των οδηγών αυτοκινήτων στα premium προϊόντα. Ωστόσο, οι εταιρείες λιανικής δεν μπόρεσαν να επωφεληθούν στο μέγιστο βαθμό από αυτή την ανάκαμψη, λόγω του πλαφόν που έχει επιβληθεί στο περιθώριο κέρδους. Μάλιστα, εξέφρασε την αισιοδοξία ότι το μέτρο θα αποσυρθεί μέσα στη χρονιά.

Την ίδια στιγμή, ο κλάδος διύλισης και εμπορίας πετρελαιοειδών επωφελήθηκε από τη σημαντική αύξηση που παρουσιάστηκε πέρυσι και στα αεροπορικά καύσιμα, κάτι που αποδίδεται στην ανοδική τάση της τουριστικής κίνησης. Η ζήτηση παρουσίασε αύξηση 7%, διαμορφούμενη στους 1,446 εκατ. τόνους από 1,349 εκατ. το 2022. Αύξηση 3% σημειώθηκε και στα ναυτιλιακά καύσιμα.

Όπως πάντως σημείωσε ο κ. Σιάμισιης, εδώ και αρκετά χρόνια ο κύκλος εργασιών της αγοράς λιανικής περιορίζεται, με συνέπεια να συρρικνώνεται και ο αριθμός των πρατηρίων. Είναι ενδεικτικό ότι στο παρελθόν το εγχώριο δίκτυο της Helleniq Energy (ιδιολειτουργούμενα και συνεργατών) αριθμούσε περί τα 9.000 πρατήρια, τα οποία έχουν περιορισθεί πλέον σε ελαφρώς πάνω από 5.000.

Σανίδα σωτηρίας ο τουρισμός για το εγχώριο δίκτυο

Μάλιστα, πολλά από αυτά τα βενζινάδικα δεν λειτουργούν όλο το έτος. Επίσης, ένας σημαντικός αριθμός τους μπορεί να επιβιώνει χάρις στον τουρισμό.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι το εγχώριο δίκτυο θα περιορισθεί ακόμη περισσότερο τα επόμενα χρόνια, εκτιμώντας ότι έως το 2025 δεν αναμένεται να βρίσκονται σε λειτουργία περισσότερα από 1.600 βενζινάδικα.

Σύμφωνα με τον CEO του Ομίλου, μία από τις βασικές αιτίες είναι η προδιαγεγραμμένη μείωση της κατανάλωσης. Επίσης, η στροφή στην ηλεκτροκίνηση θα περιορίσει έτι περαιτέρω τον αριθμό των πελατών.

Σχετικά Άρθρα