MENU

Πρώτος παραγωγός και προμηθευτής «πράσινου» υδρογόνου στην Ελλάδα γίνεται το 2026 η Motor Oil

Η μονάδα που αναπτύσσει ο ενεργειακός όμιλος εντός του χώρου του διυλιστηρίου Αγίων Θεοδώρων θα παράγει σε ετήσια βάση 7.200 χιλ. τόνους του νέου καυσίμου

Εντός του 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία της νέας μονάδας παραγωγής «πράσινου» υδρογόνου που δημιουργεί η Motor Oil εντός του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων και η οποία όπως ανακοινώθηκε χθες (13/2) από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα χρηματοδοτηθεί από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με το ποσό των 111,7 εκατ. ευρώ.

Η Motor Oil πρωτοπορεί στις επενδύσεις μεγάλης κλίμακας για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου, ενώ παράλληλα επενδύει σε όλη την αλυσίδα αξίας του νέου καυσίμου και έτσι τον Απρίλιο αναμένεται να εγκαινιάσει το πρώτο σχετικό πρατήριο εντός του χώρου του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων.

Η όλη προσπάθεια του ομίλου στον τομέα του υδρογόνου ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια και πλέον μπαίνει στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση επενδύσεων που θα της δώσουν τη δυνατότητα να παράγει 7.200 χιλ. τόνους υδρογόνου ανά έτος.

Μέσω της χρηματοδότησης που εγκρίθηκε χθες, θα επεκταθεί το έργο που ήδη κατασκευάζει η Motor Oil στο χώρο του διυλιστηρίου. Πρόκειται για την μονάδα παραγωγής υδρογόνου ισχύος 30 MW και δυναμικότητας 4.500 τόνων από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με τη χρήση τεχνολογίας ηλεκτρόλυσης. Το έργο αυτό που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, υλοποιείται μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος EPHYRA και η μονάδα θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου της Motor Oil.

Με τη νέα χρηματοδότηση η ισχύς της μονάδας παραγωγής υδρογόνου θα φθάσει στα 50 MW και η παραγωγική δυναμικότητά της τους 7.200 τόνους υδρογόνου ανά έτος. Η Motor Oil βρίσκεται στο τελικό στάδιο επιλογής του προμηθευτή του συστήματος ηλεκτρόλυσης και εντός του 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου.

Μέσω δύο φορέων η δραστηριότητα στον τομέα του υδρογόνου

Η δραστηριότητα της Motor Oil στον τομέα του υδρογόνου κινείται με δύο βασικούς πυλώνες: Το project Blue Med που αναπτύσσεται στο χώρο του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων και στο οποίο εντάσσεται το έργο του οποίου η χρηματοδότηση εγκρίθηκε χθες και την εταιρία Hellenic Hydrogen, κοινοπραξία με τη ΔΕΗ για την παραγωγή υδρογόνου στο Αμύνταιο.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του Blue Med, στο οποίο εντάσσεται η παραγωγή τόσο μπλε όσο και πράσινου υδρογόνου, υπολογίζεται σε 350 εκατ. ευρώ. Το πρόγραμμα έχει επιμέρους έργα που αφορούν την παραγωγή, τη διανομή και την τελική χρήση του υδρογόνου. Η υλοποίησή τους πραγματοποιείται, μέσω κοινοτικών χρηματοδοτικών εργαλείων και επιμέρους προγραμμάτων όπως το EPHYRA και το Trieres, το Iris και το REA.

Το Trieres αναπτύσσει κοιλάδα υδρογόνου μικρής κλίμακας, με επίκεντρο το διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2028. Το πρόγραμμα IRIS στοχεύει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, με την εφαρμογή τεχνολογίας δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Μονάδα Αναμόρφωσης Μεθανίου με Ατμό, καθιστώντας το ταυτόχρονα παραγωγό υδρογόνου εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών CO2.

Ταυτόχρονα, υλοποιούνται τα πρατήρια υδρογόνου REA (Αγ.Θεόδωροι) και REAH2 (Ακράτα), από την AVINOIL. Το πρατήριο υδρογόνου των Αγίων Θεοδώρων αναμένεται να εγκαινιαστεί τον Απρίλιο, ενώ το δεύτερο της Ακράτας έως το τέλος του 2025.

Σχετικά Άρθρα